Gå til innhold

fortvilet kvinne med en opel (motorlampen lyser orange)

Ranger emnet


2mine-opel

Anbefalte innlegg

Noen som kan hjelpe meg?

 

Jeg sliter med bilen min. Har en opel astra98 mod. 1.4 16v og sist uke maatte jeg stoppe midt paa motorveien (noe som er mitt store marreritt. stoppe langs veien i kjole og high heals and cant get anyway). Det hadde dukket opp et lyst i dashborde (motorlampen, orange lys). Jeg hev meg i sidekanten av motorveien for aa stoppe bilen.

 

Naa har jeg hatt den paa service hvor de leste av motoren. De ba meg om de kunne bytte tennpluggene, noe jeg allerede hadde kjoept inn for aa gjoere det selv. De byttet dem og renset forgasserene for aa se om det ville hjelpe paa. Etter mye om og men... saa oensket de aa ha bilen min lengre for aa feilsoeke mer. Jeg spurte hva de hadde faatt som resulatat av motorrapporten. De hadde faatt opp noe med EGR.ventilenene. saa bytter de tennplyggene? hmm..ut ifra det dei sier paa verkstedet virker det som om: Ahh..problemer med motoren,hmm... vi bytter dekk og ser om det hjelper.

 

Noen som har forslag til hva jeg kan gjoere? My car have always been abit like a kenguru, witch have helpet whene i canged sparkles and had kondens in the gas, but it comes back in a year ore so.

Kan EGR.ventilen paavirke bilen paa den maaten? Er det noen som vet hva det koster aa bytte EGR ventilen eller om det er like enkelt aa bytte det selv?

 

hilsen fortvilt kvinne med en usammarbeidsvillig opel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil på EGR-ventil er ikke ukjent på Astra, merkes ofte som fjusking/nykking på lavt turtall. Er fort gjort å skifte, er kun skrudd fast med to bolter og har en ledning (plugg) på toppen. Såvidt jeg kan se så koster en ny 6-700 kr på nettet, men prøv å rense den først. Kan også blendes ;)

Ser ut som på bildet under.

bg193115710670217098361.jpg

 

Er sikkert plassert bak på venstre siden av din motor.

2043_508_auto003.jpg

 

Sa de på verkstedet at de hadde renset forgasserene? Er i såfall merkelig da din bil ikke har forgasser(e)...

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mr. Quattro73!

 

Tusen takk for super raskt svar og en kjempe god informasjon!

 

Vet du hvordan jeg kan rense egr-ventilen? Jepp, jeg er ganske sikker på at de sa at de hadde renset forgasserne.

Hmm, viser hvor mye en kan stole på enkelte verksted.

Nå er jeg enda mindre lysten på å levere bilen tilbake for å få hjelp til dette.

 

Jeg er litt mindre fortvilet etter posten din.. gir meg litt håp da andre også har samme problem (og det er velkjent), da bør det være mulig å fikse slik at jeg kan bruke bilen en stund til.

Kan du forklare meg hva en egr-ventil gjør? Siden du nevner at den kan blendes. Er det noe som skal gjøre at bilen gir mindre utslipp?

 

Mvh litt-fortvilet kvinne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "litt-fortvilet kvinne" :)

 

EGR-ventilen (exhaust gas recirculation valve) kan forsøkes renset med f.eks forgasserrens, brake cleaner mm. Ventilen kan gro fast (koks mm) slik at den ikke fungerer som den skal. Dynk innvendig med forgasserrens, rengjør og kjør ventilen med 12V DC til den beveger seg fritt og smøres lett med olje. Som alternativ kan pakningen erstattes med en tett stålpakning, EGR er da blendet og avgassen blir en anelse dårligere. Ventilen er der, som du sier, for å redusere skadelige avgasser. Grovt fortalt, resirkulerer noe avgass tilbake til forbrenningskammeret.

 

Jeg har særdeles lite kunnskap om Opel, men igjen. Motoren din har ikke forgassere, de regulære forgasserene forsvant i siste halvdel av 80-tallet. Din motor har nok injection, X14XE-motor antar jeg. Gjerne noen Opel-guruer kan bekrefte eller avkrefte?

Fant en ny ventil på ebay (i England) som jeg antar vil passe. Koster ca 550 inkl frakt til Norge. I tillegg kommer moms og fortollingsgebyr, da såfremt du ikke får selger til å merke med en lavere vareverdi ;)

 

http://cgi.ebay.co.uk/NEW-EGR-VALVE-VAUXHALL-ASTRA-VECTRA-17098361-5851025-/170634639887?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item27ba9dfa0f

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I neste post blir del vel "mindre fortvilet kvinne"? ;)

 

Måtte bare legge til at er klokt og veldig oppmerksomt å stoppe når det kommer opp varsellys for motor(styring). Om feilen din kun skyldes en lite samarbeidsvillig EGR-ventil, så er det ingen fare i å kjøre videre slik. Et tips i slike tilfeller er å stoppe motoren og starte den igjen. Forsvinner lyset da så tut og kjør. Dette gjelder kun varsellys for motor. Lyser f.eks. varsellampe for oljetrykk så må motor stoppes umiddelbart.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Quattro73!

 

Tusen hjertelig takk for kjempe god informasjon!

 

E veldig usikker på om jeg kommer til å få dette til, lyset dukket opp igjen i dag. Men nå vet jeg ihjallefall hva problemet er og at det mest sansynlig ikke er noe farlig. =0D

hehe.. stemme det! Er en mindre fortvilet kvinne her nå ja. :)

Ha ein kjempe fin kveld videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg måtte selv bytte EGR ventil på min 98 Astra 1,4 16V. Det var gjort på noen minutter.

Husk å løsne dekselet over pluggene (det store sølvfargede med Opel logo på) før du skrur

på EGR ventilen så slipper du at det står i spenn.

Betalte 1150,- på Opel verksted i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! Jeg skal snart til London om 2 uker. Å tenkte kansje jeg skulle få tak i en i uk for så å ta den med meg hjem når jeg reiser hjem igjen. Noen som vet hvor det ligger et dele lager i nærheten av london? =0D

Å forresten hvor stor tror dere den ERG ventilen er sånn ca.? (beregne koffert plass) hehe..

Endret av 2mine-opel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste som forhandler Opel (Vauxhall) i London har slike inne. Er gjerne en Z14XE-motor du har? I linken er et utvalg med Opel-forhandlere i London; http://www.londonvauxhall.co.uk/dealer_results.php

 

Ventilen er ikke større enn at den nesten får plass i hånden :)

 

Ligger flere for salg på ebay.co.uk; http://desc.shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=vauxhall+egr+valve+astra+z14xe&_sacat=0&_dmpt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&_odkw=vauxhall+egr+valve+astra+z14xe&_osacat=0&_trksid=p3286.c0.m270.l1313&LH_TitleDesc=1

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Quattro!

 

Tusen tuuuusen hjertelig takk for svar! Evig takknemlig! Jeg har vært under panseret å sett hvor den står å de så ut som de va greit å få byttet den på egenhånd.

 

Hvis det er noe mer jeg lurer på så spør jeg fort jeg ;) hehe... Ubeskrivelig takknemlig for hjelp og linkene! =0D

 

Hilsen en super glad å meget mindre fortvilet kvinne som gleder seg til det slutter å lyse i cockpiten! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marroc!

 

Takker masse for info. har sett under panseret å det ser rimelig lett ut, men vil jo vise seg! hehe..

 

Takk for du tok deg tid til å skrive!! =0D

Mvh 2mine-opel

Hei.

Jeg måtte selv bytte EGR ventil på min 98 Astra 1,4 16V. Det var gjort på noen minutter.

Husk å løsne dekselet over pluggene (det store sølvfargede med Opel logo på) før du skrur

på EGR ventilen så slipper du at det står i spenn.

Betalte 1150,- på Opel verksted i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg 2mine-opel, når motorlampen kommer på dvs den oransje som du har opplevd så er det ikke nødvendig og kaste bilen ut i veikanten.

Oransje varsellys betyr at det er ikke noe problem å kjøre med bilen, men du bør få ordnet feil etterhvert. Det er kun når oljelampen lyser rødt at du skal stoppe bilen tvert. Husk det at rød lampe betyr stopp med en gang, mens oransje lamper betyr: Trygt og fortsette kjøringen, men som sagt så må det ordnes etterhvert. Å blende en egr ventil er kun de som kan det skikkelig som bør utføre, men det er en viss risiko for det for det fører til høyere utslipp som igjen kan føre til at bilen ikke går igjennom en avgassmåling på eu kontroll.

Endret av opelduude

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei, vet ikke om det er relevant men hadde selv en periode en Astra 1,8 16V-96 modell. Jeg kjørte omtrent 35000 med den bilen og lampa lyste konstant. På et verksted(hvis d er noala samme motor og el) så vil det ved feilsøking komme opp feil i en gitt rekkefølge, gjerne EGR, kamføler, veivføler osv, dette blir dyrt (ihvertfall for en gammel bil som min så j tok sjansjen på å la være, dette må du selv avgjøre selvsagt).

Derimot så begynte den å lugge litt og så stoppe på lavt turtall/tomgang. Egr ventil er som også er "feilen" da jf søking. Istedet skrudde jeg av den som "lufta" går gjennom (Husker ikke helt navnte på denne./mengdemåler??) Må av med luftfilter for å komme til.

Ventilen sitter i 2 skruer, ta den ut og rens den godt i forgasserrens, kjøp ny pakning, den koster 34 kroner--Vips så gikk bilen helt fint igjen!! Måtte gjøre dette ett par ganger i året, men var bare 30 min jobb og noen få kroner hver gang. Den ble spiker på ca 330000kmmen gikk som fy hele tia :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår