Gå til innhold

Serie eller paralellkoblet sub :/

Ranger emnet


zeonator

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg så at på denne 2x2 ohms http://lydibilen.no/subwoofer-12/lib-1202 som jeg har tenkt å kjøpe var det doble spoler? betyr dette at jeg må seriekoble spolene så at forsterkeren får 4ohm? eller burde jeg paralellkoble de så forsterkeren får 1 ohm ? tåler i det heletatt denne http://eltema.no/products/1209-boss-cw2000m.aspx 1 ohm? Hva vil egne seg best ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du på spesifikasjonene på forsterkeren, står det jo at den er 1 ohm stabil.

 

Men eg hadde iallefall ikkje kjøpt den forsterkeren. Forsterkerene skal oppgis effekten i rms watt. Og da i 4 ohm. (som er det forsterkeren yter. Viss det er 500w, so er det ein 500w forsterker)

Effekten skal og oppgis ved lågare last.

Klarer ikkje produsenten dette, men oppgir berre maks watt ved 1 ohm, synes eg at dei er total useriøse og er berre etter å lure folk med drømmewatt.

Da holder iallefall eg meg unna!!

 

Viss eg har ein forsterker som er stabil ned til 1 ohm, so ville eg nok koble den i 2 ohm. Eg liker ikkje presse forsterkeren ned i last for å få mest mulig watt. Eg satser heller på lydkvalitet og at forsterkeren trivs bedre.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boss har da alltid skrytet og lurt til seg watt som ikke finnes er bare boss som greier og lage en frsterker på 4x 2000w på størrelsse av et A4 ar k :P :P :P

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du på spesifikasjonene på forsterkeren, står det jo at den er 1 ohm stabil.

 

Men eg hadde iallefall ikkje kjøpt den forsterkeren. Forsterkerene skal oppgis effekten i rms watt. Og da i 4 ohm. (som er det forsterkeren yter. Viss det er 500w, so er det ein 500w forsterker)

Effekten skal og oppgis ved lågare last.

Klarer ikkje produsenten dette, men oppgir berre maks watt ved 1 ohm, synes eg at dei er total useriøse og er berre etter å lure folk med drømmewatt.

Da holder iallefall eg meg unna!!

 

Viss eg har ein forsterker som er stabil ned til 1 ohm, so ville eg nok koble den i 2 ohm. Eg liker ikkje presse forsterkeren ned i last for å få mest mulig watt. Eg satser heller på lydkvalitet og at forsterkeren trivs bedre.

 

Vet at ikke rms'en ikke er oppgitt, men hørte via en annen tråd, at de regna med at det var rundt 500w rms med tanke på størrelsen på sikringen og med tanke på hva effekten var på 1 ohms. Men hva er egentlig fordelen ved å den på 1 ohms istedet for 4 ohm med utgangspunkt at forsterkeren er 500w rms? Har vel hørt at 4ohm er det beste, og at det vil gi best lydkvalitet, men vil det faktisk egne seg å ha 1ohm når det står at det skal være stabilt med tanke på lydkvalitet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boss har da alltid skrytet og lurt til seg watt som ikke finnes er bare boss som greier og lage en frsterker på 4x 2000w på størrelsse av et A4 ar k :P :P :P

 

hehe:P de har vel en tendens til å skryte på seg max watt ja. Selvom ikke rms

en var oppgitt på akkurat denne, vet jeg at den er oppgitt på mange andre 2-4-5osv kanals.

 

Boss er vel egentlig best på basselementer enn forsterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boss har egentlig aldri vært brukanes, men er billig da, men igjen så får du ting til samme prisen jeg heller ville kjøpt da

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår