Atmobil Skrevet Oktober 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2011 Har tatt på meg å bytte hjullager bak på en 86 Audi 80. Har ingen erfaring med dette fra før og har heller ingen bok. Har enda ikke fått bilen inn i garasjen så jeg vet ikke hvordan dette sitter men kan noen forklare meg på en fin måte hva som skal til? Er det mulig å gjøre selv og hva trenger man av utstyr? Hvordan sitter lageret? Kom gjerne med bilder slik at jeg vet hva jeg går inn på :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 25, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2011 Forhjulsdrift eller quattro? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atmobil Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2011 Helt vanlig 80 med forhjulsdrift og forgasser motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Oktober 26, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2011 http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/249654-hvordan-bytte-hjullager-bak-audi-80-92-mod.html#post2698283 -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atmobil Skrevet Oktober 27, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2011 Takker for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 27, 2011 Rapporter Share Skrevet Oktober 27, 2011 Har du fått byttet lagre? Husk bare å pakke de nye lagrene godt med grease, skal ikke være luft noe sted i lagrene. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atmobil Skrevet November 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Fikk byttet i dag, var tromler på denne bak og ikke skiver. Var jo egentlig ikke så veldig vanskelig, pirka av navkoppen og løsna på låsepinnen innen for og skrudde av mutteren som holder fast det ytre lagret. Tok så å satte på hjulet på bremsetrommelen igjen slik at jeg fikk litt tak slik at jeg fikk røska løs trommelen. Når den vel var av fant jeg fort ut at uten presse var det ikke mulig å få ut de gamle lagerbanene i tromlene så jeg juksa litt og satte i de nye lagrene uten å bytte ytre lagerbane. Skrudde så sammen og stramma til etter evne da jeg ikke hadde noe moment å gå etter. Det ser ut til at det virka da rumle lyden som var der før nå iallefall har forsvunnet og hjulet går rundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 1, 2011 Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Blir sittende igjen med en del spørsmål nå... Røsket løs trommelen? Det vil da si at du sikkert også har revet av klipsene som holder bremseskoene? Når trommelen skal av så må bremseskoene kollapses først, gjøres med et skrujern inn det ene bolthullet og løfter opp kilen til autostrammingen. Se bilde under. . Lagerskålene (banene) bankes forsiktig ut med en dor og hammer. Er tre spor der man kommer til å slå ut skålen. Har skiftet lager en mengde ganger og aldri brukt presse, er raskere med dor og hammer. Se på bildet til Karln under og du ser to av de tre sporene der man kan banke ut lageret. Strammet til etter evne? Betyr det at du tok i litt? Her skal det omtrent ikke strammes i hele tatt, kun stramme til all slakk er borte, ikke mer. Tar man i så ryker lageret svært fort! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.