Gå til innhold

Kan jeg l bruke 155/65 R13 istedenfor 135/70 R13?

Ranger emnet


Anne-Kath

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en mopedbil (Ligier ambra- ja jeg VET at det ikke egentlig er en bil :D), den har dekk 135/70 R13

 

Dessverre er det slik at det virker som om det er tilnærmet komplett umulig å oppdrive vinterdekk med disse dimensjonene til en fornuftig pris.

 

Er det slik at jeg kan bruke hvilke som helst R13 dekk på felgene mine? Og er det lovlig å bruke andre dekk enn de som står i den tekniske manualen? (I den står at jeg kan bruke 135/70 R13 og 145/60 R13)

 

Jeg får inntrykk av, når jeg f.eks leser på denne dekkalkulatoren, at jeg kan bruke andre dekk hvis omkretsen blir max 5% feil. Er det riktig?

 

I såfall burde jeg kunne bruke f.eks 155/65 R13, som er betraktelig lettere å oppdrive.

 

Hva tenker dere? Er det teknisk mulig? Og ikke minst: er det lovlig?

Eller har jeg misforstått fullstendig?

Endret av Anne-Kath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...

 

Jeg ser at jeg blingset litt, for 155/65 R13 gir 5.45% feil. Altså akkurat ikke innenfor det lovlige.

 

Hvorfor er det ulovlig egentlig? Fordi farten endres, eller blir det farlig på noe annet vis?

Min "bil" kan jo ikke kjøre raskere enn 45kmt uansett (det funker helt greit, for den brukes bare til by og rushtidskjøring). Vil den 0.45%'en jeg er utenfor det lovlige, gjøre at "bilen" blir direkte uforsvarlig å kjøre rundt i? Gjør det noe med stabiliteten el.lign?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glem det... på denne svenske kalkulatoren http://www.algonet.se/~leffmans/dack/dack.htm ser jeg at jeg kommer godt innenfor 5%. På den norske måtte jeg plotte inn 145/60 R13, som i manualen er listet opp som et alternativt dekk. Men på den svenske kunne jeg plotte inn originaldekket 135/70, og da er 155/65 en god match.

 

Men jeg kan bruke de samme felgene, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Det var enda billigere. Kan få alle 4 dekkene for mindre enn hva et 135/70-dekk kostet hos forhandler jo...

 

Med tanke på at jeg bor i et "varmt" klima (sørvest-landet), i by hvor det pleier å bli saltet/strødd relativt fort, "bilen" bare veier 350kg og kjører max 45km/t (60 i lange eller bratte nedoverbakker hvis jeg trør gassen i bånn:D), kan jeg bruke hvilket som helst av disse dekkene, eller er de billigste bare "skit" som mye annet som er veldig billig?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?suchen=Ordern&cart_id=69997583.129.8547&ranzahl=4&Breite=155&Quer=65&Felge=13&Speed=Q&Transport=P&dsco=129&sowigan=Wi&kategorie=6&Ang_pro_Seite=20&sort_by=preis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest stiger kvaliteten med prisen - men ikke alltid!

Om de billigste dekkene er bra nok blir en vurdering. Langs Rogalandskysten er det sjelden snø og veiene er som du sier, saltet bare det er meldt kaldt. Er gjerne maks 10 dager i året et bedre dekk hadde vært kjekt å ha (nysnø), så får du heller vurdere om det er verdt det ;) Jag hadde heller tatt det litt mer med ro de 10 dagene ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar alle sammen. Jeg skal prøve å bli litt klokere på de dekkene, og så går jeg nok for et av de til ca 500kr...Sliter litt med å stole på de aller billigste, men de dyreste er nok helt sikkert langt over hva jeg trenger....

 

Med mopedbil kan man ikke annet enn å ta det med ro... ;)

:lol:

Endret av Anne-Kath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår