Gå til innhold

Hjullagerfeil?

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter at jeg byttet til sommerdekk på min passat -98 (225/45/17) så har jeg merket meg rommlelyd fra forstillingen, høyre side. Rommlingen følger farten på bilen og reduseres i moderate venstresvinger. Det første jeg mistenker er hjullageret. Problemet er at jeg ikke kan kjenne noe slakk når jeg røsker i hjulet og det er heller ikke noe mer varmeutvikkling på denne sida enn andre. Kan dette forårsakes av noe annet enn hjullageret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en grei tommelfiingerregel på ulyder i bilen:

Kneppppp, kneppp: Dårlig drivledd/løse hjulbolter

Uuuuuuuuuuuuuuuling: Dårlig hjullager

Vrooooooooom, vroooooom: Hull i eksosanlegget

Pyssssssshhhhhhhhh: Punktering

Klakkkk, klakkk: Slark i hjulopphenget

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jada...det var som svarte f...

Jeg gikk igang med god giv i helga med å bytte høyre hjullager. Jeg laget meg et terseverktøy basert på en 20mm gjengestang og noen passende hylser og flatjern slik at jeg kunne "skru" ut det gamle lageret og få det nye på plass uten å ta ned fjærbenet. Dette funket utmerket og lageret ble byttet rimelig raskt. Under prøveturen var det absolutt ingen forskjell!!

Det som må nevnes er at dekkene som hele tiden har vært på bakakselen ble monter fremme og omvendt denne sesongen med hensikt i å fordele slitasjen på hele hjulsettet. Det jeg gjorde, var å bytte tilbake igjen slik at dekkene ståd der de alltid har gjort og all rummling forsvant! Er dette mulig??

 

P.S.

På en annen side, Jeg kan ikke finne i noe av bilens historikk at den har hatt hjullagerbytte tidligere, så 287000 kjørte km på orginallagrene er ganske imponerende :)

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår