Gå til innhold

96AudiQuattro

Bruker
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om 96AudiQuattro

  • Bursdag 04/11/1979

Contact Methods

  • Bosted
    Arendal

96AudiQuattro's Achievements

  1. Heisann! Dette har sikkert vært et gjengangstema før.. Så jeg får på forhånd beklage at jeg ikke fant en lignende tråd i stedet for å starte en ny :p Min Audi A6 runder snart 280.000 km og for alt jeg vet kan det hende drivverket har rullet fra da bilen var ny. Jeg har altså følgende problem (som jeg synes bare blir værre og værre). Mens bilen står stille og jeg skifter mellom Drive og Revers med bremsen inne (automat) så høres et tydelig dunk samtidig som bilen gjør et lite puff fremover / bakover. Når jeg sitter inne i bilen høres det ut som om lyden kommer bakfra (bakre diff?) men om lyden faktisk kommer derfra skal jeg ikke si med 100% sikkerhet. Forrige helg skiftet jeg olje + filter på automatkassa, samt at jeg skiftet et simmering på bakre diff siden denne svettet, og fyllte ny olje på diffen. Etter disse oljeskiftene synes jeg umiddelbart bilen oppførte seg bedre, men så har det kommet en viss nykking på lave hastigheter når bilen girer ned (typisk når jeg gir gass i bunnen av en oppoverbakke etter å ha rullet på giret). Man får liksom et puff i ryggen. Mitt spørsmål er altså om det er noen som har har hatt et lignende problem? Jeg håper såklart å finne et sannsynlig sted å starte.. Da jeg skiftet simmeringen på bakre diff og bilen var jekket opp på ene siden la jeg merke til at bakhjulet kunne vris noe uten at mellomakselen beveget seg, en slakk på kanskje 5 grader. Kan dette ha noe med saken å gjøre, eller er en slik dødgang å betrakte som "normal"? Alle synspunkter og tanker rundt tema mottas gjerne..
  2. Takk for svar! Da kan det jo tenkes at det er litt mindre alvorlig enn jeg fryktet.. Olje + oljefilter ble skiftet ganske nylig (ca. 5000 km siden). Kan dette være en føler tro?
  3. Hei! Dette gjelder en 1996 mod Audi A6 quattro stasjonsvogn med 2,6 V6 bensin (150 hk ABC). Har hatt denne ett års tid nå. Bilen har gått 275000 km. Motor starter og går fint, og jeg er ellers fornøyd med bilen (forrige eiere har stelt pent med den), men jeg har følgende feilsymptom som jeg frykter kan tegn på noe alvorlig / dyrt... - Etter start (noen ganger) blinker oljelampa en stund, den slutter etterhvert (etter 5-10 sek.). Dette skjer ganske sjelden. - Det forbrukes noe kjølevæske (kanskje en halv liter i løpet av 1000 km). Kan ikke se noen eksterne lekkasjer (men de kan såklart være vanskelige å se..) - Oljenivået har ikke sunket merkbart. Skiftet olje for 5000 km siden. - Når bilen står på tomgang kan man av og til lukte brent olje i kupeen. Har sett noe svetting i motorrommet, tørket det vekk men det ser ut til å komme tilbake (så det er ikke fra oljeskiftet). Har prøvet å stramme umbracoskruene til ventildekselet også, men det har ikke hjulpet.. Er det noen der ute som har hatt samme symptomer på sin bil? Noen ideer om hva dette kan skyldes? Og er dette alvorlig, noe som om kort tid kan gi havari? Foreløpig er jeg optimistisk nok til å håpe at dette ikke er toppakninga.. Svar mottas med takk!!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår