Gå til innhold

Montering av ekstralys, Toyota Hiace

Ranger emnet


Volvo XC 90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å montere 3 ekstralys på Hiace'en min...

Men da har jeg funnet ut at jeg må koble meg opp på det originale fjernlyset? Er dette noe jeg må eller trenger jeg ikke det?

Isåfall er det noen som vet hvilken fjernlys-tilførselen som er til H4 pæren til Hiace?

 

Mvh. Christian

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Lysparetilkobling-35525/

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men jeg vil at ekstralysene skal ha en egen bryter og at de skal slå på seg når jeg setter på det originale fjernlyset... Men i mitt tilfelle har jeg en fire-pins relè, den har; 1 rød kabel med sikring, og en grønn kabel til bryteren, og en svart til jording, og en blå til ekstralysene, men skal den blåe kobles opp til den positive kabelen til ekstralysene? og den andre skal bare jordes i karrioseriet? Er det så?

Så skal den røde kobles opp mot + på batteriet, og den svarte skal bare jordes i karroseriet, men jeg vet ikke hvilken kabel som skal på bryteren... HJELP!`

 

Mvh. Christian

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Men må desverre mase litt til ;/ får å helt skjønne dette...

 

Nå har jeg montert alt av ledninger men fortsatt ikke noe lys... Jeg koblet rød på batteri, grønn på bryter, blå til ekstralys og jord (svart) i karroseri. Men trenger jeg å jorde releen og ekstralysene på samme jording? eller er det ett fett..,

Men er det bare en kabel som skal gå inn på bryteren? Får broren min sier at man måtte finne ut en spesiell strøm, og da må det komme to kabler inn til bryteren...

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Strombryter/Strombryter-rektangular-43049/ (bare at jeg har rød, istede for gul)

Altså det er en sånn bryter jeg har, den har 3 pin, er det enn som er til det ene lyset på bryteren? isåfall skal den ha fast strøm fra batteriet, må jeg da koble en leding direkte fra batteriet til den?

Beklager at jeg maser sånn, men har så lyst til å få dette ut av tankene

 

Mvh. Christian

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jord er jord. Ekstralysa trenger jo 12v og jord for å lyse. Du finner berre eit jordingspunkt.

 

Den grønne skal gå ifra 12v ifra original fjernlys via bryteren og til reléet. Dette er styrestrømmen som skrur på reléet når dei originale fjernlysa er på.

 

Er vel ei lyspære i brytaren. For at den skal lyse, trenger den 12v og jord. 12v får den ifra styrestrømmen, so den mangler jord. Dvs at du må jorde den tredje kontakten viss du vil ha lys i bryteren. (men er jo ikkje nødvendigt med lys i bryteren)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relèet har 4 poler, 30, 85, 86 og 87

 

30 skal kobles til batteriets plusspol via sikring(15-20A)

85 kobles til den ene polen på pæra

86 kobles til bryter - så videre til den andre polen på pæra(via bryteren så bryteren styrer den ene styrestrømmen)

87 kobles til pluss på tusenmetrene

 

den andre ledningen fra tusenmetrene kobles til ett solid jordingspunkt.

 

evt. lys i bryter har jeg ikke tatt hensyn til.

 

Grunnen til at jeg ber deg koble både 85 og 86 til på pæra er at jeg ikke vet om Hiace har positivt eller negativt styrte hovedlys, begge deler forekommer på japanske biler.

 

Hvilke farger du bruker her og der er likegyldig, men det må stemme med nummerne på relèet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Begynner å skjønne dette nå, men har et spørsmål igjen...

 

"Men du skrev at jeg kunne ta begge styrestrømmene fra H4 pæren? Men er det ikke bare fjernlyset jeg skal ha? Hva skal jeg gjøre med nærlys kabelen?"

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernlys og felles kobler du deg på, de to stikkerne som sitter rett ovenfor hverandre.

 

Kan noen si meg sikkert at hovedlysene er minus eller pluss styrte kan jeg si deg andre måter å koble på, men siden jeg ikke vet sikkert anbefaler jeg måten jeg vet funker uansett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 3 kontaktpunkt på ei h4 pære.

jord, 12v når nærlys er på og 12v når fjernlys er på. (dette er normalt, men so har du og minusstyrt lys på ein del japanske biler)

Forslaget til Einar var ikkje dumt, so det skal eg legge på minnet. Ulempen der er at det er litt langt strømtrekk, so ledningen bør ha litt tjukkelse.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser den at det er 3 tilkoblingspunkt, men jeg aner ikke hvordan man skal koble det... Skal jeg ta nærlyskabelen og fjernlyskabelen sammen? + da og legge en kabel til som skal videre til bryteren?

Men er jordingen på toppen av de tre? Vet du det?

Men jordingen skal jeg ikke røre da eller? Det er bare nærlys og fjernlyskabelen?

 

Mvh. Christian

(x) 95'Volvo 850 V5 (Godbilen)

(x) 99'Toyota HiAce TurboDiesel(stærkebjørn) 4x4 Lang!

(x) 97'Toyota HiAce TurboDiesel

(x) 95'Toyota HiAce Diesel

(x) 93'Volkswagen Golf Gl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke røre nærlysledningen, kun den som går til fjernlyset.Hvilken finner du ut av ved å bruke et måleapparat eller koble ekstralysene og sette på fjernlyset.Virker da ekstralysa har du kobla rett, hvis ikke så tar du en annen ledning på kontakten.Prøv deg frem.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har koblet ekstralys på biler med H4 pærer så har jeg bestandig tatt styrestrøm inne i bilen. Da slipper du dette med pluss eller minus signal på pærekontakten:) Styrestrøm fra fjernlyshendelen til en bryter på dashbordet. Så strøm fra den nye bryteren på dashbordet til 86 på releet.

85 til jord.

87 til lamper.

30 på batteriet. Husk sikring.

Uansett hvilken løsning du går for, så ønsker jeg deg lykke til!:)

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår