Gå til innhold

Audi 100 2.3E 92' ulyd/hakking i girkasse

Ranger emnet


joakimlt

Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt meg en 1992 Audi 100 2.3E (AXG girkasse) som jeg tror kassa har tatt kvelden på..

 

Du får bilen i 5. gir om den står stille, men om du kjører er det umulig.. virker som om du ikke holder inne clutchen, kommer bare ulyd/skrapelyd

 

og når du kjører vanlig så er det en hakkelyd i alle gira, jo høyere gir jo mer lyd/hyppigere hakking fra kassa som du også kjenner i gispaken (den beveger seg frem/tilbake) kan nesten kjennes ut som at det er noe som slår borti giroverføringa.. lyden/hakkinga kommer bare under pådrag, ikke under nedbremsing/"trilling"

 

Noen som har vært borti dette før? :/

Audi 100 2.3E 1992 (C4)

Aprilia RS 125 Harada Replica 1998 (34hk)

Suzuki SV650S 2003

 

Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke tro det er drivknutene, men kan skjekke en dag ;) Drivknutene ødelegger jo ikke for 5. giret :p

 

Er det noen fine steder å se etter brukt AXG girkasse da? :)

Audi 100 2.3E 1992 (C4)

Aprilia RS 125 Harada Replica 1998 (34hk)

Suzuki SV650S 2003

 

Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist meg igjennom 2 og en halv av disse girkassene, det er på grunn av grisekjøring og annet tull, men ved normalkjøring må jeg si at denne kassen er noe av det mer solide jeg har vært borti.

 

Som Quattro73 sier, så skal de holde hvis oljen er på riktig nivå..

 

Men for all del; ikke kjøp kasser som har vært med i et krasj.. det er slik jeg klarte å ødelegge den forrige, jeg kjøpte den fra en bil som var smelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en tur i sta, fjernet et løst varmeskjold fra manifolden så nå funker 5. giret :D Men hvis jeg holder inne clutchen så kommer den lyden igjen... pluss at girspaken rører seg når jeg gir gass/bremser med motorbrems :p Så vil tro utløserlageret og et motorfeste har ryki? :S

Audi 100 2.3E 1992 (C4)

Aprilia RS 125 Harada Replica 1998 (34hk)

Suzuki SV650S 2003

 

Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tapepluggen under girkassen.

misc32-drain_plug.jpg

 

Her er oljepåfyllings- og nivåpluggen. Tappepluggen er helt lik. Skru ut nivåpluggen først!

Nivplugggirkasse.jpg

 

Slange for påfylling.

Pfyllgirolje.jpg

 

Pfyllgirolje2.jpg

 

Kjøp 3 liter olje med riktig spec (som denne), evt kjøp på Møller.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte en tur i sta, fjernet et løst varmeskjold fra manifolden så nå funker 5. giret :D Men hvis jeg holder inne clutchen så kommer den lyden igjen.

Defekt utløserlager?

 

pluss at girspaken rører seg når jeg gir gass/bremser med motorbrems :p Så vil tro utløserlageret og et motorfeste har ryki? :S

 

Dette er nokså normalt, til en viss grad. Motorfestene på denne er mot karosseriet mens girkassen er festet mot subramma som igjen er festet mot karosseriet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en nettbutikk jeg burde velge fremfor andre? :) eller skal jeg bare bestille på mekonomen? :) Litt lite budgett nå :p

Audi 100 2.3E 1992 (C4)

Aprilia RS 125 Harada Replica 1998 (34hk)

Suzuki SV650S 2003

 

Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår