Gå til innhold

Turtallet synker når jeg trykker inn clutchen!

Ranger emnet


hatch

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Ingen som veit?

 

Har sjekket turtallet med den digitale turtellern.

 

Når jeg trår inn clutchen synker turtallet til alt fra 690 til 760 for så å stige igjen til rundt 1000

føre den roer seg ned til 840/880.

Og når bilen står på tomgang veksler turtallet mellom 840 og 880 hele tiden.. Er dette normalt?

 

Har sjekket over det jeg kan se av slanger å fant en liten slange på ca. 10cm som går mellom den slangen som lmm sitter på og den øverste delen av motoren. Denne var ganske sammenklemt.. Så ut som den hadde blitt sugd flat på en måte... Byttet denne til en ny slangestump men kan ikke si dette hjalp stort..

Ellers kunne jeg ikke se noen ødelagte slanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv følgene handling: Start bilen og la den gå på tomgang, sprat startgass på alle rør og slanger som har med luft inn til innsuget å gjøre og hør etter om motoren øker på turtallet. Om den øker så har du da en luftlekkasje akkurat der du sprayer når turtallet øker. Om det ikke er noe forskjell så kan det være kontrollventilen din for tomgangen på bilen som er gåen.

 

Edit: Startgass får du kjøpt på di fleste bensinstasjoner og hos din nærmeste bilrekvisitta ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.. Det skal jeg prøve:D

Evnt. Hva er kontrollventilen og hvor sitter den?

Og er den dyr?

 

På min Audi 80 2.3 heter denne "kontrollventil for tomgangstabilisering." Disse er som regel veldig dyre, så jeg anbefaler deg å sjekke rundt på diverse huggerier om du finner en. Men prøv først med startgass som nevnt ovenfor her før du tar en konklusjon på at det er kontrollventilen din som ikke er god.

 

Her er ett bilde av tomgangsregulatoren til bilen din. Denne koster 3380,- hos Meca.

 

TomgangsregulatorGolf3.jpg

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen:D

 

Bare hyggelig. Det er derfor vi har bilforumet ;)

Gi en tilbakemelding på hvordan det gikk når du har fått sett på det da :)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg en litt lenger biltur isted... Virket faktisk som om det har hjulpet masse... Bittelitt er det enda, men mye bedre enn det var...

Sist tok jeg bare noen småturer opp og ned gata, å da merket jeg ingen forandring. Mulig det må gå seg til litt? :P

 

Byttet også plugger og toppdekselpakning, da det lakk litt olje der.

Tror jeg bare skal la det være litt slik inntil videre jeg, å se ann litt... :)

 

Hvordan er det på deres golfer a? Synker den rett ned dit den skal være med det samme? Å blir der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en luftlekkasje så vil ikke problemet forsvinne selv om du har byttet plugger og toppdekselpakning. Jeg hadde også en luftlekkasje på min Audi når jeg kjøpte den. Noen ganger kunne den gå på tomgang lenge, men plutselig så stoppet den f.eks i ett lyskryss el.l

 

Jeg har aldri hatt golf, så det kan jeg ikke uttale meg om. Om Quattro73 har hatt eller har Golf veit jeg ingenting om. Tror det går mest i Audi hos han også, men det er ikke umulig alikevel. Han har i hvertfall greie på Golf og Audi veit jeg. Er vel derfor han er moderator for det tekniske ang Audi, VW og Seat ;)

 

Om problemet skal komme igjen så er det bare å følge oppskriften jeg skrev til deg, så får du se om det er luftlekkasje eller ikke som er årsaken til at den stopper.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår