Gå til innhold

Feilmelding på display fra automat, hva kan være galt?

Ranger emnet


omegainord

Anbefalte innlegg

Her forleden kom det opp teksten Automatgir på multiinfo displayet og check lyser. Lock upen slår ikke inn og sport og vinterknappen virker ikke. Hva kan være galt og hva bør jeg sjekke?

 

Har allerede sjekket sikringene jeg har funnet i den avlange boksen i motorrommet og sikringene under rattet, er det noen releer også oppi der som styrer automaten?

 

Keith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ga rundt 500 kr, men jeg fikk den ordnet via en kontakt i Tyskland.

Lurer på om det koster noen tusenlapper her i Norge.

 

Vær ops på at du må ha kontrollmodul med eksakt samme delenummer for å unngå omprogrammering osv. Modul sitter bak høyre sparkeplate ved passasjersetet. (Dvs der man ofte fester kupevarmer osv) Litt kronglete å komme til men jeg byttet den på et par timer

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var kun den som var feil på din bil?

 

(Da jeg kjøpte bilen for fem år siden minnes jeg forrige eier sa at dem hadde byttet en modul som styrte automaten og den kostet vanvittig mye,fordi den satt i samme boks/kretskort som hjernen til bilen, altså rauk den ene, så måtte begge byttes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lurer på om jeg hadde noen tilsvarende feilmeldinger, de få gangene jeg klarte å få kontakt med diagnosen. (som regel vil den ikke koble opp).

 

Ville sjekket "gear selector switch", det er en elektronisk kontakt på kasse som styrer hvilket gir automaten er i. Da skal du ha blinkende lys på girvelgeren, har du det?

 

Ellers virker jo mye likt som problemene mine.. Du kan jo vurdere å bytte hjernen, det funket for meg selv om det visstnok skal være en sjelden feil. Hvis du sender meg pm med automat ECU-koden din så kan jeg sjekke pris og om jeg kan skaffe for deg.

Endret av Santino

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Santino: Har en 97 Omega sedan med automat som fikk opp automat växellåda i displayet i går,har ikke sjekket om den girer da jeg stoppet bilen og ikke turte å kjøre med den,hva er de vanligste årsakene til denne feilmeldingen? Har ikke diagnose apperat eller tilgang på det...

If assholes could fly this place would be and airport!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Santino: Har en 97 Omega sedan med automat som fikk opp automat växellåda i displayet i går,har ikke sjekket om den girer da jeg stoppet bilen og ikke turte å kjøre med den,hva er de vanligste årsakene til denne feilmeldingen? Har ikke diagnose apperat eller tilgang på det...

 

Tja, det mest vanlige er nok "gear selector switch", kontakten som gir signal om hvilket gir du har satt den i.

 

Så lenge den ikke lekker olje så skal det ikke være farlig å kjøre med den, du må nesten finne ut om den går i nødmodus. (da går den kun på tredje gir i drive).

 

Trådstarter og jeg måtte begge bytte styreenhet til automaten, men dette er visstnok en mer sjelden feil.

 

Flimrer lyset i displayet som viser hvilket gir den er i? Dette tyder i såfall på gear selector switch. Hvis ikke kan det være styreenhet. Vanskelig å feilsøke dette uten diagnose. Diagnose hos Opel er såpass dyrt at det nesten blir billigere å bare begynne med å skifte deler. Kan skaffe styreenhet brukt til grei pris, ta i såfall kontakt på PM. Må ha det gamle nummeret. Denne sitter under handskerommet, i hjørnet mellom torpedoveggen/høyre forskjerm. (Inne i kupeen altså, ikke i motorrommet)

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket ikke om lyset flimrer,tror ikke den lekker olje,vertfall ikke så jeg har sett,men skal sjekke dette med lyset,har ikke noe display som viser hvilket gir den står i,kun små lys ved girspake,små gule :) skal sjekke så gir jeg beskjed :)

 

Det er de små gule ved girspaken jeg mente.. Hvis disse flimrer så er det garantert gear selector switch

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kan dårlig batteri/defekt dynamo skape problemer for ECU til kassa? Ladelampe har lyst med jevne mellomrom på tomgang og kald bil,men igår kveld lyste den konstant når feilmelding kom opp for kassa...i tillegg var det fritt for strøm nå når jeg skulle prøve og starte bilen :/

If assholes could fly this place would be and airport!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten kan dårlig batteri/defekt dynamo skape problemer for ECU til kassa? Ladelampe har lyst med jevne mellomrom på tomgang og kald bil,men igår kveld lyste den konstant når feilmelding kom opp for kassa...i tillegg var det fritt for strøm nå når jeg skulle prøve og starte bilen :/

 

Ikke umulig at det er noen sammenheng der nei. Ville nok begynt med å skifte batteri og dynamo og så ta det derfra.

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår