Hot Rod Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 En typisk japs/europeisk motor fra rundt 1990 er på 1,8L, yter vel ca 110 hkr og bruker ca 0,7L pr mil. Enig? En typisk amerikansk V8 fra samme året er på 5,7L, yter ca 180 hkr og bruker ca 1 L/mil. Den store motoren bruker mao 1L bensin pr mil på å produsere 180 hkr. Med forholdet 0,7L/mil og toppeffekt 110 hkr ville den lille motoren greid å produsere 156 hkr på 1L bensin. Hvem gir mest effekt i forhold til forbruk? Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Litt for enkelt det der vel ? Skal ikke mye akselerasjoner til før den amerikanske motoren får et mye høyere bensinforbruk.. den veier som kjent endel og flytte masse krever energi.. =) Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 større motor har som oftest bedre virkningsgrad enn en liten motor. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Originally posted by Hot Rod En typisk japs/europeisk motor fra rundt 1990 er på 1,8L, yter vel ca 110 hkr og bruker ca 0,7L pr mil. Enig? En typisk amerikansk V8 fra samme året er på 5,7L, yter ca 180 hkr og bruker ca 1 L/mil. Den store motoren bruker mao 1L bensin pr mil på å produsere 180 hkr. Med forholdet 0,7L/mil og toppeffekt 110 hkr ville den lille motoren greid å produsere 156 hkr på 1L bensin. Hvem gir mest effekt i forhold til forbruk? med de tallene der, over bensinforbuk, så tilsvarer det faktisk lik kjøring på begge biler, altså trolig ca 90km/t jevn fart. Og for å klare det produserer bilene omtrent akkurat like mye effekt. Og for å få til å¨holde bilen i 90km/h må V8'n bruke en liter, mens japsen bruker 0.7... Hvilken var mest effektiv sa du? ;) Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Regnestykket blir litt feil ja. Bruker ameriken 180hk hele tiden? Og japsebilen 110hk hele tiden? Like greit å si at en japse med motoren skrudd av bruker mye mindre enn en Suburban som trekker hestehenger. :D Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 En motor produserer ikke max effekt på mellomgass ;) Altså, når du gir bånn gass (110hk) med den lille motoren kanskje forbruket øker til 1,5l/mila? Mens den store motoren øker til 3l/mila? Hvem er mest effektiv? ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Det smarteste er vel å sammenligne data for samme bil: Her Audi A8 2,8 Q Tiptronic og 4,2 Q Tiptroinc Forbruk 90 Km/h (l/mil) .67 / .81 ca. 20% differanse Forbruk bykjøring (l/mil) 1.47 / 1.67 Egenvekt (kg) 1635 / 1750 Effekt (hk) 193 / 300 Effekt (kw) 142 / 220 Dreiemoment (Nm) 280 / 400 Dreiem. turtall (o/min) 3200 / 3300 Det er vel ikke tvil om at 2,8L er mere effektiv i å holde bilen i 90Km/t. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Det stemmer, men hvor mange hester utvikler 2,8 i 90km mot 4,2? Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Originally posted by trra Det stemmer, men hvor mange hester utvikler 2,8 i 90km mot 4,2? Noen som har et plot på effekten på disse motorene da? Det er ikke rare forskjellen i vekt, og siden vindmotstanden vil være helt lik så kan ikke effektforskjellen være så voldsomt forskjellig, for husk, det er garantert forskjellig giring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silverboy Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 hjelper lite å se på en effekt plot. ettersom den kun gjelder ved full gass... 90km krever omtrent samme effekt uansett.. med mindre det skiller enormt i luftmotstand og rullemotstand. Vekt er uvesenlig egentlig, så lenge farten er konstant og veien rett Siter -- http://www.jwcompetition.com -- (under construction) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smiletrynet Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Turbinmotorer er veldig effektive i forhold til størrelse og vekt. Bakdelen er selvfølgelig at de bruker endel mer fuel en en stempelmotor. Men det går jo mye fælere da:D Siter Fyfaen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 hjelper lite å se på en effekt plot. ettersom den kun gjelder ved full gass... 90km krever omtrent samme effekt uansett.. med mindre det skiller enormt i luftmotstand og rullemotstand. Vekt er uvesenlig egentlig, så lenge farten er konstant og veien rett Så da vil f.eks en 1,2l på 50hk i en bil på 800kg utvikle like mye hk som en motor på 3,5l og 200hk på en bil som veier 1600kg når man kjører i 90km? Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Originally posted by Silverboy hjelper lite å se på en effekt plot. ettersom den kun gjelder ved full gass... 90km krever omtrent samme effekt uansett.. med mindre det skiller enormt i luftmotstand og rullemotstand. Vekt er uvesenlig egentlig, så lenge farten er konstant og veien rett Er vel ikke akkurat uvesentlig, er jo tross alt det motoren skal dra på. Jo tyngre bil, dess mere forbruk. Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Originally posted by viper Er vel ikke akkurat uvesentlig, er jo tross alt det motoren skal dra på. Jo tyngre bil, dess mere forbruk. Ved jevn fart har ikke tyngden mye å si. Uten luft og rullemotstand, kreves det INGEN krefter for å holde konstant fart. Rullemotstanden er til en viss grad avhengig av vekten, men det er ikke dobbel motsatnd ved dobbel vekt for å si det sånn. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EvoMan1380461453 Skrevet Mars 19, 2004 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2004 Originally posted by eirikoo Ved jevn fart har ikke tyngden mye å si. Uten luft og rullemotstand, kreves det INGEN krefter for å holde konstant fart. Rullemotstanden er til en viss grad avhengig av vekten, men det er ikke dobbel motsatnd ved dobbel vekt for å si det sånn. INGEN krefter for å holde konstant fart, selv uten luft/ og rullemotstand... da har du en rå motor... hva er det som drar hjula rundt på slike biler? Siter King Of StreetRacing Av me klærne på me klærne opp i trærne sug på tærne...Dæven du e pære :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.