Gå til innhold

Ventiltetninger vs. stempelringer

Ranger emnet


deftones9

Anbefalte innlegg

I det tilfellet der er det snakk om å slipe ventiler, og nei, det gjøres ikke med pasta, da ødelegger du setene.

 

Det vil ikke forårsake noe oljeforbruk, men det kan ha skylda for dårlig komp.

 

Men jeg tror du har en dårlig toppakning, sylinder 2 så merkbart reinere ut enn resten, og det rustvannet tyder på at den har brukt vann.

Meget mulig at du har oljelekk der også.

 

Kikk grundig etter riper i sylinderveggene, og så prøver du testen min etterpå, holder de seg greit med diesel, så ville jeg prøvd med en ventilsliping og en ny toppakning, men husk å fjerne dieselen etterpå og skifte olje.

 

Noe lurium i olja er heller ikke dumt, flushing først, så noe som skal hjelpe mot forbruk.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. jeg har allerede hatt en oljeflush for ikke altfor lenge siden, jeg sleit med lite/ingen kraft i oppoverbakke (føltes som noe i motoren satt fast?)..

dette hjalp en god stund, mens oljeforbruket økte, mer og mer drastisk, til bilen igjen slet med kraften og hadde ett helt enormt forbruk. når den greide å forbruke 3-4 liter på ett par dager skjønte jeg at det ikke var noe poeng med å kjøre mere :P ..

litt interessant å merke, hvis du ser på topp-pakning og blokka så kan jeg se restene etter det jeg antar er pakningsmasse, bortsett fra enkelte steder, mener jeg ikke ser noe mellom syl 2 og syl 3. samtidig virker det også som det ikke helt har greid å holde tett, muligens lekk mellom noe andre punkter som du antyr Einar... jeg har ihvertfall spekulert på det...

 

men hva slags stoff tenkte du at jeg kunne bruke til å slipe(lappe?) ventilene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva , med riper i sylinderveggene?

 

Slipe ventiler gjøres med rett verktøy, man sliper ventilene med en ventilslipemaskin, og man sliper ventilsetene med f. eks. MIRA.

 

Verkstedjobb om du ikke har peil eller verktøy.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke se noen riper i sylinderveggen...

tar det som at 'valve-lapping' ikke er noe vits i.

 

så hvis jeg skulle overhalt toppen så trenger jeg da å få utført:

* Plansliping

* Fresing av ventilsete x 2

* Sliping og rengjøring av ventiler x2

* Trykktesting av topplokk

?

 

kanskje evnt koke toppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
hmm.. jeg har allerede hatt en oljeflush for ikke altfor lenge siden, jeg sleit med lite/ingen kraft i oppoverbakke (føltes som noe i motoren satt fast?)..

dette hjalp en god stund, mens oljeforbruket økte, mer og mer drastisk, til bilen igjen slet med kraften og hadde ett helt enormt forbruk. når den greide å forbruke 3-4 liter på ett par dager skjønte jeg at det ikke var noe poeng med å kjøre mere :P ..

litt interessant å merke, hvis du ser på topp-pakning og blokka så kan jeg se restene etter det jeg antar er pakningsmasse, bortsett fra enkelte steder, mener jeg ikke ser noe mellom syl 2 og syl 3. samtidig virker det også som det ikke helt har greid å holde tett, muligens lekk mellom noe andre punkter som du antyr Einar... jeg har ihvertfall spekulert på det...

 

men hva slags stoff tenkte du at jeg kunne bruke til å slipe(lappe?) ventilene ?

 

Kjørte du MED oljeflushen i motoren..?? Den gørra tynner jo ut olja så den smører omtrent like bra som diesel... den er kun til for å ha på motoren, starte den og la den være ubelastet, så tappe av og bytte olje.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår