mario94 Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 Dette må være et fint sted å poste dette :) Har jo sett at det er en del elektrikere på forumet! Problemet er at jeg må trykke mange ganger på lysbryteren (dimmer) til badet for å få på lysene (spotter). Noen ganger går lyset på etter første forsøk, mens andre ganger kan det hende jeg må trykke seks ganger for å få lys. Når jeg skal ha lyset av så funker det fint etter første trykk. Noen som vet hva som kan være feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 Høres for meg ut som dimmeren er defekt. Men kan jo være det er noe trådløse greier. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mario94 Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Høres for meg ut som dimmeren er defekt. Men kan jo være det er noe trådløse greier. Den er ikke trådløs. Jeg kjenner en som har det samme problemet. Han bytta dimmern, men det hjalp ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 De elko-dimmerne jeg har vært borti er rene mekaniske brytere når man trykker på dem, kan det være sikringen i dimmeren som slår ut da, at dimmeren er underdimensjonert? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Jeg er dog ingen elektriker, bare så det er nevnt... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mario94 Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 De elko-dimmerne jeg har vært borti er rene mekaniske brytere når man trykker på dem, kan det være sikringen i dimmeren som slår ut da, at dimmeren er underdimensjonert? Sikring i dimmern? Tror ikke det er noe sikring der, da ville vel ikke lyset gått på i det hele tatt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mario94 Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Jeg er dog ingen elektriker, bare så det er nevnt... Hehe, den er grei. Skal prøve å lete litt videre, kanskje jeg finner noe et sted:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Joda, det er sikringer i flere dimmere, da som regel de eldre. Sitter rett over tilkoplingsskruene. De fleste nyere dimmere har innebygget elektronisk og termisk vern (Elko, Micromatic, Ensto mm). Om bytte av dimmer ikke hjelper så sjekk trafoen (om brukt). Husk også at elektroniske trafoer krever fasesnittdimmere for å fungere, samt riktig last ift. trafostørrelse (oppgitt i VA). Sjekk også at ledningene er skikkelig tilkoplet. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Desember 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Er det touch-dimmer som du må holde inne for å dimme, eller er det vanlig vri-dimmer? Av sistnevnte har jeg byttet endel av nortronic sine dimmere grunnet samme feil. Vet du hvilket merke det er? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mario94 Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Joda, det er sikringer i flere dimmere, da som regel de eldre. Sitter rett over tilkoplingsskruene. De fleste nyere dimmere har innebygget elektronisk og termisk vern (Elko, Micromatic, Ensto mm).Om bytte av dimmer ikke hjelper så sjekk trafoen (om brukt). Husk også at elektroniske trafoer krever fasesnittdimmere for å fungere, samt riktig last ift. trafostørrelse (oppgitt i VA). Sjekk også at ledningene er skikkelig tilkoplet. Hvordan sjekker jeg om trafoen er gåen? Hvis sikringen har gått, vil bryteren funke i det hele tatt da, eller nullstiller sikringen seg når bryteren er av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mario94 Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Er det touch-dimmer som du må holde inne for å dimme, eller er det vanlig vri-dimmer? Av sistnevnte har jeg byttet endel av nortronic sine dimmere grunnet samme feil. Vet du hvilket merke det er? Det er en vanlig vri- dimmer. Nei ikke sikker hvilket merke det er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Minimeme Skrevet Januar 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2012 Hei! Fant du ut av problemet med bryteren? Jeg har lignende problem; jeg har en touch-dimmer som man må trykke på å holde inne for å regulere lyset. Lyset har i det siste vært ustabilt - det slår seg av seg selv. Det har tidligere ikke vært noen problem å få lyset på igjen, jeg bare trykket på bryteren en gang så var det på igjen. Nå får jeg ikke på lyset lenger (uansett hvor mange ganger jeg trykker). Jeg hører en lyd som om spottene slår seg på, men det blir ikke lyst. Selve lampene fungerer altså, det er selve bryteren som er problemet. Noen som var har vært borti lignende og har tips til løsning? Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Januar 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Januar 22, 2012 Hei! Fant du ut av problemet med bryteren? Jeg har lignende problem; jeg har en touch-dimmer som man må trykke på å holde inne for å regulere lyset. Lyset har i det siste vært ustabilt - det slår seg av seg selv. Det har tidligere ikke vært noen problem å få lyset på igjen, jeg bare trykket på bryteren en gang så var det på igjen. Nå får jeg ikke på lyset lenger (uansett hvor mange ganger jeg trykker). Jeg hører en lyd som om spottene slår seg på, men det blir ikke lyst. Selve lampene fungerer altså, det er selve bryteren som er problemet. Noen som var har vært borti lignende og har tips til løsning? Takk! Tror nok du må bytte dimmeren. Er det en micromatic-dimmer(microlux)? Har vært borti lignende feil på disse før... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Minimeme Skrevet April 3, 2012 Rapporter Share Skrevet April 3, 2012 Tror nok du må bytte dimmeren. Er det en micromatic-dimmer(microlux)? Har vært borti lignende feil på disse før... Jeg tror det er en micromatic-dimmer, ja. Da skal jeg prøve det. Takk for svar :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg