Nå startet motoren!!
Det var regreima som sto feil. Men det må være gjort fra opelverkstedet etter at de spylte gjennom kjølesystemet. Da må de jo ta av regreima for å ta ut termostaten. Etter kjæresten min fikk den tilbake derfra, var den meget vanskelig å starte, pluss at den gikk veldig dårlig! Den har alltid vært lettstartet før, så hun dro tilbake til verkstedet og klaget på dette, for mente det måtte være noe de hadde gjort feil. I tillegg så mente jeg at toppakningen var gåen, grunnet mye hvit røyk fra eksosen, og den brukte mye vann. så hun ba de sjekke det også! Når hun hentet den igjen, fikk hun beskjed om at de ikke hadde gjort noe feil, og toppakningen var bra!
Når hun kom hjem, sjekket jeg oljen, og den var hvit som faen!! De hadde ikke engang dratt opp peilepinnen selv om de fikk beskjed om mistanke om gåen toppakning. Og det er opelverkstedet i Hønefoss!!
Jeg startet da på jobben selv, merka regreima, skrudde av toppen, plana toppen, bytta pakninger, og satt alt sammen igjen. Men den startet jo ikke! Det jeg da gjorde idag, var at jeg satt merket på kammen der det skal være, tok av reima, og tørna veiva til merket sto rett ned der det skal stå! Men da slo stemlene i ventilene når jeg tørnet motoren for hånd, så skjønte jo at dette måtte være feil! Deretter tenkte jeg at jeg fikk prøve å stille registeret for hånd! Da tok jeg ut pluggen på sylinder nr 1, og stakk en pinne inn i sylinderen for å måle sånn ca når stempelet sto på topp mens jeg tørnet veiva! Deretter satt jeg på reima igjen, og motoren startet med en gang:)
Det jeg ikke skjønner er at når merket på kammen er riktig, er jo merket på veiva helt feil. Noen som forstår dette? Det andre jeg ikke skjønner, er at reima står ca 10 tenner annerledes nå, enn når jeg fikk den tilbake fra opel! Trodde ikke en motor startet hvis reima sto feil jeg:P Noen som kan forklare meg dette??