Gå til innhold

Olje lekkasje på diff? mellomaksel pakning?

Ranger emnet


olemk

Anbefalte innlegg

Tok en liten titt under bilen i sta og oppdaget noe som så rimelig kjipt ut, oljesøl på differesialen litt på den ene lyddemperen og litt mer på bensintanken, klarte ikke å se hvor gammel oljen så ut med den var relativt svart. oljesølet så ut til å være i en omkrets av der mellomakselen går inn på differensialen. er det noen som har vært borti dette problemet før og hva det kan være?

 

takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mellomaksel er festet i flensene med 6 stk unbrakoskruer og kan lett løsnes/demonteres uten å løsne noe annet. Husk tetningsfett ved bytte av tetningsring, nr 30 på bildet i forrige post.

 

driveshaft.JPG

Tusen takk for hjelpen! :D men bør er etterfylle olje på diffen? er det noe nivåskrue eller lignende, så jeg slipper å tappe ut alt og fylle på en bestemt mengde igjen. Eller det er vel kanskje greit å få bytta olja i samme slengen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt all olje når du først driver på. Er tappeplugg under diff og påfyllings-/nivåplugg på siden ved utgående aksel.

Det er nok mulig jeg så veldig feil sist, siden mellomakselen er koblet på så langt fremme var det fra drivakslene det lakk :( vet du om dette er en lettere jobb, og om den er litt sånn "av og på" ikke noe nullstillinger og slikt?

og nivå/ppåfyllingspluggen var det noen som hadde vært å herja på før ja, selvfølgelig rundet :@

så får prøve å sveise fast en bits eller et boltehue på pluggen.

når det gjelder pakningene regner jeg med det er nr 18 og 19 på den tegningen der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetningene er nr 18 ja. ingen stor sak å bytte, men du må selvsagt løsne indre knute fra girkassen først. Beskytt knuten umiddelbart slik at du ikke får skitt inni denne. Da lever den ikke lenge.

Hva er indre knute?:) regner med at det ikke er (nr 19) siden du nevnte girkassen, så blir det da (nr 23)?

og er det mulig å få en kort forklaring på hvordan det skal gjøres? :)

Endret av olemk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også noen andre spørsmål før jeg går i gang med jobben, det er da, hvor kan jeg få tak i haynes boka til min bil?(a4 2,6 v6 Q), de hadde den nemlig ikke på biltema :/ og hvilken olje skal på diffen? har jeg letetet meg til riktig hvis jeg sier 75w-90? :)

Endret av olemk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.6 og 2.8 er ikke cidere like, har mye flere forskjeller slagvolumet.

 

Olje til diff; Gear oil GL 5 SAE 90 (MIL-L 2105 B)

Takker!:)

men finnes det i det heletatt en manual for bilen min? :L tror jeg har leta overalt :P

hørte litt på et verksted angånende olja, men er ikke 700kr for 2l litt mye? :S (ikke den olja du nevnte da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AUDI A4 SERVICE MANUAL REPAIR MANUAL 1995-2001

1.6 L I4

1.8 L I4 20v

1.8 L I4 20v Turbo

2.6 L V6

2.8 L V6

2.8 L V6 30v

 

Last ned for USD 20

 

Ellers finner du en enkel - og gratis HER som gjerne kan hjelpe deg langt på vei :)

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår