Gå til innhold

Noob til å mekke vil bli nerd...

Ranger emnet


GamingMonster

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en av dem som ikke kan en shiit og har desverre ikke noe å mekke på, har en lett sykkel fra 2011 (Honda CBR 2011) og kan alltid mekke litt på en 15 år gammal caravelle så lenge den ikke stopper, blir brukt hver dag ;)

 

jeg har planer om å kjøpe en "skrothaug" av en Mustang og fiksen slik at det blir en nice bil som ser pen ut og tåler rust og alt, veit ikke om det er mulig, hvis ikke blir det nok en 240 eller no :S

 

Jeg er 15 (blir 16 i januar) og vil lære meg slik at jeg kan fikse motor, style, sette inn høytaller og kunne litt allround ;)

 

Hilsen Åge ;);)

takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du trenger kommer helt an på hva du skal gjøre. Hvor mye det koster kommer helt an på hvor du handler.

Vanskelig å liste opp ei komplett liste, men her er et forsøk:

Skikkelig jekk

Bukker

Elefantkran og motorstativ om du skal ut med motor

Skrallesett med kopper fra ca5-30mm, forlenger og alt tilhørende

Skrujernsett

Fastnøkkelsett

Fjærklemmer

Div. tenger

Leatherman (uvurderlig)

Filtertang

Muttertrekker og evt annet luftverktøy (da med tilhørende kompressor og annet utstyr)

Måleinstrumenter

CRC 5-56/WD40 (rustoppløser/smøremiddel, også uvurderlig)

+++, osv, osv.

 

Som sagt vanskelig å ramse opp alt, men dette er hva jeg kom på i farten når jeg tenker på hva jeg har hatt bruk for.

 

Man må bare begynne et sted og kjøpe det man trenger etterhvert tror jeg. Det har iallefall jeg gjort, hadde heller ikke mye peil fra før.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig:)

 

Selv har jeg alltid vært interessert, men kunne ingenting (kan fortsatt ikke veldig mye). Det er bra lærdom å bare hive seg uti det, jeg monterte justerbart senkesett på en Golf 2 uten å ha rørt en støtdemper før. Nå har jeg gjort det 4-5-6 ganger. Akkurat nå holder jeg på å plukke ned en Golf 1, og har allerede lært mye på de nesten 2 ukene jeg har hatt den.

 

Så lenge du har interessen og noen gode kompiser som blir med, så lærer du fort. Learning by doing;)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter at 200-/700-serien er en billig og grei bil for å lære på. Bra deletilgang og enkle konstruksjoner. Da vil også Terjeths liste være veldig grei. Listen kan for all del utvides, men det blir fort unødvendig dyrt - spesialverktøy du ellers ville trengt to ganger i året kan oftest lånes.

 

Regner med du ikke har ment trådtittelen helt bokstavelig, men isåfall er mitt generelle råd å være klar over alt man ikke vet - det tar fort et tiår med hobbypjusk, utdanning og videreutdanning, og fortsatt lærer man nytt hele tiden (tro meg). La andre hjelpe deg eller forbered deg på at mye læring ofte er frustrerende (og kostbar..). Bruk alle læringsresurser for det de er verdt. Forum (som dette) kan være gull, youtube, howstuffworks.com, haynes-manualer, videregåendepensum, etter hvert kanskje tekniske dokumenter og enkle rapporter/avhandlinger(?) :P Og ikke minst folk rundt deg og diskutere med! Heldigvis trenger man ikke overmenneskelige egenskaper for å holde liv i en B230.. Også derfor Volvoene er greie utgangspunkt.

 

Kjør på! Bli flink! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår