opelmorten Skrevet November 30, 2011 Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Hei! Noen som har tips til meg? står helt fast nå! Jeg har skiftet toppakning på min kjærestes opel corsa b 1,4 1996 modell, og satt alt sammen igjen. Men nå starter den ikke.. Motoren sviver normalt, og har gnist på alle pluggene. Har også prøvd med startgass for å være sikker på at den får føde!! Men er ingen tegn til liv:wonder: Kan det være at fordeleren står feil? og hva må jeg eventuelt gjøre? Det er en c14nz motor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 30, 2011 Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Har du satt registerreima riktig da? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelmorten Skrevet November 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Ja, det er jeg sikker på. Men tror det må være at den tenner feil. Jeg har liten kunnskap om tenning, men noen som vet hvordan jeg stiller tenninga riktig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pioneer Skrevet Desember 1, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2011 Står pluggledningene på riktig plass på fordeler/tenplugger i forhold til rekkefølgen? Siter 94 Corsa 1.6 16v WorldCup 88 Corsa 1.3 City 94 Vectra 2.0i - SOLGT 93 Vectra 2.0i - SPIKER 94 Corsa 1.6 16v - SPIKER Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelmorten Skrevet Desember 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2011 Ja. 1342 mot klokka Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros 8x8 Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 Nå veit eg ikkje og det er ein støtstangsmotor eller SOCH motor. Men står veiva rett i forhold til kammen, og får den bensin og gnist på rett tidspunkt. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorVolvo S40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 (endret) SOHC med fordeler montert i bakkant av kamaksel. Det er ikke bare rekkefølga som må stemme, plasseringen også. Har du hatt av fordeleren? Hvis ikke dreier du motoren så både kam og veiv står på merkene, dit rotoren peker skal sylinder 1 kobles til, så fortsetter du rekkefølgen mot klokka. Tenningsrekkefølge på disse vet jeg ikke, men 1342 er vanlig på 4-syl rekkemotor. EDIT: Nå så jeg plutselig at det var snakk om `96 modell, jeg tenkte litt eldre, er det snakk om en 1,4 OHC 8-ventilers motor med fordeler på V. side av toppen stemmer det nok, men det er jeg veldig usikker på. Endret Desember 3, 2011 av Einar Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Desember 3, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2011 Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelmorten Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Jeg har hatt av fordeleren ja, det er nøyaktig samme motor som på bildet. Jeg skal prøve nå å stille registeret som du sier! Er ganske sikker på det er riktig, men må sjekke merket på veiva for å være 100% sikker på at der er riktig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelmorten Skrevet Desember 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2011 Nå startet motoren!! Det var regreima som sto feil. Men det må være gjort fra opelverkstedet etter at de spylte gjennom kjølesystemet. Da må de jo ta av regreima for å ta ut termostaten. Etter kjæresten min fikk den tilbake derfra, var den meget vanskelig å starte, pluss at den gikk veldig dårlig! Den har alltid vært lettstartet før, så hun dro tilbake til verkstedet og klaget på dette, for mente det måtte være noe de hadde gjort feil. I tillegg så mente jeg at toppakningen var gåen, grunnet mye hvit røyk fra eksosen, og den brukte mye vann. så hun ba de sjekke det også! Når hun hentet den igjen, fikk hun beskjed om at de ikke hadde gjort noe feil, og toppakningen var bra! Når hun kom hjem, sjekket jeg oljen, og den var hvit som faen!! De hadde ikke engang dratt opp peilepinnen selv om de fikk beskjed om mistanke om gåen toppakning. Og det er opelverkstedet i Hønefoss!! Jeg startet da på jobben selv, merka regreima, skrudde av toppen, plana toppen, bytta pakninger, og satt alt sammen igjen. Men den startet jo ikke! Det jeg da gjorde idag, var at jeg satt merket på kammen der det skal være, tok av reima, og tørna veiva til merket sto rett ned der det skal stå! Men da slo stemlene i ventilene når jeg tørnet motoren for hånd, så skjønte jo at dette måtte være feil! Deretter tenkte jeg at jeg fikk prøve å stille registeret for hånd! Da tok jeg ut pluggen på sylinder nr 1, og stakk en pinne inn i sylinderen for å måle sånn ca når stempelet sto på topp mens jeg tørnet veiva! Deretter satt jeg på reima igjen, og motoren startet med en gang:) Det jeg ikke skjønner er at når merket på kammen er riktig, er jo merket på veiva helt feil. Noen som forstår dette? Det andre jeg ikke skjønner, er at reima står ca 10 tenner annerledes nå, enn når jeg fikk den tilbake fra opel! Trodde ikke en motor startet hvis reima sto feil jeg:P Noen som kan forklare meg dette?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.