Gå til innhold

Hvilken forsterker til Focal sb30a1?

Ranger emnet


Kristian_Z3

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fant nevnte subwoofer pluss disse to forsterkerne i kjelleren og lurer på hvem av de to som vil fungere best sammen med focalen?

 

f1a720ea.jpg

 

Den ene er en Planet Audio vx6005 mens den andre er en Dynabel av noe slag. Bilen det skal brukes i er en 2008 TT om det er av betydning.

 

Takk på forhånd!

Endret av Kristian_Z3

Pioneer 8600, Focal 165v2, Soundstream vgw 10, Alpine V12 og SoundMagus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planet'en er en 5-kanals forsterker, så den kan jo drive alle høyttalerne i bilen OG sub'en. Stor fordel.

 

dynaBel'en ser ut som en to-kanaler(?) og kan isåfall brokobles til å drive sub'en alene med antageligvis endel mer futt enn Planet'en. Men da blir resten av høyttalerne antageligvis drevet av spilleren, og da vil de ikke henge med sub'en i det hele tatt, så...

 

Ellers vil jeg vel si en 2008 TT fortjener noe bedre enn noen av disse... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planet'en er en 5-kanals forsterker, så den kan jo drive alle høyttalerne i bilen OG sub'en. Stor fordel.

 

dynaBel'en ser ut som en to-kanaler(?) og kan isåfall brokobles til å drive sub'en alene med antageligvis endel mer futt enn Planet'en. Men da blir resten av høyttalerne antageligvis drevet av spilleren, og da vil de ikke henge med sub'en i det hele tatt, så...

 

Ellers vil jeg vel si en 2008 TT fortjener noe bedre enn noen av disse... ;)

 

Ja, tror det er en 1702. Ok, tips til hva som vil fungere bedre?

Pioneer 8600, Focal 165v2, Soundstream vgw 10, Alpine V12 og SoundMagus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva har du, eller kva er planen for resten av høgtalerene + spiller i bilen?

Har du eit budsjett?

 

Eg bruker ein Dynabel BF1702 til suben min. (min er svart, so den er litt nyare enn din)

Har lyst å oppgradere, men er mange ting ein har lyst å bruke penger på!!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva har du, eller kva er planen for resten av høgtalerene + spiller i bilen?

Har du eit budsjett?

 

Eg bruker ein Dynabel BF1702 til suben min. (min er svart, so den er litt nyare enn din)

Har lyst å oppgradere, men er mange ting ein har lyst å bruke penger på!!

 

 

Sitter et bose-anlegg i bilen med en RNS-low enhet. Burde selvfølgelig byttet ut hovedenheten men tror ikke jeg gidder å ødelegge interiøret med en glorete 2-din spiller. Får se om det er noe vits å gjøre noe med resten av ht sålenge jeg bruker originalspilleren.

Pioneer 8600, Focal 165v2, Soundstream vgw 10, Alpine V12 og SoundMagus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ihvertfall en liten Bose-forsterker i bilen som driver hele ruklet... å bytte ut Bose'en til noe bedre krever ikke så mye penger som regel, bare litt arbeid.

Merk at originalspilleren din har linjeutganger for Front + Rear, så du ikke begynner å tulle med noen høyttalersignal-convertere o.l. Således er det ikke noe ekstremt viktig å skifte spilleren som sådan, den er laget av Blaupunkt, dog er det jo ikke allverdens med muligheter med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ihvertfall en liten Bose-forsterker i bilen som driver hele ruklet... å bytte ut Bose'en til noe bedre krever ikke så mye penger som regel, bare litt arbeid.

Merk at originalspilleren din har linjeutganger for Front + Rear, så du ikke begynner å tulle med noen høyttalersignal-convertere o.l. Således er det ikke noe ekstremt viktig å skifte spilleren som sådan, den er laget av Blaupunkt, dog er det jo ikke allverdens med muligheter med den.

 

Planen var egentlig å hente signal på den måten her: http://homepage.ntlworld.com/mark.davis17/Subwoofer%20Install.pdf

Pioneer 8600, Focal 165v2, Soundstream vgw 10, Alpine V12 og SoundMagus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da for det samme, Bose-forsterkeren brukes jo samme signalene. Du slipper å legge opp nye signalkabler, men må mekke&lodde litt selv. Potet/Pottitt you know.

 

Ja, ble litt lodding å mekking før i dag så nå er den på plass. Valgte Dynabelen. Prøvde aldri den andre, men kunne kanskje vært en mulighet å droppe bose-forsterkeren helt å heller drive alt fra planeten?

Pioneer 8600, Focal 165v2, Soundstream vgw 10, Alpine V12 og SoundMagus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bose-systemet er basert på betydelig aktiv equalizing, hvor Bose-høyttalernes frekvensgjengivelse korrigeres ved at forsterkeren øker/senker effekten hvor høyttaleren har en tilsvarende dipp/topp på frekvenskurven. Veldig fint for å få en rettlinjet frekvensgang tilslutt for lytteren, men å bytte ut bare én av delene; forsterkeren eller høyttalerne, blir ikke nødvendigvis noen suksess når "alle" andre høyttalere/forsterkere hver for seg prøver å gjengi alt rettlinjet i utgangspunktet. Skulle ikke undre meg om det er aktiv tidskompensering i den Bose-forsterkeren også. Bytt alt eller ikkeno, er vel gjerne regelen når det gjelder Bose. Du har vel en senterkanal i dashbordet også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår