Gå til innhold

Kjøpte bil med kræsjskade..

Ranger emnet


rubenelkj

Anbefalte innlegg

Hei, lurte på en par ting jeg håpte noen kunne hjelpe meg med.

 

Jeg kjøpte en Toyota Celica 98 modell i desember 2010, alt skulle være ok. EU-Godkjent til sent 2012, ingen feil og mangler. Alt hørtes fint og flott ut, jeg reiste dit og prøvekjørte bilen den gikk jo som en klokke. Det skal sies at dette var et privatkjøp.

 

Nå fire måneder senere viser det seg at bilen har vært utsatt for en krasj-skade i bakenden, jeg merket at lakken begynte å flærre av så jeg leverte den på ett bil-pleiesenter for å se på det. De hadde dårlige nyheter, den har vært utsatt for en skade på bakenden og tidligere eier har bare brukt glassfiber og sparkel for å "reparere" det sånn utvendig. Det var bulker og rust over store deler av bakenden, og de måtte fjerne masse lakk for å fikse det. Dette ble jo VELDIG dyrt. Jeg føler meg snytt, og jeg må da ha noen slags rettigheter her selv om det er privatkjøp? Tidligere eier burde da være pliktig til å fortelle meg om dette? Jeg lurer på mine rettigheter her, og hva jeg kan kreve av han.. Er jo masse penger det er snakk om, og han har hatt bilen de siste 6 årene, så skaden må han ha visst om..

 

har prøvd å lese litt:

*klipp klipp*

§ 19. Ting solgt « som den er » og Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

 

Men står da ingenting om hva jeg kan kreve av han? Han burde da betale for den fulle skaden.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen jurist, men her tror jeg nok du kommer til kort.

Hvorfor har du ikke kontaktet selger ang. dette før du setter vekk å fikse det?

Det, bilens innkjøpspris(er den lav har du lite å stille med) og bevis for at det er vedkommende som har gjort og kjent til dette vil nok gjøre det vanskelig.

Hadde du kontaktet selger før du begynte å gjøre noe hadde du i det minste hatt en liten mulighet til heving av kjøpet.

 

Ja, dette høres ut som litt svindel, men jeg tror fremdeles ikke du kommer noen som helst vei.

Men som sagt, jeg er langt i fra en jurist.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart en mangel dersom dette ikke er opplyst ved salg (forutsatt at selger visste om det). Ditt problem er at du har kommet skjevt ut på hoppkanten. Det du skulle ha gjort var å kontakte selger for å reklamere med at bilen var skadet og at det derfor forelå en mangel. Selger skal da få muligheten til å "avhjelpe" mangelen. Har du kontaktet selger i det hele tatt? Begynn med en telefon til han for å høre hvor landet ligger, hvis han nekter osv ville jeg ha fremsatt en skriftlig reklamasjon og deretter eventuelt fylt ut et klageskjema til Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hatt noen lignende lakk overraskelser selv..

 

Det jeg den gang da fikk vite via forbrukerombudet og litt tråling i lovboka; er at du har normal reklamasjonsrett på lakk/reperasjons arbeid utført under forrige eier(e).

Gitt at sparkel jobben er utført på verksted, noe den neppe er. Og da med kvittering som du må få fra forrige eier, noe han neppe har...

(Hvis firmaet som utførte arbeidet er konkurs frafaller alle plikter/rettigheter.... Som var saken i mitt tilfelle........)

 

Ved kjøp i butikk så har selger rett til å prøve å rette feilen 2(eller 3?) ganger før du kan kreve heving av kjøpet.

Men ved privat salg så har ikke selger noen "rett" til å prøve å rette feilen, ei heller noen plikt til å rette feilen.

Heving av kjøpet er letteste løsning. Og det skulle jo i og for seg være bankers da:

"Selger har ikke unnlatt å opplyse om skjulte feil/mangler? Ja/Nei" står på salgskontrakten din.

Og en halveishalveis sparkel jobb må jo sies å være en skjult feil/mangel.

 

Men pengene du alt har brukt på verksted er jo da borte..

Endret av Kimmis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår