Gå til innhold

Hvilken pad mot swirls

Ranger emnet


johand6

Anbefalte innlegg

Er mange variabler her.

 

Kva slags maskin bruker du?

Korleis er lakken på bilen? (hard, mjuk, medium)

Kva slags poleringsmiddel skal du bruke?

 

Eg har sjøl fleire typer pader og poleringsmidler.

Man må jo teste litt for å finne ut kva som passer til lakken.

Er ikkje uvanligt med litt grovt poleringsmiddel og pad for å ta swirls og litt riper.

Deretter eit finare poleringsmiddel og pad for å få lakken enda blankere. (og for å ta vekk eventuelle hologrammer)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange variabler her.

 

Kva slags maskin bruker du?

Korleis er lakken på bilen? (hard, mjuk, medium)

Kva slags poleringsmiddel skal du bruke?

 

Eg har sjøl fleire typer pader og poleringsmidler.

Man må jo teste litt for å finne ut kva som passer til lakken.

Er ikkje uvanligt med litt grovt poleringsmiddel og pad for å ta swirls og litt riper.

Deretter eit finare poleringsmiddel og pad for å få lakken enda blankere. (og for å ta vekk eventuelle hologrammer)

 

Har ikke kjøpt maskin enda, men tenkte kjøpe poleringsmaskin fra Bilxtra eller Clas Ohlson, var å så på hinn dagen. Har ikke altfor mye greie på dette så skulle gjerne fått litt tips om hvilke produkter jeg skal bruke. Hvorvidt lakken er hard eller ikke har jeg ingen formening om. Er en 1997, Passat hvis det sier deg noe. Har Meguiars diamond cut 2.0 som jeg brukte på den gamle maskinen fra Biltema (maskinen var helt ubrukelig, gjorde nesten lakken verre...)

 

Er en del swirls og hologrammer som må fjernes. Hvilken lakkforsegler anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lakkforsegler kan du f.eks. bruke Duragloss 111, Menzerna Powerlock eller Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0.

 

Men du kan like godt bruke ein voks og har da ein del meir produkter å velge imellom:

http://www.blankbil.no/index.php?cPath=22_77

http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=index&cPath=43_54

 

Du kan f.eks. kjøpe deg ein sample av ein voks. Da får du ein bra voks rimeligt. Du skal enkelt klare 4-5 lag voks på bilen med ein sånn liten boks.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ultimate Compound er beregna på DA maskin og ikkje roterende.

 

Biltemamaskina er ok til prisen, men eg synes at bakplata er altfor stor. (den kan byttes og har standard m14 gjenger)

Biltemamaskina er roterende

 

Viss det er MG85 du har, so er den ganske grov. Eg ville ha kjøpt eit finare poleringsmiddel og testa med det først.

Er det for fint, kan du gå over til det grove. (og bruke det finare etterpå for å få lakken blankere)

 

 

Kva slags pad tenkte du på? Det står ikkje info om 3m padene om det er fine eller grove.

Smartwax Hex Logic oransje og kvit skal nok fungere.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultimate Compound er beregna på DA maskin og ikkje roterende.

 

Biltemamaskina er ok til prisen, men eg synes at bakplata er altfor stor. (den kan byttes og har standard m14 gjenger)

Biltemamaskina er roterende

 

Viss det er MG85 du har, so er den ganske grov. Eg ville ha kjøpt eit finare poleringsmiddel og testa med det først.

Er det for fint, kan du gå over til det grove. (og bruke det finare etterpå for å få lakken blankere)

 

 

Kva slags pad tenkte du på? Det står ikkje info om 3m padene om det er fine eller grove.

Smartwax Hex Logic oransje og kvit skal nok fungere.

 

Hørt at Clas Ohlson sin poleringsmaskin er bedre enn biltema sin så mulig jeg heller kjøper den. Innspill? Hørte også at de fleste padene en får kjøpt passer rett på? Hva syns du om denne puten http://www.scandicshine.no/nettbutikk/index.php?main_page=product_info&cPath=43_48&products_id=403

 

Smartwax Hex Logic oransje og kvit? Link? Pris?

 

Takk for at du tar deg tid til å svare. Er helt grønn på slikt selv og har et stramt budsjett som student men vil gjøre bilen strøken til våren og er dessverre en del swirls og hologrammer som gjerne er kommet fra forrige eiers maskinvask og min mangel på kunnskap når det kommer til bilpolering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til scandicshine virker ikkje.

Berre skriv ned kva slags pad det er.

 

Smartwax Hex Logic kvit og oransje pads var det du som linka til.

eg trudde du ville ha ting som du kunne handle i butikk.

 

Men skal du handle i nettbutikk kan du f.eks. handle uber pads. Det har eg og dei er eg kjempefornøyde med!

Har og Scholl poleringsprodukter. Er og kjempefornøyd med dei! :)

 

Etter det eg hugsa, so hadde vel clas Ohlson maskina lengre ledning enn biltemamaskina. (er ein fordel)

Ellers veit eg ikkje om det er noke forskjell.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken til scandicshine virker ikkje.

Berre skriv ned kva slags pad det er.

 

Smartwax Hex Logic kvit og oransje pads var det du som linka til.

eg trudde du ville ha ting som du kunne handle i butikk.

 

Men skal du handle i nettbutikk kan du f.eks. handle uber pads. Det har eg og dei er eg kjempefornøyde med!

Har og Scholl poleringsprodukter. Er og kjempefornøyd med dei! :)

 

Etter det eg hugsa, so hadde vel clas Ohlson maskina lengre ledning enn biltemamaskina. (er ein fordel)

Ellers veit eg ikkje om det er noke forskjell.

 

Var en sånn hex swirl greie. Ja hørt mye godt om de uber padsene, kanskje en sånn hadde vært noe, hvilken type, er jo så mange :P. Og hvilken pad for voksing, eller vil du anbefale å gjøre det for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Überpads sin skala fra fin til grovest.

Sort: påføring av sealer o.l

Blå: Finpolering

Grønn: polering

Orange: litt grovere polering

Gul: grovpolering (rubbing)

 

Hvilken som kommer til å fungere best på din bil kommer helt an på hvor hard lakken er.

Jeg har bare brukt UC sammen med Meg`s pute på myk lakk, da brukte jeg en grov pute og det tok veldig mye.

 

Men skulle jeg kjøpt èn pute ville jeg nok gått for Orange. Den er midt på treet mht grovhet.

 

Så er det lurt å ha minst 2x av hver pute, om du skulle være halvveis og miste puten i bakken så er det nokså kjedelig.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår