Gå til innhold

Spørsmål angående dekkstrekk.

Ranger emnet


B1dik2

Anbefalte innlegg

Har det noe å si for kjørekomfort, og kjøreegenskaper, om det er litt dekkstrekk?

Og kan biltilsynet si noe på dette?

Tenkte å sette 8,5 " forran, og 9,5 " felger bak på en w124 mercedes 230E. Noen som vet hva jeg bør ha i dekkdimm for at dette skal gå sånn tålelig greit?

 

Mvh Bendik

89 Nissan Kingcab.

x: Subaru Justy, Ford Mondeo x2, Peugeot Partner, Bmw 328iA Touring M...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg forstår deg riktig, så ønsker du bredere felger enn dekk. Biltilsynet bryr seg om dekkbredde ikke felgbredde. Felgen kan også stikke utenfor skjermen på bilen, det er bare dekkanten som må være innom. Bredere felger enn dekk gir en bedre styrerespons, og vil være å foretrekke for kjøreegenskapene. Dette fordi dekket står i spenn i felgen, og man får ikke felgvandring som man normalt gjør om dekket er bredest. Så dette vil nok være en god ting å gjøre, om du ikke overskrider dekkbredden, eller får dekk utenfor skjermkanten. Dekkbredden kan du uansett få godkjent om du viser det frem for biltilsynet.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felgbredde er innvendig målt, fra kant til kant. Felgbredden må være minimum 3/4 av dekkbredden og maksimum dekkbredden.

8.5" er ca. 22cm, så da vil det kunne gå med minimum 225 dekk, og maksimum 275 (sistnevnte vil absolutt ikke være å foretrekke). Jeg ville gått for 235 på framfelgene.

 

9.5" er ca. 24cm, så da vil det kunne gå med minimum 245 dekk, og maksimum 315 (sistnevnte vil absolutt ikke være å foretrekke). Jeg ville gått for 245 eller 255 dekk på bakfelgene.

 

Profil er vanskelig å si uten å vite høyden på felgen, og standard dim på w124'en.

 

På lavprofilerte dekk, synes jeg det ser best ut med bredest felg. Og som jeg sier i posten over, det er også det som gir best kjøreegenskaper.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

225 eller 215 vil ikke bli godkjent uansett hva du gjør. Det vil heller ikke bli seende bra ut. Da snakker man veldig mye dekkstrekk. Minimumbredde på 9.5" skal bli 245 såvidt jeg kan se. Alt smalere enn det vil ikke bli godkjent.

 

Om dette er feil, må noen korrigere meg, men slik jeg leser lovverket, er det sånn det er.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9,5" felgbredde vil gi mye dekkstrekk selv med 245 dekk. Kan være BT gir disp for å kjøre med enda mer dekkstrekk, men slik jeg tolker reglemanget, så skal de ikke godkjenne det.

 

9,5" brede felger, er en ganske bred felg. Normalt har man 7,5" eller 8" felger på 215-245 oppsett. Har aldri hørt om noen som har forsøkt med 215-225 på 9,5" felger.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å sjekke, er dette felger som har oppgitt mål, eller har du målt de selv? For felger måles innvendig, ikke utvendig. Innvendig målt felg med 10,3" bredde har plass til 265 brede dekk, bare for å fylle midten på felgen, og da blir det strekk.

 

Mulig lovverket i Norge er slappere enn i USA på felger, men det kan jeg virkelig ikke se for meg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rim_(wheel)

 

Kan gjerne være at BT tillater mer strekk. Ville igrunn vært greit om noen kunne funnet noe i det norske lovverket om dette.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 225 er minimum på 8,5" felg må være bare tull. Det er forskjell på dekk, men her ser man tydelig at 195 går på 8,5" uten ekstrem strekk. Akkurat passe vil jeg si.

 

8.5_195_45_R15_Toyo_T1R_595.jpg

 

Edit: Ikke for å være bedreviter dette altså, men har sett utallige bilder på at man får på smalere dekk enn 225 på en 8,5" brei felg. Selv tror jeg jeg skal gå for 195/45 på 8" felg, tror det blir bra.

Endret av Terjeth

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Ikke for å være bedreviter dette altså, men har sett utallige bilder på at man får på smalere dekk enn 225 på en 8,5" brei felg. Selv tror jeg jeg skal gå for 195/45 på 8" felg, tror det blir bra.

Jeg kjører 195/45 på 8.5" felg. Det gir ikke spesielt mye strekk.

Felgene jeg har nå skal selges, så da blir det å kjøpe 9" foran med samme 195/45 dekk som står på de 8.5" jeg har nå. Tror det blir bra.

På E30'n derimot kjører jeg 195/40 på 8". Det gir mer strekk enn hva 195/45 på 8.5" gjør. Mulig Toyo-dekkene på E30'n er litt smalere enn Falken-dekka på E36'n, men allikevel. Jo høyere profil på dekkene jo mindre strekk vil det bli.

 

Bak kjører jeg 215/40 på 10" felg. Det gir en god del mer strekk.

 

Edit: BILDE AV FRONT OG BAK PÅ E36'n (dere får unnskylde høyden, men skal justere litt camber foran der slik at jeg kan senke mer)

 

IMG_4757.jpg

 

IMG_4756.jpg

Endret av Torak

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det at mindre profil gir mer strekk. Se litt på http://www.tyrestretch.com og se hvor store forskjeller det er mellom de forskjellige dekktypene. 225 på 8,5" blir ballong i forhold til hva virkelig dekkstrekk handler om...

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår