Tomas. Skrevet Mai 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2011 Bruk zalo og svamp,trenger du aldri polere:) Korrekt, for bruker man Zalo og svamp så har man også en tendens til å ikke bry seg så veldig om lakken heller, så da gidder man ikke å polere :D Siter 15 Nissan Leaf Nordic 05 VW Caddy 1.9TDIx08 Volvo S40 1.6D Momx96 Ford Mondeo 2.0 GLXx68 Peugeut 404 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Mai 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2011 Bruk zalo og svamp,trenger du aldri polere:) Har du ikke noe fornuftig å komme med, kan du bare la være å svare :) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 2, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2011 Tynt, okay då har eg lært noke nytt. For meger det som regel, litt bra masse best.... Men men ikkje no lenger :-D Men når det snakkes om å "legge på" meinar du/dokke at den skal gnikkast inn. Eller er det etter at den har tørka? Lakkrensen skal du jobbe litt med ja. Denne skal ikkje tørke! Jobbe på eit lite område og tas av med ein gang. (les bruksanvisningen) Denne skal jo rense lakken. Beskyttelsen trengs ikkje å jobbe so mykje med. Denne legges på heile bilen og tas av når den er tørr. Lakkforsegling og voks går under beskyttelse. (eller lsp som står for last step produkt) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paskrede Skrevet Mai 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2011 Takk takk, men viss ikkje en skal jobbe så mykje med beskyttelsen; kva er då poenget med poleringsmaskiner? Kansje litt masete, men nyskjerrig :-D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Mai 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2011 De er til å polere med :) rense lakken og gjøre den klar til beskyttelsen :) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paskrede Skrevet Mai 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2011 Hæ? No skjønna eg fint lite her. Kva produkt som høyre til å polere då; trudde det var voks eg...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Mai 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2011 Rubbing/lakkrens/polish er poleringsprosessen. LSP i form av voks eller sealer er beskyttelsen man legger til slutt. :) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas. Skrevet Mai 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2011 Mange har det for seg at det er voksing av bil som er tingen, skjønt er det jo det også, men alt må komme i riktig rekkefølge. Voks gjør ingenting annet med lakken enn å beskytte den, den polerer aldri lakken. For å si det slik kjøper man en Swissvax og klasker på en 5 år gammel bil, så blir ikke bilen nevneverdig mye finere. Når det kommer til polering er det forarbeidet før man kommer til voksingen som utgjør den største forskjellen på utseende til lakken. For maskin så starter poleringen med avfetting/vask og clay, for deretter renser man lakken og fjerner microskopiske mengder lakk med en polish, deretter bruker man en polish som ikke er så grov for å få opp glansen og fjerne eventuelle hologrammer/kjørespor etter grovpolishen. Etter dette legger voksen på, og en bilvoks skal ikke legges på slik mange tror. Når jeg legger på en av mine Swissvax vokser kan jeg til tider ikke se at jeg har lagt den på, men jeg kjenner med påføringsputen at jeg får dekket over alt. Når det kommer til polish så har man forskjellige grovheter på den og samtidig har man mange forskjellige grovheter på puter man bruker på maskinen. Grov polish og grov pute= man får fjernet alle vaskeriper og dypere riper. denne vil også matte ned klarlakken litt, men vil fremdeles være blankere enn tidligere, men når man da går på med en enda finere polish og pute får man opp glansen og lakken vil bli speilblank. Når det kommer til håndprodukter, som jeg har kun testet èn gang på et panser. Men da er rekkefølgen avfetting/vask for deretter å bruke en lakkrens, dette er en kjemisk rensing av lakken som verken avfetting, vask eller clay tar, deretter brukes det en polish, polisher som brukes for hånd har en tendens til å ha fillere i seg som legger seg i vaskeripene i stedet for å fjerne dem. Men dette vil da bli slitt bort etterhvert som man vasker bilen og du er like langt. Etter dette legger du på en voks som ved maskinpolering. En annen måte er å bruke polish med slipemidler (ScratchX), men skal du ta en hel bil for hånd og i tillegg ta vaskeriper kan du likegodt ta ut en sykemelding på forhånd :P (litt raskt og halvveis forklart) Siter 15 Nissan Leaf Nordic 05 VW Caddy 1.9TDIx08 Volvo S40 1.6D Momx96 Ford Mondeo 2.0 GLXx68 Peugeut 404 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paskrede Skrevet Mai 4, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2011 Jahaja, det forklarte litt av kvart:-D Så poleringsmaskin er å anbefale altså? Kva ligger prisen på noke slikt for ? får en kjøpt det på bilextra, det same gjeld for polish-produkta, pris og navn på dei? Eg fann nettopp ut at eg er heilt blank på dette feltet.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas. Skrevet Mai 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2011 Du er ikke alene om å være blank på dette, bare se han som anbefalte Zalo tidligere i tråden ;) Når det kommer til maskin så har man to alternativer: Roterende: Dette er den mest effektive maskinen og den maskinen man får korrigert mest mulig med. Dette kommer an på hvor myk/hard lakken din er og hvilke typer grovhet du bruker av polish og pute. Her kan du se hva man kan få til med en roterende maskin: Må også legge til at man skal bruke hodet litt også når man bruker denne typen maskin, da man fort kan være uheldig og rett og slett brenne igjennom lakken om man ikke passer på. Gjerne litt trening på en gammel bil som ikke det er så farlig med, dette sammen med sunn fornuft kan du utgjøre mirakler på biler med. En annen ulempe med denne maskinen er at den kan etterlate seg det som kalles hologrammer og kjørespor. Dette er noe som er veldig synlig ute i solen. Som eksempel dette: Det bringer oss videre til DA maskinenen som ser slik ut: Denne typen maskiner kalles også ocillerende og virker på den måten at den ikke går rundt sin egen akse slik som roterende, men etterligner håndbevegelser. Dette gjør at den ikke utvikler den samme varmen og heller ikke muligheten til å fjerne like mye riper i lakken. Så jeg er avhengig av begge maskinene personlig, men det kommer også an på hvor kresen man er. Men jeg startet som mange andre med en DA maskin, da den er tryggere og nesten umulig å gjøre noe feil med, samt man kan få et veldig bra resultat med det. Hvor og hva du skal handle kommer egentlig an på hva du selv vil oppnå og hva lommeboken din sier. Du kan jo gå inn i Her og kikke litt på forskjellig utstyr. Lykke til :) Siter 15 Nissan Leaf Nordic 05 VW Caddy 1.9TDIx08 Volvo S40 1.6D Momx96 Ford Mondeo 2.0 GLXx68 Peugeut 404 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sandmo Skrevet Mai 4, 2011 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2011 Flott innlegg Tomas :) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paskrede Skrevet Mai 5, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2011 Takk, takk det var en god forklaring :-D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.