Gå til innhold

Jording/strøm problemer?

Ranger emnet


borgemestern

Anbefalte innlegg

Hei,

Har akkurat fått tilbake min Mac Fearless 1000D forsterker viste seg at det hadde vært noe jordingsproblemer tidligere i bilen som da fikk noen jordingspunkter? inne i forsterkeren til å bli brent.

Det kom kraftige tordenvær lyder når jeg traff dumper i veien, og konstant "durelyd" når den var skrudd på, inkludert veldig svak og dårlig bass.

 

Nå som jeg har fått den tilbake, er det samme problem. Tidligere så fikk jeg endret jordingspunktet til setebeltepunktet, skrapet til rent metall og det har fungert ekstremt fint på andre forsterkere uten noe som helst ulyd eller problemer.

 

Nå som jeg fikk min forsterker tilbake, plugget jeg dette tilbake igjen, og det er samme problem, men ingen konstant durelyd men masse tordenfaenskap når jeg treffer en dump..

 

Jeg feilsøkte litt til og så at sikring"huset" i strømkabelen er litt løs, drar jeg svakt i den ene enden så flytter sikringen seg innvendig en halv centimeter og kan dyttes på plass igjen.

Kan dette være problemet? Sikringen mister ikke kontakt, men flytter bare litt på seg.

 

Fikk mulig tips om at det kan fremdeles være jordingspunktet som er problemet, at mutteren ikke leder strøm men syns det er fremdeles suspekt at jeg ikke får noe som helst problemer med andre forsterkere?

 

Tar veldig gjerne imot tips og triks jeg kan prøve, og håper virkelig ikke at forsterkeren min er ødelagt allerede igjen, jeg skrudde av styrestrøm med en gang jeg fikk tordenvær lyden i basseren.

 

Mvh,

Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er nok defekt ennå/igjen, så da er det jo bare til å reklamere på reparasjonen, og hennvise til jordingspunktet ditt, det skal være bra nok med mindre du har en bil med aluminium chassie eller lignende. Du kan jo prøve å trekke en kabel fra minus på batteriet, og til jord på forsterkeren, og se om det er samme da.... Har du oppgradert kablene i motor-rommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er nok defekt ennå/igjen, så da er det jo bare til å reklamere på reparasjonen, og hennvise til jordingspunktet ditt, det skal være bra nok med mindre du har en bil med aluminium chassie eller lignende. Du kan jo prøve å trekke en kabel fra minus på batteriet, og til jord på forsterkeren, og se om det er samme da.... Har du oppgradert kablene i motor-rommet?

 

Takk for svar!

 

Håper virkelig den ikke ennå/igjen har blitt defekt, ettersom at etter den ble defekt sist gang så gikk jeg igjennom med feilsøking på å skrape bort lapp/skitt på jordingspunkt og alle andre kabler med voltmeter og det skal stemme ganske fint sånn sett.

Blir vanskelig å reklamere på en reparasjon som ikke dekkes av garanti, ettersom at det er en "brukerfeil" at disse komponentene blir ødelagte/brent.

Bilen er i stål, og jorder ypperlig eneste jeg ikke har testet er mutteren til beltefeste om den jorder, men det skal jeg til helgen, men uansett så sitter kabelskoen inntil chassis så det skal jo være ok.

 

Det er en ypperlig ide å teste ut, skal se om jeg får til å teste minuspunktet rett fra batteriet ;) Og nei, har ikke oppgradert noen ledninger i motorommet, f.eks mellom batteri og dynamo osv men skal det på min neste bil som står på verksted og oppgraderer hele motoren :)

 

Jeg satser på at det er selve sikringsboksen som er problemet, men kan det skape ødeleggelse på jordingskomponenter inne i forsterkeren?

 

Mvh,

Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du betalt for denne reperasjonen selvom det er bruker feil så kan du reklamere.har selv brent transistorer før og betalt dyre dommer for det men da har forsterkeren vært tipp topp når jeg har fått di/den tilbake.så fremt du har fått noen som ikke er kyndige til å reparere så er det noe annet.

 

 

mvh kim

Chrysler Stratus LE 98mod

Toyota Corolla 92mod

Ford Sierra is 85mod

Hyundai Excel 92(pony)(første gangs bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, har betalt for den men problemet er det om jordingen er for svak slik at jeg har gjort en ny brukerfeil så vet jeg ikke helt om det dekkes?

Men skal trekke en dobbel jording nå ikveld / imorgen og teste anlegget igjen! Fikk bekreftet fra en kompis at sikringen i strømkabelen er helt OK selv om den kan være litt smålig bevegelig har den kontakt 100% av tiden.

 

Men ettersom at forsterkeren har vært åpnet, kan jeg mulig bytte transistorer selv? Har vennskap med elektriker med loddekunnskaper osv og uansett ville det jo ikke gått på garanti antageligvis.. :)

 

*Krysse fingra for at jeg ikke har ødelagt den på nytt!*

 

Mvh,

Borge.

Endret av borgemestern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, har betalt for den men problemet er det om jordingen er for svak slik at jeg har gjort en ny brukerfeil så vet jeg ikke helt om det dekkes?

Men skal trekke en dobbel jording nå ikveld / imorgen og teste anlegget igjen! Fikk bekreftet fra en kompis at sikringen i strømkabelen er helt OK selv om den kan være litt smålig bevegelig har den kontakt 100% av tiden.

 

Men ettersom at forsterkeren har vært åpnet, kan jeg mulig bytte transistorer selv? Har vennskap med elektriker med loddekunnskaper osv og uansett ville det jo ikke gått på garanti antageligvis.. :)

 

*Krysse fingra for at jeg ikke har ødelagt den på nytt!*

 

Mvh,

Borge.

 

Å bytte de defekte dlene er ikke noe problem, problemet er å finne ut HVA som er defekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår