Gå til innhold

Piratkjøring - konsekvenser?

Ranger emnet


Skorp

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt lappen i noen få dager, og var ute å lekte meg litt på parkeringsplasser utover kvelden. Som slutten på dagen tenkte jeg at jeg kunne kikke innom de vanlige utestedene i håp om å tjene inn litt bensin penger ved å plukke opp noen folk.

Det sto da politibiler parkert slik de hadde oversikt der taxiene og folk som skal hjem står.

Jeg kjørte sakte forbi, og ser at flere vinker for å sitte på, men jeg kjørte bare forbi, gambla ikke på å plukke opp en horde med ukjente folk fremfor politiet.. Vet det er snakk om flerfoldige tusen i bot og avskilting om man kjører pirat, men det skal vel litt til?

Om jeg hadde plukket opp en gjeng, hadde politiet reagert i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på polisen det, her om kring hadde de vel bare tatt en prat md deg om det foregikk mye, andre steder kan de stå å prøve å få haik, for å ta deg, eller stoppe deg og spørre hvor godt dere kjenner hverandre.

 

Selv så pleier jeg aldri å si en sum, så får folk betale det de synes passer, og du har ikke oppfordra noen til å betale deg for kjøringa.

Men det er ikke politiet som er de verste du kan møte på når du driver slikt, mange bråkmakere ute på den tiden.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om de står der for å holde orden der det er mest folk, eller om de skal ta pirattaxier..

Tror jeg må prøve litt ut å kjøre folk jeg kjenner, for å se hvordan de reagerer om jeg åpenlyst tar med folk/slepper av folk. Er jo ikke alltid de står der uansett.

Har planlagt å kjøre litt i kveld, så treffer sikkert på politiet!

 

Men slik som du gjør, er det på en måte et smutthull da?

Er nemlig slik det har vært de gangene jeg har tatt pirat hjem, at det aldri blir snakket om pris, har bare blitt betalt ca 100kr per 5km eller noe i den dur.

 

Kjas&mas: Ja, men det er vell ikke så strengt at om jeg blir "tatt" noen ganger så klipper de førerkortet mitt med engang..Kommer ikke til å kjøre så mye heller da!

Har hatt noen situasjoner i 3-4tiden selv, står der uten taxi, så triller en kompis forbi..Er utrolig herlig!

Endret av Skorp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er straffbart er jo å kjøre taxi uten løyve og skatte av dette.

 

Jeg har forstått det som at det er lov om man ikke sier jeg skal ha det for å kjøre dit, men at man heller får en sum som takk for hjelpen.

Det betyr ikke at det er lov.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er reglene om det er kompiser som du kjenner relativt godt egentlig (t.d. godt i klasse med, spilt fotball med etc),

og du får en liten sum for det, er det brudd på taxiloven eller er det å gjøre enn tjeneste for venner?

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: det er så strengt at hvis du blir tatt for det en eneste gang så har politiet hjemmel til å ta førerkortet ditt. Det er ikke noe krav om at du må holde på så så lenge osv.. Og om dere avtaler pris eller finner andre "lure" måter har ingen verdens ting å si.

 

Den bestemmelsen jeg viste til i sted er lagd/brukt for akkurat slike ting, taxivirksomhet uten å betale skatt faller inn under likningsloven og kan smelle enda hardere igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gangske stor forskjell på å kjøre pirat taxi, en å kjøre venner.

Altså, når du kjører pirat: står du å venter, å stjeler kundene til hardtarbeidene å skattebetalende taxi'er så er jeg enig at det er straffbart. Men om du avtaler med en kompissgjeng å hente dem, å de gir deg noen kjappe slunter for bryet ("legger igjen penger i baksete") har jo ikke politiet noe å komme med. Dette var jo et avtalt på forhånd.

og du kan lett bevise dette med telefonlogg eller sms'er (eventuelt).

 

Men det er som Einar sier, opp til hver-enkelt politiman hva de ser på som pirattaxi.

2001 - Toyota Rav4 2.0

1992 - Honda Civic (sedan)1.5 LSI (solgt)

1994 - Citröen Xantia 2.0 (solgt)

1995 - Citröen Xantia 1.8 (vraket)

1984 - Opel Ascona, 1.3 (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de tilfellene jeg tenkte å plukke opp folk på gaten, så har taxiene mere enn nok å arbeide med så det samler seg opp stor kø. Eller at folk vinker langs gaten for få sitte på.

Bilen punkterte lørdagen, så det ble ikke noe kjøring på meg uansett.

Men har forstått at dette er litt på grensen av loven, og skal være litt forsiktig med dette..Som Harald88 sier, så stjeler jeg jo arbeidet til Taxi sjåførene.

Mikael: Nå når jeg nylig har fått lappen er jeg ute å kjører uansett, så hvorfor ikke "tjene" litt penger på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "litt på grensen av loven", det er ulovlig og konsekvensen er som sagt tidligere at du mister førerkortet og får bot hvis politiet bestemmer seg for å ta deg... Og hvis du plukker opp folk ved taxikøa eller gjentatte ganger foran politiet er det bare et tidsspørsmål før de tar deg. Siden du akkurat har fått lappen kan du legge inn at du evt må ta full ny førerprøve i regnestykket ditt for å se hva du kan tjene på det her...

 

Generelt sett er det jo akkurat det samme hvem man kjører så lenge man får penger for det, men det er jo langt mindre sjans for å bli tatt. Hvis du kjører besteforeldre hjem etter familieselskap og bestemor stikker til den en hundrings som takk for turen tror jeg du skal lete lenge etter den politimannen som tar deg for piratkjøring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å kjøre venner, hva faen skal dem si? Har lest om rettsaker der folk har vunnet når de kjørte venner mens politiet mente det var pirat. Eneste som er farlig er at de driver med sivil-haiking opplegg, så hvis noen spør "hvor mye skal du ha?" så må du aldri svare, det som er cluet.

Men drit i å kjøre tilfeldige, er bare dumt.. Sliter du med cash så finnes det garantert jobber du kan ta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på konsekvenser så er mange listet over. Men mener at for noen år siden åpnet de for å kunne konfiskere bilen også. Og som nevnt over, finnes det andre, sikrere måter å tjene penger på.

 

Ja har hørt og lest om det jeg også. Men tror det først skjer når man blir tatt gjentatte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår