Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
anda

Olje på tennplugger og hvit eksos.

Rate this question

Question

Har et problem på min italienske rekkefemmer (Lancia K, 2.4L, 20V, 175HK).

Har dere noen antakelser til hva som kan være feil?

 

Feilsymptomer:

 

- Tennplugger. På min motor sitter hver plugg ca 20 cm nedi hvert sitt plugghull med hver sin separate coil. Alle 5 plugger ser like fine ut på innsiden (inni motor). Men på utsiden (dvs på den hvite keramikken) fyller det seg olje i 4 av plugghullene. En av plugghullene fyller seg mye mer enn de andre slik at pluggen drukner. Motoren bruker lang tid på å stabilisere seg på tomgang hvis jeg ikke fjerner oljen.

 

- Bilen var nettopp på eu-kontroll der den såvidt passerte under CO grensa.

 

- Bilen bruker ca 1-2 liter olje på 1000km

 

- Ved motorbremsing i nedoverbakke, kommer det blåhvit røyk fra eksosen når jeg gir på i bunn av bakken. Lang bakke = mye røyk.

 

- Bilen bruker ikke nevneverdig mer bensin.

 

Alt dette kom helt plutselig og har ikke blitt noe værre det siste året. Hva kan han skjedd?

Edited by anda

Share this post


Link to post

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Defekt toppdekselpakning kan medføre at det lekker olje ned i hullene der pluggene står.

Hvilken bil og motor?

 

Hvit røyk er som regel tegn på defekt toppakning, altså at det kommer kjølevann inn i forbrenningskammeret.

Edited by Quattro73

Share this post


Link to post
  • 0

Type bil, se over.

 

Etter å ha sett noe nøyere etter, er nok røyken lett blålig.

 

Kjører jeg med vinduene åpne kommer en lukt av varm olje når dette skjer.

Share this post


Link to post
  • 0

Ok, kan det også være grunnet defekt toppakning?

 

Var en som nevnte kanskje ventiltetningene var slitt.

Men gjennom disse går det vel bare bensinblandet luft inn / eksos ut?

Share this post


Link to post
  • 0

Skrev ett jævlig langt og nøye innlegg, så kommer jeg innat en eller annen kanpp på denne forpulte møkkabærbare og går tilbake, alt vekk.

 

Kortutgaven:

Hvite plugger, normalt og helt riktig på biler med O2-sensor

Blårøyk etter lengre tids motorbremsing(nedoverbakker), indikerer defekte ventiltetninger

Olje rundt pluggene fikses ved nye tetninger rundt der eller ny toppdekselpakning.

Plugger i oljebad vil selvfølgelig gi fusking da strømmen tar letteste vei til gods.

Behøver ikke indikere noe galt at den er nærme grensa på avgassene, kan være den er godt innenfor.

§ 25-3. Avgasser – krav til bil i bruk

 

1. Bil i bruk skal være slik vedlikeholdt og justert at følgende krav, som finnes i direktiv 96/96/EF, er tilfredsstilt.

a) For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren ikke styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde:

Konsentrasjon av CO ved tomgang skal ikke overskride 3,5 volumprosent.

b) For bil med motor med elektrisk tenning, der motoren styres av et avansert system som et treveiskatalysatorsystem med lambdasonde:

Konsentrasjonen av CO ved tomgang skal ikke overskride 0,5 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. For kjøretøy angitt i tabellen i siste ledd er grenseverdien 0,3% eller etter fabrikantens anvisning.

Ved forhøyet tomgang – minst 2.000 o/min – skal konsentrasjonen av CO ikke overskride 0,3 volumprosent eller etter fabrikantens anvisning. For kjøretøy angitt i tabellen i siste ledd er grenseverdien 0,2% eller etter fabrikantens anvisning. Lambdaverdien skal ligge innenfor 1 ± 0,03 eller etter fabrikantens anvisning.

Følgende biler, som tilfredsstiller direktiv 70/220/EØF senest endret ved direktiv 98/69/EF, skal tilfredsstille de strengere grenseverdiene angitt over:

 

Kan godt hende Lancia har slappere krav enn vi har ved kontroll her.

 

Mitt tips, bytt toppdekseltetninger og ventiltetninger, gjerne en motorrens og ny olje, prøv på nytt.

Share this post


Link to post
  • 0

Bra og informativt!

 

Jeg tar alltid en Copy underveis når jeg skriver lengre innlegg. Det har ofte lønt seg.

 

Tilbake til topic...

Bilen målte CO på 0,45 volumprosent ved tomgang. Fyren hos NAF som tok kontrollen hadde jobbet på italiensk verksted tidligere og kunne fortelle denne biltypen kunne være vanskelig med CO. Men samtidig var det garantert noe galt, for de fleste målte verdiene var noe unormale og veldig fluktuerende.

 

Hvis man demonterer dette, vil man kunne se på ventiltetningene at de er slitt?

Det er alltid en god følelse før man monterer at feilen garantert er funnet...

 

Kvier meg litt til å sette i gang med noe slikt. Har kun drevet med karosseriarbeid (sveising, lakkering) og videre aldri byttet noe mer avansert enn reg. reima på denne aktuelle motoren. Men kanskje til en fordel var jeg motormann i marinen og utførte bla. dyseskift på noen MTU V12'ere. Litt større dimensjoner der, men det gikk jo helt fint.

 

Litt vrient å svare på antakeligvis. Men skulle tro det bare var å hoppe ut i det. Ta tiden til hjelp og være påpasselig med at riktig del havner på riktig plass med riktig moment. Hvor vanskelig kan det være?

 

Og hvor mye må demonteres her, må jeg feks av med hele ventilblokka (usikker på om det heter det) slik at stemplene kommer tilsyne?

Edited by anda

Share this post


Link to post
  • 0

måten du kan merke om ventiltetningene er gåen er som regel at de er veldig harde, at de har blitt "inntørket" og hardnet til.

 

jeg har akkurat samme problem med min bil "VW bora 1,6 16v" onsdag forige uke byttet jeg toppakning, ventiltetninger insugspakninger etc.. i et håp om å bli kvitt problemet. men hos meg har det gått så langt at jeg bruker omkring 1L olje på 200km. fikk ikke ordnet dette problemet når jeg byttet dette, så hos meg virker det som om stempelringene har brent seg fast og ikke klarer å holde oljen ute :)

Share this post


Link to post
  • 0

du må ta av topp dekselet og toppen, altså "ventilblokken" slik at sylinderne kommer til syne:)

ønsker deg lykke til:) men du må huske å kjøpe inn nye strekkbolter og så vill jeg anbefale å kjøpe et "slipesett" noe som inneholder alle pakningene å tetningene du trenger fra toppen og opp:)

Share this post


Link to post
  • 0

Det er slettes ikke nødvendig at du må av med topplokket, litt avhengig av konstruksjon og hvilke verktøy du har tilgjengelig.

 

Man må løsne ventilfjærene for å komme til ventiltetningene, da er ventilene løse, og det krever noen triks for å holde dem på plass, det normale er å bruke trykkluft.

Da sveiver man motoren så den aktuelle sylinderen står på toppdødpunkt(veldig viktig da ventilene kan dette nedi sylindrene ellers), kobler trykkluft til i plugghullet, så løsner man ventilfjærtallerkenen med ei pipe og en hammer f. eks, så må man ha noe spesialverktøy, ofte lages eller tilpasses motoren, dette presser man ned ventilfjæra med og tar ut låsene, så kan man slippe av og ta ut det som er i veien og skifte selve ventiltetningen, montering i motsatt rekkefølge.

Dette kan selvsagt bli litt mye for en "amatør", men en toppjobb er jo litt det også.

Topp er mere arbeid, men kanskje ikke så mye knot ved skifte av tetninger, da får man skiftet topppakning også.

 

Vær obs på at litt sære motorkonstruksjoner kan kreve litt spesielt verktøy, ikke at jeg vet noe om din motor, men det er jo tross alt italiensk.

Share this post


Link to post
  • 0
Det er slettes ikke nødvendig at du må av med topplokket, litt avhengig av konstruksjon og hvilke verktøy du har tilgjengelig.

 

Man må løsne ventilfjærene for å komme til ventiltetningene, da er ventilene løse, og det krever noen triks for å holde dem på plass, det normale er å bruke trykkluft.

Da sveiver man motoren så den aktuelle sylinderen står på toppdødpunkt(veldig viktig da ventilene kan dette nedi sylindrene ellers), kobler trykkluft til i plugghullet, så løsner man ventilfjærtallerkenen med ei pipe og en hammer f. eks, så må man ha noe spesialverktøy, ofte lages eller tilpasses motoren, dette presser man ned ventilfjæra med og tar ut låsene, så kan man slippe av og ta ut det som er i veien og skifte selve ventiltetningen, montering i motsatt rekkefølge.

Dette kan selvsagt bli litt mye for en "amatør", men en toppjobb er jo litt det også.

Topp er mere arbeid, men kanskje ikke så mye knot ved skifte av tetninger, da får man skiftet topppakning også.

 

Vær obs på at litt sære motorkonstruksjoner kan kreve litt spesielt verktøy, ikke at jeg vet noe om din motor, men det er jo tross alt italiensk.

 

 

Du sier noe der, men jeg ville heller anbefalt og ta av toppen da han også kan bytte toppakning når han først er i gang, samt at man trenger ikke annet enn en ventilfjærklemme.

 

så jeg ville anbefalt og ta av hele toppen når du først er i gang og bytte toppakning i samme slengen:)

Share this post


Link to post
  • 0

Nå tror jeg ikke du skal forvente å finne en støtstangsmotor under panseret dit bare så det er sagt.

 

Det er og gjort på 2 strakser å pelle av en topp på en slik motor på bildet.

 

Har du rette utstyret er det greit å gjøre det slik, men hva som blir enklest for deg må du nesten vurdere selv. Jeg ville bare nevne muligheten.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.