Gå til innhold

Summing i motoren? Hva kan det være

Ranger emnet


Pitbull-Terje

Anbefalte innlegg

Hallo. Håper noen kam hjelpe meg med dette...

Har en gammel trofast volvo 850 stv. 94 mod/10 vent/2.5 ltr.

Har nå fått en irriterende summelyd nede ved dynamo/strammehjul-regionen.

Høres nesten ut som det kommer fra undersiden, helt ut mot høyre forhjul.

Summingen er javn og trutt uansett om bilen står på tomgang eller ruses. Summingen starter heller ikke før motoren er varm.

Kan ikke mye bil, men høres litt ut som en pumpe som er klar for å ta kvelden...

Vet ikke engang om det sitter noe sånt noe der...

Vet det er mange med peiling på Volvo her, så håper på noen tips.

På forhånd takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm vil tror det er servo pumpa, men da ville du hørt forskjell da du svinger. olje pumpa til motoren sitter jo der nede så kan jo være den også da? eller ett sliten løpe hjul til reg reima

Æsj... ingen forskjell på lyden når jeg vrir på rattet,håper det ikke er noe i forbindelse med reg-reima, da den ble byttet av Volvo-verksted for 3 år siden(gått 50000 nå).

De byttet ikke vannpumpe, selv om jeg presiserte at det er normalt å gjøre, men fikk da beskjed om at den aldri røyk på de bilene, så.... håper da det er riktig.. Strammehjul er vel forhåpentligvis byttet av de... Lurer på hva som skjer hvis jeg får motorras nå? No garanti da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ville gjettet vannpumpe, men skal ikke påstå noe... Du får vel ikke ras umiddelbart, men er lurt å finne feilen. Tviler på at det er noen garanti etter tre år. Registerreim tror jeg faktisk ikke er mer enn et års garanti på, selv om den skal holde 5 år/100000km. Hvis det blir lyd i vannpumpa, er det ofte en kjølevannlekkasje i anmars også, bare som et tips... Ellers kan du prøve å lokalisere lyden ved å ta et langt skrujern å holde det mot de enkelte komponentene og legge øret mot enden av skaftet og lytte etter ulyd mens motoren går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fælt så negative folk var.

 

Det vanligste å få summelyd fra er vel egentlig løpehjul, elelrs er både dynamo og servopumpe ting som bør sjekkes.

Det er heller ikke alltid ulyd i servopumpe endrer seg med belastning, det er stortsett ved for lite olje det skjer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Har nesten det samme problemet, eller ulyd.

Har en `96 mod 20V stv og når jeg vrir nøkkelen i pos.2 (når alle lysa i dasjen kommer på) så starter det

en summing freme på fører siden, ca under Luftfilter/Batteri regionen.

Motoren sviver greit og temp er og ok, eneste jeg la merke til at vindusviskerne ikke var så sprek.

Lyden endres ved og slå på blink el. lignende (sterker og svaker lyd, men aldri helt normalt)

Ved 15min kjøring er lyden noe anderledes.

Mistenker og en pumpe eller noe slikt da det høres slikt ut på lyden men kan jo vær noe annet.

Noen som har et forslag til hvor jeg skal begynne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten det samme problemet, eller ulyd.

Har en `96 mod 20V stv og når jeg vrir nøkkelen i pos.2 (når alle lysa i dasjen kommer på) så starter det

en summing freme på fører siden, ca under Luftfilter/Batteri regionen.

Motoren sviver greit og temp er og ok, eneste jeg la merke til at vindusviskerne ikke var så sprek.

Lyden endres ved og slå på blink el. lignende (sterker og svaker lyd, men aldri helt normalt)

Ved 15min kjøring er lyden noe anderledes.

Mistenker og en pumpe eller noe slikt da det høres slikt ut på lyden men kan jo vær noe annet.

Noen som har et forslag til hvor jeg skal begynne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke at det var en gammel tråd så jeg svarte på det første innlegget ;)

 

Jeg vet ikke om volvo har sekunderluftsystem. Hvor det sitter ei vifte som pumper luft inn i eksossystemet for at katalysator og lambdasonde skal virke fortere. Så lenge det bare suser så høres det ikke ut som det er noe spesielt galt.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår