Gå til innhold

2.4i råder i 2.2i motor

Ranger emnet


visløff

Anbefalte innlegg

Blokkhøyden er lik, så dette medfører at veiv/råde/stempelforholdet ikke blir likt på disse to motorene.

 

Men om du har 2,4 råder og stempler, har du ikke da veiva også?

Er jo bare å flytte alt over, så har du blokk merket med 2,2l mens volumet ville vært 2,4l?

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hester jager du?

Om du har moderat effekt så er ikke 2,2 rådene noe som ryker så himla fort. Er oftes rådelagerene som går, og så klarer folk ikke å kjenne igjen bankelyden, så de kjører til det raser... Ikke mange orginal råder som tåler det å få slik juling.

 

Finnes noen forhåndsregler å ta. Sørge for at oljepumpen fungere optimalt. Bytte olje jevnlig. Godt vedlikehold, og skvalpeplate i bunnpanna.

(de fleste CIH dør når en sladder runde etter runde... merkelig egentlig da all olja ligger på en side i bunnpanna og oljepumpa suger luft, noe CIH ikke er noe glad i... hehe)

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oljepumpa passer overens.

Men husk. Det er forskjell på dreva. Noen er overdim.

Når du skal montere nye drev, legg en stållinjal over der hvor lokket skal sitte og så skal det måles med bladsøker imot dreva for å finne ut om det skal være papirpakning eller silicon. Husker ikke målene i hodet, men trur det er ca 0,2mm. (sjekk boka til haynes) Der står det veldig godt forklart.

En annen ting en skal huske på er slitasje i veggene i selve oljepumpa. Har akselen til dreva vært slitt, så spiser dreva fort opp aluminiumen rundt seg. (du vil se tydelige slitemerker i veggene rundt)

Om veggene er slitt, finn deg ett nytt registedeksel og kast det gamle...

 

Lokket skal være fri for riper. (er det ikke det bytt det eller få det planslipt)

 

Kontroller kula i lokket. (samt fjøra) Er kula tæra eller har hakk må den byttes.

(kan medføre økt slitasje, da olje siger tilbake, og du må kjime lenge for å få oljetrykk)

Fjøra kan shimes for å oppnå høyere trykk. (om trykket ligger for lavt) 3bar bør det ligge på ca.

 

 

Og husk; oljepumpa klarer ikke suge olje før motoren er skjært.

Så sett inn dreva med olje/fett. Samt kjør pumpa med drill til du har oljetrykk før du starter motoren for første gang etter overhaling. (ta en gammel fordeler fra en annen CIH, demontere, og fjern drevet i bunnen av akslingen, men la flat splinten bli, denne driver nemelig oljepumpa, så setter du den i drillen og kjører med klokka til du får oljetrykk)

Dette gjelder hver gang du demonterer oljepumpa og tømmer den for olje.

 

Ved filterbytte skal nytt filter alltid fylles med fersk olje helt opp.

(Finnes egentlig ett hull på siden hvor man kan pumpe inn olje. men masse jobb.)

Endret av TMB

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

takk for veldig gode tips, har forresten et spørsmål til, har kjøpt en 2,2i motor men det ser ut til at endel av ledningene mangler, har alle hjernene men ikke ledningsnette som går inn i kupeen. så passer 2.0E innsprøytninga overens med 2,2i innsprøytninga? slik at jeg kan bruke 2,2 hjernene på 2.0E nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår