Gå til innhold

Prøvekjennemerker på bil som er begjært avskiltet

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal etter planen være med broren min på handletur og slepe en delebil hjem. Selgeren oppgir at bilen blir solgt fordi han ble stoppet i teknisk kontroll og fikk bilen begjert avskiltet pga motorbytte. BMW 316 E36 med 2l rekkesekser. Selger sier også at motoren er nylig overhalt.

 

Det neste selger sier er at han har snakket med vegvesenet angående prøvekjennemerker og fått beskjed om at han ikke får det pga av teknisk tilstand på bilen, samt at de sa at det var lov å slepe bilen uten kjennemerke. Helst burde broren min ha pratet med vegvesenet, men det har han da ikke gjort og nå er det helg.

 

Jeg trodde at det var sjåføren som var ansvarlig for at bilen er i teknisk forsvarlig stand ved bruk av prøvekjennemerke. Og jeg trodde også at det ikke var lov å slepe bil uten kjennemerke.

 

Frykter at det er noe lurerier her. Som f.eks at bilen selges fordi at motoren har en mystisk feil og at selger håper å få bilen unna før kjøperen oppdager det.

 

Hva tror dere? Stemmer informasjonen han sier han har fått fra vegvesenet? Eller tror dere det er noe som feiler her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen nye opplysningen. Bilen har fått kjøreforbud, eller totalt kjøreforbud. Har surfet litt rundt og sett at noen har fått totalt kjøreforbud når de har blitt stoppet i kontroll med trimmet bil med prøveskilt.

Nekter vegvesenet å utstede prøvekjennemerke når et kjøretøy har fått "totalt kjøreforbud"?

 

Det om tauing uten kjennemerke ser ut som jeg har funnet dekning for at det er ulovlig.

Artikkel fra 10.februar 2010:

http://www.bt.no/forbruker/bilogmotor/Fikk-4000-i-bot--for-aa-slepe-bil-1023987.html#1025641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Her er det det endte med. Ringte vegvesenet. De sa at bilen ikke kunne få prøveskilt fordi den hadde totalt kjøreforbud. Pratet med en annen som sa at den som hadde ilagt det totale kjøreforbudet kunne midlertidig oppheve det dersom han vurderte bilen som ufarlig å ha på veien. Den som hadde ilagt kjøreforbudet var ikke på jobb den uken vi skulle ha prøveskilt, også de andre kontrollørene ved samme trafikkstasjon var borte samme uken. Jeg syntes det var uansvarlig at de kunne ha en trafikkstasjon uten noen kontrollører en hel uke så jeg dro til min nærmeste stasjon for å kreve at de opphevet kjøreforbudet i pga den andre trafikkstasjonens fravær. Men før jeg snakket med en kontrollør der, prøvde jeg meg i skranken og bare sa at jeg trengte prøveskilt til denne bilen. Og så fikk jeg prøveskilt. Så enkelt som det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår