Gå til innhold

Startvansker etter skifte av toppakning

Ranger emnet


opelmorten

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har tips til meg? står helt fast nå!

Jeg har skiftet toppakning på min kjærestes opel corsa b 1,4 1996 modell, og satt alt sammen igjen. Men nå starter den ikke.. Motoren sviver normalt, og har gnist på alle pluggene. Har også prøvd med startgass for å være sikker på at den får føde!! Men er ingen tegn til liv:wonder:

Kan det være at fordeleren står feil? og hva må jeg eventuelt gjøre?

Det er en c14nz motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOHC med fordeler montert i bakkant av kamaksel.

 

Det er ikke bare rekkefølga som må stemme, plasseringen også. Har du hatt av fordeleren?

 

Hvis ikke dreier du motoren så både kam og veiv står på merkene, dit rotoren peker skal sylinder 1 kobles til, så fortsetter du rekkefølgen mot klokka.

Tenningsrekkefølge på disse vet jeg ikke, men 1342 er vanlig på 4-syl rekkemotor.

 

EDIT: Nå så jeg plutselig at det var snakk om `96 modell, jeg tenkte litt eldre, er det snakk om en 1,4 OHC 8-ventilers motor med fordeler på V. side av toppen stemmer det nok, men det er jeg veldig usikker på.

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå startet motoren!!

Det var regreima som sto feil. Men det må være gjort fra opelverkstedet etter at de spylte gjennom kjølesystemet. Da må de jo ta av regreima for å ta ut termostaten. Etter kjæresten min fikk den tilbake derfra, var den meget vanskelig å starte, pluss at den gikk veldig dårlig! Den har alltid vært lettstartet før, så hun dro tilbake til verkstedet og klaget på dette, for mente det måtte være noe de hadde gjort feil. I tillegg så mente jeg at toppakningen var gåen, grunnet mye hvit røyk fra eksosen, og den brukte mye vann. så hun ba de sjekke det også! Når hun hentet den igjen, fikk hun beskjed om at de ikke hadde gjort noe feil, og toppakningen var bra!

Når hun kom hjem, sjekket jeg oljen, og den var hvit som faen!! De hadde ikke engang dratt opp peilepinnen selv om de fikk beskjed om mistanke om gåen toppakning. Og det er opelverkstedet i Hønefoss!!

Jeg startet da på jobben selv, merka regreima, skrudde av toppen, plana toppen, bytta pakninger, og satt alt sammen igjen. Men den startet jo ikke! Det jeg da gjorde idag, var at jeg satt merket på kammen der det skal være, tok av reima, og tørna veiva til merket sto rett ned der det skal stå! Men da slo stemlene i ventilene når jeg tørnet motoren for hånd, så skjønte jo at dette måtte være feil! Deretter tenkte jeg at jeg fikk prøve å stille registeret for hånd! Da tok jeg ut pluggen på sylinder nr 1, og stakk en pinne inn i sylinderen for å måle sånn ca når stempelet sto på topp mens jeg tørnet veiva! Deretter satt jeg på reima igjen, og motoren startet med en gang:)

Det jeg ikke skjønner er at når merket på kammen er riktig, er jo merket på veiva helt feil. Noen som forstår dette? Det andre jeg ikke skjønner, er at reima står ca 10 tenner annerledes nå, enn når jeg fikk den tilbake fra opel! Trodde ikke en motor startet hvis reima sto feil jeg:P Noen som kan forklare meg dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår