Gå til innhold

Småtrimming av en Mazda 626 2,0i-16 GLX 1996 mod

Ranger emnet


Skaau

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette har blitt spurt om før, men fant ikke noe.

Ihvertfall, jeg har akkurat kjøpte denne bilen, den var strøken utvendig, innvendig og under.

Den har bare gått 100 og noe, det var null rust, og kosta bare 24 lapper. Nå lurer jeg på hva man kan gjøre av småting for å få litt mer nytte av motoren uten å øke forbruket så altfor mye? Kjenner ikke Mazda'er så godt :) all hjelp settes stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olja er mye tynnere når den er heilt ny , kan merke forsjell berre ved å bytte den eksosanlegg og powerfilter vill du ikke merke så mye til 4-5 hest gjærne kommer ann på , byttet du til trim kam kan du tjene alt fra 10-15 hest koster vell alt fra 5-7 tusen og etter hvor mange grader den er på utgir om bilen er kjørbar eller ikke noen kammer med alt for mange grader på fungerer storset berre på bana forda er gassen berre på eller av men finnest dei som duger til daglig kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olja er mye tynnere når den er heilt ny , kan merke forsjell berre ved å bytte den eksosanlegg og powerfilter vill du ikke merke så mye til 4-5 hest gjærne kommer ann på , byttet du til trim kam kan du tjene alt fra 10-15 hest koster vell alt fra 5-7 tusen og etter hvor mange grader den er på utgir om bilen er kjørbar eller ikke noen kammer med alt for mange grader på fungerer storset berre på bana forda er gassen berre på eller av men finnest dei som duger til daglig kjøring

 

Åja skjønner. Men hvis jeg evt setter inn et nytt filter, vil det gi en grommere lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et luftfilter som f,eks konfilter vil gi mer suselyd.Dette vil neppe gi deg noe merkbar effektøkning alene, eller ved et grovere eksosanlegg.Du må nok regne med større forandringer i motor (ECU-program, kamaksel, ventiljobb, etc) hvis du vil ha noe som gir en merkbar effekt.Alt det andre er bare penger ut vinduet..... ;)

 

Legg heller pengene i noe som gjør bilen bedre å kjøre, som f,eks dempere/fjærer, dekk, foringer etc.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et luftfilter som f,eks konfilter vil gi mer suselyd.Dette vil neppe gi deg noe merkbar effektøkning alene, eller ved et grovere eksosanlegg.Du må nok regne med større forandringer i motor (ECU-program, kamaksel, ventiljobb, etc) hvis du vil ha noe som gir en merkbar effekt.Alt det andre er bare penger ut vinduet..... ;)

 

Legg heller pengene i noe som gjør bilen bedre å kjøre, som f,eks dempere/fjærer, dekk, foringer etc.

 

Okei, for det er det jeg vil, noe som faktisk gir en positiv, merkbar forskjell på kjøreegenskapene. Hvordan er det med å heller skaffe større dekk enn å senke den? Jeg vet det gir bedre grep på veien, og jeg hvertfall, syntes det ser mye grommere ut. Eller det å skaffe justerbare dempere? Men det blir kanskje litt dyrt, jeg tenker å investere rundt 10 lapper totalt på dette før jeg skaffer et greit anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Alle lambdaer er montert før kat. Senere biler har lambda både før og etter kat.

Men å fjerne lambdaen er tull og en totalt feilslått måte å prøve å få økt effekt! Vil sannsynligvis bare gi et forferdelig bensinforbruk og sote ned motoren.

Flere motorstyringer deaktiverer uansett lambda ved full gass og kjører kun på MAP.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lambdaer er montert før kat. Senere biler har lambda både før og etter kat.

Men å fjerne lambdaen er tull og en totalt feilslått måte å prøve å få økt effekt! Vil sannsynligvis bare gi et forferdelig bensinforbruk og sote ned motoren.

Flere motorstyringer deaktiverer uansett lambda ved full gass og kjører kun på MAP.

 

jeg mente selfvølgelig å fjerne katalysatoren og ikke lambdaen. katalysatoren struper ned eksosen, noe som fører til stor motstand for eksosen.. Jeg mener at dette vil gi effekt ikke bare med full gass, men uansett gasspådrag.. jeg skal ikke si at jeg er eksepert på området, men jeg er overbevist til jeg får en god forklaring på at dette er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår