Gå til innhold

div problemer instrument golf 3

Ranger emnet


polo82

Anbefalte innlegg

nå har jeg ett greit problem som virker umulig og løse.

 

ingen av kontrollampene i instrumentet virker: ikke ladelampe/parkbremslampe/oljelampe.de skulle ha lyst med tenning På. helt dødt.

tempføler kjølevæske/bensin måler/speedometer og turteller virker heller ikke.

 

instrumentet er dobbel sjekket i annen bil: virker som det skal.(har 3 andre også ingen endring)

 

bilen starter og går som den skal men kjekt og ha speedometer.

 

varmeapp vifte fungerer som den skal så rele nr 4 er ok(prøvd flere rele ingen endring)

har prøvd flere tenningslåser komplette (ingen endring)

sikringer er hele og det er strøm i sikringsboksen på sikring nr 15 og 16.

har prøvd og bytte komplett sikringsboks (ingen endring)

 

det jeg legger merke til er att med tenning på så står det ikke strøm ut til de forskjellige tempfølerne på motor???

 

har målt att det er kontakt mellom ECU og instrument og mellom ECU og følere på motor.

 

har volt ut til speedometer sensor..

 

blinklys og fjernlys fungerer som det skal i instrumentet + km.stand/klokke og instrument lys.

 

noen tips?? bilen er en golf 3 2,0 liter 8v

Endret av polo82

volvo 850 2,3 t5

opel kadett c stv 1979 mod

volvo 240 v8 1985 mod

volvo 244 2,3 2x40mm dellorto og turbo 1978 mod

volvo 245 2,3 1985 mod+peugeot 106 s1 rallye 1995 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jammen gjort hjemmeleksa di etter elliminasjonsmetoden med å prøve/bytte :)

 

Siden det er flere funksjoner som ikke virker så må det nesten være en felles strømtilførsel eller jordforbindelse til instrumentet som ikke virker.

 

Instumentlys og kontrollamper for lys får jord på pinne 3, så den er nok OK.

Elektronikken og målerne får jord på pinne 5. Mål denne pinnen med ohm-meter at det er 0 ohm til jord (med instumentet ute).

 

Instrumentet skal ha +12V konstant på pinne 5. Denne er trolig OK siden klokka går.

 

Det skal være +12V med tenning på til pinne 13. I sikringsboksen går denne også til speedometersensor så det er OK fra tenningslås og så langt. Ladelampa sitter direkte mellom denne og lederen til dynamoen. Siden denne lampa ikke virker, så det nesten mangle + til denne lampa.

 

Min konklusjon er: Mål om det er +12V til pinne 13 med tenning på. Om det ikke er det så må det være ledningsbrudd herfra til sikringsboks kontakt U1/1.

 

 

Dette resonnementet er ut fra skjema i Haynes boka. Det kan være litt unøyaktig.

Om du gir årsmodell og helst motorkode også så kan jeg finne mere nøyaktig skjema om du trenger det.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal opp i verkstedet etter jobb og sjekke motorkode. skal også sjekke pin 13. det virker som om den har god jording så det må være strøm tilførsel som mangler. jeg sier tusen takk for tipset så langt.

volvo 850 2,3 t5

opel kadett c stv 1979 mod

volvo 240 v8 1985 mod

volvo 244 2,3 2x40mm dellorto og turbo 1978 mod

volvo 245 2,3 1985 mod+peugeot 106 s1 rallye 1995 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jammen gjort hjemmeleksa di etter elliminasjonsmetoden med � pr�ve/bytte :)

 

Siden det er flere funksjoner som ikke virker s� m� det nesten v�re en felles str�mtilf�rsel eller jordforbindelse til instrumentet som ikke virker.

 

Instumentlys og kontrollamper for lys f�r jord p� pinne 3, s� den er nok OK. OK

Elektronikken og m�lerne f�r jord p� pinne 5. M�l denne pinnen med ohm-meter at det er 0 ohm til jord (med instumentet ute). OK

 

Instrumentet skal ha +12V konstant p� pinne 5. Denne er trolig OK siden klokka g�r.0V tenning av/på

 

Det skal v�re +12V med tenning p� til pinne 13. I sikringsboksen g�r denne ogs� til speedometersensor s� det er OK fra tenningsl�s og s� langt. Ladelampa sitter direkte mellom denne og lederen til dynamoen. Siden denne lampa ikke virker, s� m� det nesten mangle + til denne lampa. 0V i pinne 13??

 

Min konklusjon er: M�l om det er +12V til pinne 13 med tenning p�. Om det ikke er det s� m� det v�re ledningsbrudd herfra til sikringsboks kontakt U1/1. 0V tenning på/av både i pinne 13 og ut fra U1/1???? har målt meg fram til att U1/1 har gjennom gang til G2/1 . G2/1 har kontakt med den føleren som sitter på olje filter adapteren.

jeg har 12V på pinne 11 (konstant) klokke??

5V på pinne 7 (tenning på)

12v på pinne 12(tenning på) dette er dimmer instrument lys ok.

ellers så funker:

blinklys indikator pinne 22 og 24

fjernlys indikator pinne 25

resten 0V tenning på/av

 

 

Dette resonnementet er ut fra skjema i Haynes boka. Det kan v�re litt un�yaktig.

Om du gir �rsmodell og helst motorkode ogs� s� kan jeg finne mere n�yaktig skjema om du trenger det.

jeg trodde det var en 2,0 GTi 8v-ADY men det virker ikke som om det stemmer.

--

1

volvo 850 2,3 t5

opel kadett c stv 1979 mod

volvo 240 v8 1985 mod

volvo 244 2,3 2x40mm dellorto og turbo 1978 mod

volvo 245 2,3 1985 mod+peugeot 106 s1 rallye 1995 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måler 0 v på pinne 13 til instrument. den går til U2/1 i sikringsboksen her er det også 0 v.

jeg lagde en liten tyvkobling med tenningsstrøm inn på U2/1 da fungerer allt bortsett fra speedometer og rpm måler. men når bilen går så lyser oljelampe og parkbremslampe resten blir borte ved start. hva styrer U2/1 stikket. hvor får U2/1 strøm fra? har koblingsskjema på nesten allt men mangler sikringsboksen.

volvo 850 2,3 t5

opel kadett c stv 1979 mod

volvo 240 v8 1985 mod

volvo 244 2,3 2x40mm dellorto og turbo 1978 mod

volvo 245 2,3 1985 mod+peugeot 106 s1 rallye 1995 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår