Gå til innhold

Div. bilproblemer

Ranger emnet


mamla

Anbefalte innlegg

Vi har en suzuki baleno stasjonsvogn 98-modell. En stund nå har det kommet litt rare lyder ved akselerasjon i lave gir, som i den siste tiden har blitt mye sterkere og i tillegg har det kommet litt hvinelyder. Høres nesten ut som det er noen deler som mangler smøring, selv om oljen er peilet og ok.

De siste dagene har ! - tegnet lyst på dashbordet (kommer innimellom, lyser bare i 1 sekund), men har sjekket bremsevæsken og det skal være nok.

 

Noen som har formening om hva det kan være? Og hvor mye det kan koste å fikses? Vi lurer litt på om bilen er verdt å fikses på nok en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 betyr firehjulsdrift. Men den lyden du sikter til, kommer den spesielt hvis du svinger, kjører i runding på 1gir feks? Det er nok RBC koblingen under bilen. Viskosekoblingen som gir deg drift på bakhjula.. Det er ganske vanlig på baleno. Koster deg rundt 3000 ca på verksted ferdig bytta, hvis du drar på suzuki verksted, for de selger "brukte" nyoverhalte. De har ett byttesystem på de. Mye rimligere enn å kjøpe splitter ny, da denne koster nesten 10.000

 

Men kan godt også være girkassa som lager ulyd. Ikke uvanlig det heller. er lyden kun på 1gir? Veldig vanskelig å vite uten å høre eller se selv, hvis du ikke kan forklare litt mer nøye :)

Isåfall er vel girkasse overhaling rundt 15000kr

 

MVH Bjørnar

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig fremhjulsdrift på den.

 

Lyden kommer ikke i svinger, men når vi akselererer i lave gir (verst i bakker). Det kommer veldig mye lyd i første gir (begynner som skrapelyd, også kommer litt sånn blanding av å dra neglene langs en tavle og hvining) Er litt når vi akselererer i andre gir, svakere i tredje og borte i fjerde og femte.

 

Takk for svar forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2wd ja. Da er det lagret på inngående aksel som er gåent! Er ikke i tvil en gang.. Girkassen må overhales! hvis dere har kjørt den sånn skikkelig lenge, å lyden er eeeeekstrem høy. så kanskje d bare lønner seg å kjøpe en brukt kasse å sette inn. Hvis lagret tatt skikkelig kvelden å dere har kjørt lenge med det, kan flere ting balle seg på..

 

Ta en tur på ditt lokale suzuki verksted å spør om pris på evt bytte kasse, eller overhale. Da disse kan dette på din bil. Tipper vanlig overhaling koster 15.000,-kr +/-

 

MVH Bjørnar

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nesten samme problem..

Har 4wd og Lager\hvinelyden følger hastigheten på bilen uansett hvilket gir.

Blir bittelitt bedre når jeg slipper gassen.. men høres godt.

Akkurat kjøpt bilen så har ikke noe kjennskap til hvor fort det har blitt sånn.

 

Bråker ikke ekstra mye ved kjøring med fullt rattutslag.

 

Er dette et lager i girkasse eller i 4wd systemet?

 

Hva tror du Bjørnar?

 

(ikke mening å stjele tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er der selv om jeg setter den i fri..

Følger bilens hastighet..

Ikke hjullager,ville kjent det igjen.

Hadde liknende lyd i min ford granada på 2 og 4 gir.

Da var lagrene på kubben i kassa ødelagte.

er der selv om jeg trykker inn clutchen.

blir bittelitt svakere når jeg slipper gassen når den står i gir imens jeg kjører.

 

Er 2 lyder som følger hastigheten.. en metallisk lager\subbelyd, og en hvinende ulelyd som skjærer igjennom marg og bein.

 

Problemet er i drivverket.. men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår