visløff Skrevet November 28, 2011 Rapporter Share Skrevet November 28, 2011 har lest at flere bruker råder og stempler fra 2,4i cih motoren og setter i 2,2i motor med orginal veiv, men er ikke disse lengre da? trodde også at dimmen på stempelene er noe større eller hvordan henger dette sammens? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smedsrun Skrevet November 28, 2011 Rapporter Share Skrevet November 28, 2011 funker likt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
visløff Skrevet November 28, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 28, 2011 så viss jeg kjøper et sett h-profil råder til 2,4i så kan de brukes i en 2,2i sålenge jeg også bytter stempelene, eller er også de like? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet November 29, 2011 Rapporter Share Skrevet November 29, 2011 Nei. Forskjellig slaglengde på 2,2 og 2,4 veiva. Så enten må råden kompansere, evt stempelet. Går ikke å bruke begge deler. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
visløff Skrevet November 29, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2011 ok, så den fysiske lengden på rådene er forskjellige fra 2,4i og 2,2i? eller ligger det ekstra cc`ene i veiva? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet November 29, 2011 Rapporter Share Skrevet November 29, 2011 Blokkhøyden er lik, så dette medfører at veiv/råde/stempelforholdet ikke blir likt på disse to motorene. Men om du har 2,4 råder og stempler, har du ikke da veiva også? Er jo bare å flytte alt over, så har du blokk merket med 2,2l mens volumet ville vært 2,4l? Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
visløff Skrevet November 29, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 29, 2011 har ikke råder eller stempler til 2,4i men har hørt at rådene i 2,2i motoren kan være noe kleine, og når det ligger sett med h-profil råder til par hundre dollar på ebay så er det fristende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet November 30, 2011 Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 Hvor mye hester jager du? Om du har moderat effekt så er ikke 2,2 rådene noe som ryker så himla fort. Er oftes rådelagerene som går, og så klarer folk ikke å kjenne igjen bankelyden, så de kjører til det raser... Ikke mange orginal råder som tåler det å få slik juling. Finnes noen forhåndsregler å ta. Sørge for at oljepumpen fungere optimalt. Bytte olje jevnlig. Godt vedlikehold, og skvalpeplate i bunnpanna. (de fleste CIH dør når en sladder runde etter runde... merkelig egentlig da all olja ligger på en side i bunnpanna og oljepumpa suger luft, noe CIH ikke er noe glad i... hehe) Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
visløff Skrevet November 30, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 30, 2011 da blir det skvalpeplate og en overhaling av motoren istede, planen er kun en moderat kam, planing av topp og grenrør. men kan fort bli fristende med turbo også men med 150hk i en Ascona B burde egentlig være nok ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
visløff Skrevet Desember 6, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2011 passer forresten oljepumpen fra den 2,5i sekseren fra senatoren i 2,2i motoren, den burde vel levere litt mere en den til 2,2`n? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Desember 8, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2011 (endret) Ja, oljepumpa passer overens. Men husk. Det er forskjell på dreva. Noen er overdim. Når du skal montere nye drev, legg en stållinjal over der hvor lokket skal sitte og så skal det måles med bladsøker imot dreva for å finne ut om det skal være papirpakning eller silicon. Husker ikke målene i hodet, men trur det er ca 0,2mm. (sjekk boka til haynes) Der står det veldig godt forklart. En annen ting en skal huske på er slitasje i veggene i selve oljepumpa. Har akselen til dreva vært slitt, så spiser dreva fort opp aluminiumen rundt seg. (du vil se tydelige slitemerker i veggene rundt) Om veggene er slitt, finn deg ett nytt registedeksel og kast det gamle... Lokket skal være fri for riper. (er det ikke det bytt det eller få det planslipt) Kontroller kula i lokket. (samt fjøra) Er kula tæra eller har hakk må den byttes. (kan medføre økt slitasje, da olje siger tilbake, og du må kjime lenge for å få oljetrykk) Fjøra kan shimes for å oppnå høyere trykk. (om trykket ligger for lavt) 3bar bør det ligge på ca. Og husk; oljepumpa klarer ikke suge olje før motoren er skjært. Så sett inn dreva med olje/fett. Samt kjør pumpa med drill til du har oljetrykk før du starter motoren for første gang etter overhaling. (ta en gammel fordeler fra en annen CIH, demontere, og fjern drevet i bunnen av akslingen, men la flat splinten bli, denne driver nemelig oljepumpa, så setter du den i drillen og kjører med klokka til du får oljetrykk) Dette gjelder hver gang du demonterer oljepumpa og tømmer den for olje. Ved filterbytte skal nytt filter alltid fylles med fersk olje helt opp. (Finnes egentlig ett hull på siden hvor man kan pumpe inn olje. men masse jobb.) Endret Desember 8, 2011 av TMB Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
visløff Skrevet Desember 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 17, 2011 takk for veldig gode tips, har forresten et spørsmål til, har kjøpt en 2,2i motor men det ser ut til at endel av ledningene mangler, har alle hjernene men ikke ledningsnette som går inn i kupeen. så passer 2.0E innsprøytninga overens med 2,2i innsprøytninga? slik at jeg kan bruke 2,2 hjernene på 2.0E nettet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muren motor Skrevet Desember 22, 2011 Rapporter Share Skrevet Desember 22, 2011 2.2 hjerne funker ikke på 2.0 i/E nei. men ingen problem å bruke 2 liter innsprutet på 2,2'n. blir litt krøll med tempsensora. du må borre ett nytt hull for en ekstra sensor. så bruker du LLM fra 2.2'n. kjørde slik ett år me A-Mantaen min. funka fjell.! :) Siter Opel omega 2,5-96 Opel omega 2,5-96 Nr2! Opel manta-72 2,4i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.