Gå til innhold

Motorproblemer 1996 Audi A6 2,6 V6 Bensin

Ranger emnet


96AudiQuattro

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette gjelder en 1996 mod Audi A6 quattro stasjonsvogn med 2,6 V6 bensin (150 hk ABC). Har hatt denne ett års tid nå. Bilen har gått 275000 km.

 

Motor starter og går fint, og jeg er ellers fornøyd med bilen (forrige eiere har stelt pent med den), men jeg har følgende feilsymptom som jeg frykter kan tegn på noe alvorlig / dyrt...

 

- Etter start (noen ganger) blinker oljelampa en stund, den slutter etterhvert (etter 5-10 sek.). Dette skjer ganske sjelden.

- Det forbrukes noe kjølevæske (kanskje en halv liter i løpet av 1000 km). Kan ikke se noen eksterne lekkasjer (men de kan såklart være vanskelige å se..)

- Oljenivået har ikke sunket merkbart. Skiftet olje for 5000 km siden.

- Når bilen står på tomgang kan man av og til lukte brent olje i kupeen. Har sett noe svetting i motorrommet, tørket det vekk men det ser ut til å komme tilbake (så det er ikke fra oljeskiftet). Har prøvet å stramme umbracoskruene til ventildekselet også, men det har ikke hjulpet..

 

Er det noen der ute som har hatt samme symptomer på sin bil?

Noen ideer om hva dette kan skyldes?

Og er dette alvorlig, noe som om kort tid kan gi havari?

 

Foreløpig er jeg optimistisk nok til å håpe at dette ikke er toppakninga..

 

Svar mottas med takk!!

Endret av 96AudiQuattro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. det at oljelampa di blinker i noene sekunder,tyder på at det går tregt å få opp oljetrykket.Er det lenge siden olje og filter er byttet?

Det med at kjøleveske forsvinner kan være ekspasjonstanken din.Dette skjedde på min 2,6 også,og der viste det seg at det var sprekk i den nippelen på tanken som den tynne slangen fra radiatoren går inn på.Sjekk om det kommer noe der når motoren går på tomgang og er varm.

Brent oljelukt kommer nesten garantert fra olje som kommer fra toppdekslene og renner ned på manifoil.Disse er av gummi,og blir harde med tiden.Bare en ting å gjøre med det,og det er bytt dem..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere av disse v6 motorene,både 2,8 og 2,6,men har aldri hatt plager med oljetrykket på disse.Har heller aldri hørt at dette er et problem på disse motorene,så dette skal ikke jeg svare deg noe eksakt på.Ta ut føleren og sett på et manometer der,så får du sjekket om oljetrykket ditt er normalt,det har ivertfall jeg begynt med.:)

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår