Gå til innhold

Hvordan fikse flassing i lakken på kanal og på fordør?

Ranger emnet


Bassmus

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 1999-mod. Toyota Avensis, som har et par skader i lakken som plager meg litt.

 

Den ene er at lakken har flasset av litt på et kanskje 5-10 cm. stort område på den ene kanalen. Det virker som at det har blitt reparert noe der en gang, og at lakkeringen kanskje ikke ble gjennomført så bra. Jeg ser nå rett inn på grunningen (hvit farge).

 

Den andre skaden er at lakken flasser av rett under dørhåndtaket på førerdøren. Området er kanskje 1-2 cm. stort. Noe av området har blitt fikset med et sånt penselsett, men enten så har flassingen vokst, eller så har pensellakken ramlet av. For nå ser jeg inn til metallet rett ved der det har blitt penslet. Det har også kommet noe overflaterust på det bare metallet.

 

Hvordan kan jeg fikse dette på en enkel og grei måte? Én måte er jo å levere bilen inn, men det vil jo koste skjorta. Er det mulig å fikse dette selv med f.eks. sprayboks-lakk? Hvordan kan jeg i så fall få til overgangen til den gamle lakken best mulig?

 

Tar imot alle tips med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo demontere dørhåndtak, sidespeil, vinduslist, dørpakning osv,, Slipe ut lakken å høre med en lakkerer hva han skal ha for å sprøyte den opp. Trenger ikke nødvendigvis bli så dyrt så lenge du demonterer og pusser litt selv. Skal du fikse dette med sprayboks så blir det fort dyrt. Du må ha en boks med syregrunning eller epoxy (300 kr ?), så må du ha en boks fyllergrunning (200-300 kr ? ) samt en (eller flere) bokser med farge (eventuelt) klarlakk. Skal du flekke trenger du også en boks med flekketynner (300 kr ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ok, så på den ene siden kan jeg forberede døren og kanalen på en full lakkering av hele flaten. I så tilfelle ser jeg for meg at jeg har nødt til å overlate lakkeringsjobben til en proff, siden jeg ikke kan se for meg at jeg greier å lakke en hel bildør uten at det blir grælete og fælt, med masse støv i lakken.

 

Men er et alternativ å pusse ned rundt der lakken har flasset av, grunne, og så lakke over med først farge og så klarlakk? Er det mulig å få fint uten en kjempetydelig overgang mellom ny og gammel lakk? Eller vil dette bli skikkelig tydelig og stygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, hvordan kan en evt. lakke med spraylakk, når bilen har klarlakk? Jeg skjønner at en pusser ned rundt området med lakkskaden, og så grunne, lakke med farge og så lakke med klarlakk. Men på et eller annet punkt vil jo den nye fargelakken og klarlakken nødvendigvis komme inn på et område som ikke er pusset. Går dette bra, eller vil den nye lakken som ligger oppå den gamle lakken som ikke har vært pusset flasse av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ok, så på den ene siden kan jeg forberede døren og kanalen på en full lakkering av hele flaten. I så tilfelle ser jeg for meg at jeg har nødt til å overlate lakkeringsjobben til en proff, siden jeg ikke kan se for meg at jeg greier å lakke en hel bildør uten at det blir grælete og fælt, med masse støv i lakken.

 

Men er et alternativ å pusse ned rundt der lakken har flasset av, grunne, og så lakke over med først farge og så klarlakk? Er det mulig å få fint uten en kjempetydelig overgang mellom ny og gammel lakk? Eller vil dette bli skikkelig tydelig og stygt?

 

 

Du kan godt flekke det, men det er lettere å lakkere en hel del, en å flekke ut lakken, dvs utflekk krever mer erfaring en å lakkere en hel del. (ofte legger man farge på feltet man har reparert og grunnet, så drar man klarlakk over hele delen (må selvfølgelig matte ned gammle klarlakken først). Hvis døren har noen kanter/profiler så kan man jo skygge ut de med en maskeringstape som man løfter opp slik at man ikke får en skarp kant. Du må da bruke en utflekkstynner å sprøyte over lakken, slik at den brenner seg ned i dan gammle lakken (ny og gammel lakk "smelter" sammen).

 

Først må du jo slipe ned feltet som er skadet, jeg ville gått på med 180 papir og maskin, så ville jeg slipt ut ripene og en lang overgang med P400, når det er gjort må du syregrunne/epoxygrunne der hvor det er bart stål så må du legge fyller grunning som du sliper ut med P 600-800 tørt, eller P 1000 vått. Når det er gjort kan du legge farge og eventuelt klarlakk, før du sprøyter på utflekstynner. Klarlakken eventuelt den tette-fargen bør være 2K (dvs sprayboks du aktiverer med herder (må brukes innen noen timer etter den er aktivert). Jeg har ikke noe tro på at det blir noe kjempe resultat, men er jo verdt et forsøk ? Blir iallefall en erfaring rikere. Ser for meg at du handler spraybokser for 1200-1500 kr.

 

1 boks Syregrunning 300 kr

1 boks fillergrunning 250 kr

1 boks utflekkstynner 300 kr

1 boks farge 200 kr

1 boks 2K klarlakk 300 kr

 

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, hvordan kan en evt. lakke med spraylakk, når bilen har klarlakk? Jeg skjønner at en pusser ned rundt området med lakkskaden, og så grunne, lakke med farge og så lakke med klarlakk. Men på et eller annet punkt vil jo den nye fargelakken og klarlakken nødvendigvis komme inn på et område som ikke er pusset. Går dette bra, eller vil den nye lakken som ligger oppå den gamle lakken som ikke har vært pusset flasse av?

 

Hvis du sprøyter med en utflekkstynner, så brenner den nye lakken seg ned i den gammle klarlakken, da flasser det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår