Gå til innhold

Hvilke motorer er effektive?

Ranger emnet


Hot Rod

Anbefalte innlegg

En typisk japs/europeisk motor fra rundt 1990 er på 1,8L, yter vel ca 110 hkr og bruker ca 0,7L pr mil. Enig?

 

En typisk amerikansk V8 fra samme året er på 5,7L, yter ca 180 hkr og bruker ca 1 L/mil.

 

Den store motoren bruker mao 1L bensin pr mil på å produsere 180 hkr.

Med forholdet 0,7L/mil og toppeffekt 110 hkr ville den lille motoren greid å produsere 156 hkr på 1L bensin.

 

Hvem gir mest effekt i forhold til forbruk?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt for enkelt det der vel ?

 

Skal ikke mye akselerasjoner til før den amerikanske motoren får et mye høyere bensinforbruk.. den veier som kjent endel og flytte masse krever energi..

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

En typisk japs/europeisk motor fra rundt 1990 er på 1,8L, yter vel ca 110 hkr og bruker ca 0,7L pr mil. Enig?

 

En typisk amerikansk V8 fra samme året er på 5,7L, yter ca 180 hkr og bruker ca 1 L/mil.

 

Den store motoren bruker mao 1L bensin pr mil på å produsere 180 hkr.

Med forholdet 0,7L/mil og toppeffekt 110 hkr ville den lille motoren greid å produsere 156 hkr på 1L bensin.

 

Hvem gir mest effekt i forhold til forbruk?

 

med de tallene der, over bensinforbuk, så tilsvarer det faktisk lik kjøring på begge biler, altså trolig ca 90km/t jevn fart. Og for å klare det produserer bilene omtrent akkurat like mye effekt. Og for å få til å¨holde bilen i 90km/h må V8'n bruke en liter, mens japsen bruker 0.7... Hvilken var mest effektiv sa du? ;)

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smarteste er vel å sammenligne data for samme bil:

 

Her Audi A8 2,8 Q Tiptronic og 4,2 Q Tiptroinc

 

Forbruk 90 Km/h (l/mil) .67 / .81 ca. 20% differanse

Forbruk bykjøring (l/mil) 1.47 / 1.67

 

Egenvekt (kg) 1635 / 1750

 

Effekt (hk) 193 / 300

Effekt (kw) 142 / 220

 

Dreiemoment (Nm) 280 / 400

Dreiem. turtall (o/min) 3200 / 3300

 

Det er vel ikke tvil om at 2,8L er mere effektiv i å holde bilen i 90Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by trra

Det stemmer, men hvor mange hester utvikler 2,8 i 90km mot 4,2?

 

Noen som har et plot på effekten på disse motorene da?

 

Det er ikke rare forskjellen i vekt, og siden vindmotstanden vil være helt lik så kan ikke effektforskjellen være så voldsomt forskjellig, for husk, det er garantert forskjellig giring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelper lite å se på en effekt plot. ettersom den kun gjelder ved full gass... 90km krever omtrent samme effekt uansett.. med mindre det skiller enormt i luftmotstand og rullemotstand. Vekt er uvesenlig egentlig, så lenge farten er konstant og veien rett

 

Så da vil f.eks en 1,2l på 50hk i en bil på 800kg utvikle like mye hk som en motor på 3,5l og 200hk på en bil som veier 1600kg når man kjører i 90km?

05 Skoda Octavia L&K

75 Jaguar XJ6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Silverboy

hjelper lite å se på en effekt plot. ettersom den kun gjelder ved full gass... 90km krever omtrent samme effekt uansett.. med mindre det skiller enormt i luftmotstand og rullemotstand. Vekt er uvesenlig egentlig, så lenge farten er konstant og veien rett

 

Er vel ikke akkurat uvesentlig, er jo tross alt det motoren skal dra på. Jo tyngre bil, dess mere forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by viper

 

Er vel ikke akkurat uvesentlig, er jo tross alt det motoren skal dra på. Jo tyngre bil, dess mere forbruk.

 

Ved jevn fart har ikke tyngden mye å si.

Uten luft og rullemotstand, kreves det INGEN krefter for å holde konstant fart.

Rullemotstanden er til en viss grad avhengig av vekten, men det er ikke dobbel motsatnd ved dobbel vekt for å si det sånn.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

 

Ved jevn fart har ikke tyngden mye å si.

Uten luft og rullemotstand, kreves det INGEN krefter for å holde konstant fart.

Rullemotstanden er til en viss grad avhengig av vekten, men det er ikke dobbel motsatnd ved dobbel vekt for å si det sånn.

 

INGEN krefter for å holde konstant fart, selv uten luft/ og rullemotstand... da har du en rå motor... hva er det som drar hjula rundt på slike biler?

King

Of

StreetRacing

 

Av me klærne på me klærne opp i trærne sug på tærne...Dæven du e pære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår