Gå til innhold

Spontan veksling mellom nærlys og fjernlys.

Ranger emnet


Burobeng

Anbefalte innlegg

Min Saab 9000 cse fra 1994 er ikke alltid enig med meg om vi skal bruke nærlys eller fjernlys. Når jeg skifter så går det tilbake etter et halvt sekund. Dette kan gå begge veier, og jeg løser det ved å holde hendelen inne en stund. Problemet forsvinner etter noen minutters kjøring. Er det noen som har vært borte i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Sjekk reléet til nær/fjernlyset

Det er i sikringsboksen i motorrommet. Et litt bredt (og rødt?) relé

Jeg slet med at fjernlyset innimellom ikke ville slå seg på/av

Så banket jeg litt på reléet mens problemet var der, og da funket det.

Etter at jeg byttet det har jeg ikke hatt noe problem med lyset

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Vet at dette er en gnaske gammel tråd nå, men har hatt noen nye problemer med lysene mine etter bytte av relè og vil gjerne oppdatere litt for andre som eventuelt har samme problem..

Jeg fikk samme problem igjen en stund etter at jeg byttet nær/fjernlys relèet mitt.
Og byttet igjen, men fortsatt samme problem.
Så googlet jeg litt og fant ut hva som egentlig var feil.

På både Nær/fjernlysrelèet (det store røde) og Pæresjekk-enheten(ser ut som et høyt oransje relè) er det problemer med loddingen til stikkerne inn på kretskortet.
De sprekker opp pga. vibrasjoner og gir dårlig kontakt, spesielt når det er kaldt.
Dette kan man ordne ved å bytte begge relèene hvis man har råd til dette, eller ved å bare lodde de igjen.
Jeg fant fram loddebolten, åpnet de originale relèene, holdt loddebolten borti punktene som var tydelig sprekt opp helt til de smeltet sammen igjen, og gjentok til alle så fine ut, og vips så var alt i skjønneste orden.
Veldig deilig å endelig få orden i det... og det kostet ikke en krone :D

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår