Gå til innhold

92' Audi 100 Startproblemer og fjusking

Ranger emnet


Stramrud

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg sliter med en Audi 100 og trenger noen tips om hvordan jeg skal gå frem.

Jeg har ikke noe erfaring fra Audi fra før, men har lest meg litt opp på nettet.

 

Motor:

2.3 AAR med KE3-Jetronic.

 

Symtomer:

- Tenner hver gang på kald motor og kommer opp til ca 1000rpm men stopper igjen. Starter som regel på 2-4 forsøk. Går da bra på tomgang.

- Trekker godt opp til 3600-3700rpm, men så begynner den og lugge og trekker dårlig. Går helt fint å kjøre den på lavere turtall hele dagen, bare jeg ikke stopper den.

- Starter ikke når den har nådd driftstemp. Må rett og slett stå til den er kald.

 

Gjort:

- Sjekket etter vacuum lekasjer på slanger og insugsbelg. Ser hele og fine ut.

- Sett over ledninger etter ytre skader.

- Byttet temp sensor. Den 2-polede på undersiden av flensen.

- Sjekket rotor og fordeler, ser helt nytt ut.

- Sjekket tennplugger. Fin farge på alle sammen.

- Over hullet til CO% skruen fant jeg noe svart tettningsmasse. Så ikke ut som det hadde noen funksjon, så jeg fjernet det.

 

Noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sjekket tennplugger. Fin farge på alle sammen.

- Over hullet til CO% skruen fant jeg noe svart tettningsmasse. Så ikke ut som det hadde noen funksjon, så jeg fjernet det.

 

Husk at om du skal sjekke pluggene så må ikke motoren ha gått på tomgang, altså etter kjøreturen skal motor stoppes umiddelbart om man skal se på pluggfargen. Hva er fin farge? ;)

Hullet til CO-skruen skal være tett, ellers vil motor suge falskluft. Siden det var tettemasse her så tyder det på at her har noen vært og fiklet. Det du kan gjøre er å kjøre motoren varm og så måle strømmen til DPR. Denne skal være 0 mA (+/- 3 mA), om ikke så still på CO-skruen til den er innenfor området. Lambda må fungere om dette skal gjøres!

Søk, er en mengde tråder om samme tema på B3/B4- og C4-forumet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hullet er originalt plombert da man ikke skal rote med denne skruen uten at alt annet er funnet i orden - og ting fortsatt ikke er som de skal være.

 

Når du starter motoren så får den en 'på forhånd' tilmålt mengde bensin. Denne blir ikke korrigert før lambda er i drift, noe som normalt skjer etter 15-20 sekunder på tomgang. I dette tidsrommet høres det ut til at du sliter og motoren får alt for lite bensin. Før du tetter hullet så skal du få gjøre et lite inngrep. Finn en 3mm unbrakonøkkel og sett forsiktig ned i hullet som skal tettes. Få nøkkelen til å entre skruen og vri nøyaktig 1/4 omdr med klokken. Ta ut unbrakonøkkelen og se om motoren starter lettere når kald og om den fungerer bedre under pådrag (samt ved full gass).

 

audi_fuel_distrib_508c.gif

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for detaljert og god info Mr. Quattro.

Reiser på jobb i morgen for å teste ut dette. Gir tilbakemeldig uansett utfall.

Men jeg ser på ilustrasjonen du har postet her, og tenker umiddelbart at det ikke skal påvirke noe, om hullet til skruen er tett eller ikke. Luft som blir sugd gjennom dette hullet har jo ikke passert sensor plata enda..

Men jeg tetter igjen for sikkerhets skyld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag prøvd å feilsøke litt, men med litt for dårlig tid.

Har gjort følgende:

 

- Justert co skruen som du nevte her, uten noe merkbar forskjell. Satte den tilbake til utgangspunkt.

 

- Målt lambda sonde. Her får jeg ikke noen god måling. Enten er den ødelagt eller så er det jeg som ikke er god nok med instrumentet. Hadde god jording rett fra - på batteripol. Måleområde på instrument 1V/500ms. God å varm motor. Får bare noen spikes innimellom og ikke noen sinus kurve. Prøvde å måle gjennomsnitts spenning også, da fikk jeg 0,28V. Målt med Fluke scope. Men som sagt så kan det hende det er min inkompetanse med instrumentet som er feilen.

 

- Så prøvde jeg å måle det jeg tror er diff. trykk regulatoren.

(Høyre plugg på bensin fordeleren?)

Her får jeg en strømgjennomgang på 32mA. Justerte deretter på co-skrue, uten at jeg får noen annen verdi. Prøvde så mye som 1 omdr. på skruen, men fortsatt 32mA strømtrekk.

 

Hva tror du Quattro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugg til DPR er framme på mengdefordeleren, se bilde under.

 

DPR2.jpg

 

Lambdaen din er død! Om du kan justerer på CO-skruen uten at strømmen til DPR endrer seg, så betyr det kun at lambda er død eller det er brudd i kretsen (open loop). Får du + eller - 32 mA til DPR?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda fra Biltema bør du ikke kjøpe. De fungerer forsåvidt, men varer ikke lenge. Kjøp Bosch-lambda så får du en som fungerer i mange år. På din bil skal du ha lambda 034 906 165.

 

http://www.ebay.de/itm/LAMBDASONDE-LANCIA-SAAB-SEAT-SKODA-VOLVO-VW-0258003957-/260745933838?pt=DE_Autoteile&hash=item3cb5ab340e

 

Defekt lambda forklarer ikke starttrøbbelet nei. Imidlertid skulle justering på CO-skruen ha gjort endringer på starttrøbbelet. Ble det endring? Om det ikke ble noen endring så skal du justere mottrykket i DPR, noe som vil gi motor mer bensin frem til lambda er i funksjon.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dratt ut den flere ganger når jeg ikke får start. Da starter den som regel. Derfor jeg trodde den var defekt og byttet den, uten resultat.

Jeg syns ikke det ble noen endring når jeg justerte co-skruen. Hvordan endrer jeg mottrykket i DPR?

 

Jeg får bestille ny lambda, og ta det fra der.

 

Også merket jeg en annen ting i dag tidlig. Skulle egentlig ut med Touranen, men når jeg går forbi Audien starter kjølevifta. Da har den stått hele natta, så motor var kald. Hva slags føler er det som styrer denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil lambda fungerer så kan du ikke stille på noe som helst. Vent til den er i orden :)

 

Helt bak (oppe) på toppen står det en brakett. På den er det en giver med to ledninger på. Denne giveren er til vifta, starter ved høy motorromstemperatur. Også giveren nede på radiatoren styrer vifta. Uansett skal ikke vifta gå når motoren er kald.

 

Litt i "samme gate".

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a6-ur-s4-s6-100-c4-1991-1997/269004-audi-100-2-3e-aar-gar-ujevnt-ved-gasspadrag-og-starter-tregt.html#post2799265

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/80-90-coupe-s2-rs2-b3-b4-1986-1995/278496-92-cab-ng-motor-gar-darlig.html

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår