Gå til innhold

har et problem med et varsellys (motorkontroll lampe) opel omega 2l 16v

Ranger emnet


Hovland94

Anbefalte innlegg

helt plutselig mens jeg kjørte kom motorkontroll varselet opp, så jeg brukte "binderstrikset" til å få opp feilene da fikke jeg opp kode 12, 24 og 37. er det noen her som vet hva kodene sier?

 

lurer også på om det er noen som vet hva grunnen til at speedometeret ikke virker, det virker av og til og det sluttet å virke etter jeg ga på litt. rpm måleren osv fungerer, men har ikke bakrunnsbelysning heller :(

 

bilen er en opel omega 2l 16v 1996mod. hadde blitt veldig glad om noen kunne hjulpet meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilkode 12 og 24 er kamføler som er defekt og 37 er defekt lambdasonde. Det kan være dårlig kontakt bak speedometeret. På min egen omega så har jeg måtte legge opp ny ledning til lyset i speedometeret for det hadde kortslutta.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta løs instrumentene, og sjekk at den store multikontakten sitter på plass i holderen i selve dasbordet. Sitter denne som det skal, kan du sjekke kontaktene på printfolien bak på instrumentpanelet. Er en kontakt på speedoen og en på turtelleren. prøv å trykke/ banke forsiktig på disse med baksiden av en skrutrekker, og du vil se at de kommer på plass, setter seg helt. Dette bruker å hjelpe :))

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for hjelp ! nå fikk jeg til speedometeret! og varsel lampen gikk også bort :) var en dårlig kobling på printfoilen, så jeg bare trykket den helt inn og nå virker speedometeret :) jeg fikk faktisk lys i dashen og, jeg fiklet litt på ledningene til venstre for clutchen og oppi der, men kjørte ca 2km så gikk de av igjen :( det sitter ett par releer der, dashbelysningen blir vel ikke styrt av et rele? for jeg hører et reletikk der av og til.

 

 

men en annen ting og, hva er normal kjøretemp på omega b? min ligger på 95grader ved vanlig kjøring.

Endret av Hovland94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å justere på dashbelysningen, er det borte hele tiden eller kommer det av og til? Kan være bryteren som er gåen, og da må du bytte hele lysbryteren.

Ellers er 95 gr. helt normalt på vanlig kjøring. Ved motorvei kjøring uten mye last eller oppoverbakker, vil den synke til 92-93 gr.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår