Gå til innhold

Bilen går i nødmodus i høy fart - Update s.4

Ranger emnet


BaardI

Anbefalte innlegg

UPDATE:

Løsnet WG staget idag (satt fast) og fikk løs WG'en (var fast det også)

Prøvde meg igjen på litt hard kjøring, men neida. Nok en gang limp mode.

Har også prøvd å bytte slanger fra N75. Ingen forskjell.

 

Det kjedelige er det at det blir ingen forskjell i det hele tatt, det er som om jeg ikke engang er i nærheten av der problemet ligger.

 

Hva gjennstår å prøve?

WG-staget var veldig tungt, og fikk ikke bevegd WG for hånd. Er dette normalt, eller betyr det at WG actuator er gåen?

 

EDIT:

Fant olje i slangen til ECU, er det vanlig? Den var ihvertfall delvis tettet.

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Sitter midt i eksamenstiden, så har ikke fått gjort noe ennå, men la merke til en ting når jeg kjørte idag.

Turboen lager generelt en "usunn" lyd, den er ikke like klar som en turbolyd skal være. Idag når jeg kjørte, og det var usedvanlig store mengder regn, så lagde ikke turboen lyd i det hele tatt.

 

Relevant til saken? Skal få skrudd løs i neste uke, å sjekke WG igjen

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i forbindelse med en lekkasje i bremsesystemet vært å skrudd på bilen idag, så fant ut at jeg like greit kunne skru opp turboen mens jeg først var igang. Fikk tatt et par bilder.

Motorrommet

DSC_0001.jpg

 

Mye sot?

DSC_0002.jpg

 

DSC_0008.jpg

DSC_0009.jpg

 

Mye olje?

DSC_0004.jpg

Turboen sitter godt, ingen slark

 

Prøvde å få bilde av WG, men ganske vanskelig

DSC_0005.jpg

 

WG sitter DØN FAST igjen! Denne gangen gikk det ikke ant å rikke den, i det hele tatt. Sprayet nok en runde med 5-56 på den, men dette er (tydeligvis) ikke en god nok løsning.. Noen som kan skimte problemet?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

UPDATE

Nå er vinteren kommet, og dette merkelige problemet kom tilbake sterkere enn før. Nå går bilen i nødmodus hvis jeg putter den i 4. og gir den en motbakke (omkring 80km/h når den kutter). Har også merket at motoren drar mye dårligere når det kommer litt omdreininger inn i bildet.

Det kan virke som om kulden har hatt en betydelig effekt på dette.

 

Bare for å oppsummere så folk ikke trenger lese hele tråden, så er dette blitt gjort til nå:

Byttet N75-ventil - Ifølge feilkoden var dette problemet helt fra starten av. Byttet denne 2 ganger for å utelukke denne helt.

Skiftet ut alle vakuumslangene i motorrommet -utenom de mellom sylindrene, de nye slangene var for store for dette

Byttet LMM

Renset turboen

Løsnet wastegaten - gjort 2 ganger, da det virket som om den var like fast etter litt kjøring

Byttet om på alle slangene til N75, for å utelukke at noe var galt der.

Byttet vakuumslangen ut fra ECU'en

Byttet alle slangeklemmene om til sterkere, og strammet til helvete fast - utelukke lekkasje i overgangene

 

Ikke noe av dette gjorde en forskjell. Eneste var at å rense turboen tok bort turbo-suset. (Litt rart med hørbart turbo-sus når det er så lite kraft?)

 

Feilkoden er fortsatt den samme - ifølge bilen er det N75-ventilen som er synderen - 3 ødelagte ventiler på rad? det tror jeg ikke på.

 

Eneste jeg klarer å tenke meg til at kan være problemet nå, er turboen. - Biler er vel på lik linje med datamaskiner ikke noe direkte geni. Det er vel heller ganske dumme maskiner (de består tross alt bare av 1-tall og 0-tall) - men er fortsatt litt rart hvis bilen er så påståelig med denne ventilen, hvis turboen er den faktiske synderen?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok vere turboen, ventilen prøver å styre wg, og når ikkje styreenheten får dei tilbakemeldingane den vil ha, legg den ut feilkode på ventilen. Men eg var borti ein golf tdi ein gong, trur det var ein 90hk, og den hadde ein slags einveis-ventil på vakumslangen til n75, og når den fjuska blei det problem. Eg veit ikkje om du kan ha ein slik? Ein liten, rund, plastikkdings som var midt på slangen på torpedoveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Er vel da på tide å bringe opp denne tråden igjen. Har i helgen vært på langkjøring (1500km), og dette problemet kommer stadig tilbake. Etter at jeg justerte opp turbotrykket litt, har den blitt bedre - men sliter fortsatt veldig i motbakker. Kan virke som om at hvis farten og motstanden (motbakken) er veldig jevn, så går bilen fortere i nødmodus. Har idag lagt merke til at det er en del olje rundt slangen fra N75 til WG, samt en del fra N75 til inntaket. Selve turboen er stram og fin, og er ikke mye olje i den. Kan oppsummere alt som er gjort til nå:

Byttet slanger + klemmer

Byttet N75 (En del av den nye knakk, så har den gamle på igjen)

Testet annen LMM

Renset turbo

Løsnet på wastegate

Justert turbotrykket (eneste som til nå har gjort en forskjell)

 

Er litt snodig hvis turboen er gåen, da det ikke er andre indikasjoner på det, og bilen kun har rullet 155000 km. Noen som har idèer?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende problem med min 2002 passat!feilkoden så at jeg hadde for lavt ladetrykk!fikk testet turboen av en på møller å den var fin!oppdaget lenge etterpå at en nippel på vakuumpumpa var knekket!denne pumpa styrer da vakuum til drivstoffpumpe og bremser!så når drivstoffpumpen ikke fikk orntlig med vakuum så kuttet turboen!

Mmmm....Volvo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår