Gå til innhold

Drivakslingen?

Ranger emnet


coworth-racing

Anbefalte innlegg

Har en Golf IV 1,6 SR stv. såm det dunker veldig i på venstre side ved kjøring over farstdumper o.l.

Og når jeg gjynger bilen fra side til side når den står flatt så dunker det veldig. Høre litt ut som at det er drivakslingen, får når jeg kjører den på bukk og prøver og dra akslingen ut og inn så smeller det omtrent på samme måte som når jeg gjynger på bilen, men ikke like høyt siden jeg sikkert ikke blir sterk nok som det vekten av bilen gjør.

 

Kan flytte akslingen 3-5mm ut og inn mellom girkasse og nav, og det samme opp og ned.

La også merke til av indre mansjetten har svettet en god del, men ytre synest det ikke noe på.

 

Akslingen har ikke vert skiftet på bilen siden den var ny, og har inntil nylig kjørt på kun asfaltert vei. Og i det siste har den vert kjørt på baksideveier og div. grusveier.

 

 

Er min teori om at det er akslingen riktig?

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da skifter jeg nok den også, når jeg først skal legge så mye jobb på bilen :)

men det skal vell ikke gå ann og flytte drivakslingen så mye som jeg nevnte over? for drivakslingen på høyre side var ganske fast iforhold, så kan det være at den har blitt slitt pga bærekula?

- 1997 VW Golf 1,9 TDi Variant

- 1994 VW Passat 1,9TD Kat. Variant - Prosjekt

- 1976 Mazda 818 (restaurering/gatebil-prosjek)

...og snart en G2 og en Jetta mk2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivakslene skal ha mulighet til å vandre litt i aksial retning. Om ikke vil de ta kveld ganske så fort og de kan lage kneppelyder under kjøring.

Sjekk bærekulene som Bwana sier, samt alle andre innfestninger i hjulopphenget.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk et kubein e.l. og sjekk om det er slakk i den, noe det ikke skal være. Du skal ikke presse til det knekker, kun se etter slakk og slitasje ;) Sjekk også innfestningen til bærekulene (boltene).

Sjekk også alle foringer mot subrammen, stab-stag, styrestag samt fjærbeinslager

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår