Gå til innhold

Problemer med golf 3 - startproblemer

Ranger emnet


Martelni

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Er ei jente som hadde litt problemer med bilen min(Golf 3, 1996 modell) i vinter, og vi fant ikke helt ut av hva det kunne være. Har aldri hatt no særlig problemer med min bil, men endag jeg skulle starte den så var det noe galt. Jeg starte den, men om jeg ikke holdt gasspedalen fult inn, så hørte man at motoren sakte stoppet opp, og eventuelt om jeg slapp gasspedalen bare litt så stoppet bilen meget fort. Non ideer?

 

Men det jeg egentlig lurte på hva om noen vet hvor tappeplugg for bensintanken på en Golf 3 er? om det går ann å gå under bilen eller om bensinen må suges opp fra bensinlokket? Grunnen til dette , er en teori om at problemet ovenfor kan være kondens, og vil tappe hele tanken og prøve, siden jeg ikke har funnet ut no annet som kan være galt.

 

Takk for svar til en stakkars jente som savner sin bil! :D

 

- Marte

Endret av Martelni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen tappkran under tanken.

Jeg tror innholdet må suger opp med pumpe om man ikke demonterer tanken.

 

Men, jeg tviler litt på at kondens er problemet.

 

Et vanlig problem på disse bilene er vakumlekkasje. Gjerne i gummipakningen under "forgasseren" (gasspjeld/innsprøytnings-enhet),

eller vakuumslangen til bremseforsterkeren.

 

Har bilen stått siden problemet oppsto, eller har den virket igjen siden?

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :D

 

Startet den etpar ganger etter at problemet oppstod, og da skjedde det samme som det hadde skjedd den første gangen mener jeg og huske, men det kan jeg fort sjekke ut!

 

Skal ta å skru ut batteriet og lade det når tenkte jeg, det er ganske nytt batteri, men siden bilen har stått nesten hele vinteren gjennom så er det nok sikkert lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakumslangen vil ha betydning. Siden den er koblet til innsugningsmanifolden vil motoren få mere luft enn det som passer med bensinmengden. Blandingen blir for mager og motoren går dårlig, spesielt på tomgang. Med mere gass og høyere turtall blir det mere bensin, og virkningen av den falske luften blir mindre.

 

Ellers greit å vite motortype, slik at vi vet om det er Monopoint eller "ordentlig" injection.

Om du ikke har motorkoden for hånden (står i serviceheftet, og i bagasjerommet) så oppgi motorvolum, HK, og årsmodell.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ADZ motor, 1.8l med Monopoint injection.

Da kan vi i hvert fall se bort fra Luftmassemåler siden denne ikke har det.

 

Når du ha fått lada opp batteriet, sjekk mulig vakuumlekkasje først siden det er enklest. Ta du en visuell kontroll av vakuumslanger samt kjenner på "forgasseren". Om du mistenker at den sitter litt løst, prøv å holden den godt ned på plass når bilen startes.

 

Du kan jo også sjekke reg-reima, at den ikke er utslitt (mangler tenner) eller er løs slik at den kan ha hoppet over et hakk eller to.

Bare å ta av øverste plastdekselet som sitter med to klips.

 

La oss høre fra deg når dette er prøvet.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motoren går og du holder full gass, hvilket turtall har du da på motoren?

Om du skal sjekke reg.reima så er det merker på kamdrevet og reimskiva på veiva, samt ett på mellomakseldrevet. De skal stå som på bildet under.

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/228613-guide-skifte-registerreim-pa-8v.html

 

regreimmotor8v.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den ikke får benzin, kan det være bezinpumpa. Den sitter nedi tanken. Mange som har måtte bytte denne.

 

Benzinfilter kan være litt tett, men normalt ikke så galt at bilen stopper. Det kan evt være lekkasje fra filteret.

Filteret sitter under bilen, foran H. bakhjul.

 

Om du skal feilsøke bensintilførselen, så vær oppmerksom på hvordan pumpa (skal) fungere:

Når du slår på tenninga, så skal pumpa starte. Du hører et rele slår inn, og en summing fra bensintanken. Dette varer i ca 1.5 sekund og så stopper pumpa igjen. Den starter igjen og går hele tiden når motor går.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår