Gå til innhold

16vturbo:Opel Omega og Sierra M20B25.Ny bil! Omega A

Ranger emnet


16vturbo

Anbefalte innlegg

DSC03161.jpg

 

Vi måtte vri til det knakk på det festet der fordi vi ikke hadde noe verktøy tilgjengelig...

 

DSC03162.jpg

 

DSC03163.jpg

 

DSC03164.jpg

 

Er ikke så lett å ta bilder av bulker med mobilen akkurat...

 

DSC03165.jpg

 

Denne bulken kom bak takluka, og vi hadde den helt åpen når det skjedde, hadde ikke vi gjort det så hadde den garantert knust.

 

DSC03166.jpg

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Power 68@ Joda, alt kan godkjennes. Problemet er det at hvis 16vturbo skal godkjenne bmw motor i Sierra så må tûv innblandes og da prater vi på en del penger med en gang! Grunnen til at en original kjedelig Sierra blir godkjent ombygd til Cosworth er fordi bilen allerede er levert med denne type motoren i akkurat identisk karosseri. Altså, bilen er tyåegodkjent med denne motoren. Så klart må man bytte bremser, dempere og evt drivverk om nødvendig, men bmw motor er noe værre. Ikke fordi den nødvendigvis har 6sylindre i stedenfor 4 eller fordi effekten er så hinnsides rå, men fordi bilen aldri har blitt levert med en slik motor fra fabrikken.

 

Derfor må tûv inn i bildet. Da må man få med seg hele bilen til Tyskland, avtale ett møte med en eller annen der nede, dokumentere effekten og momentet i motoren, papirer på bremser, drivverk og annet understell at det tåler den angitte effekten osv osv osv. Om jeg ikke veit helt feil så prater vi på en avgift bare til tûv på 30.000,- og da kommer turen, kost og losji i tillegg. si 40k da, så er du på tur. Og er det virkelig verdt 40k for en vanlig dødlig å få dette godkjent da? Ikke i mine øyne... Det er da også veldig kjedelig om du får ett "nei" på ditt prosjekt, grunnet for dårlige bremser el.l så du må hjem igjen med bilen, kjøpe større bremser og atpåtil gjøre enda en tur til Tyskland for 40.000 nye kroner :P

 

Konklusjon: Jada, alt er mulig, bare man vil betale for muligheten ;)

 

Det du fortalte nå visste jeg ikke. Takk for opplysningene. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det er mulig dersom hk og motorens vekt er innenfor dataene til en XR4 2.9i (Sierra har også blitt levert med V8 originalt). Du trenger da samtidig samme bremser, stabstag, fjærer, dempere osv.

 

Hvordan gikk det med taket ditt trådstarter? Ble det mosa av panseret?

 

Der snakker du et språk jeg liker. Sierra har jo blitt levert med med XR 4 I motor (2.9 I). Men at Sierra har blitt levert med V8 originalt var jeg ikke klart over. En buldrende V8 i en Sierra hadde blitt noe det. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Synd at panseret slo bakover og ødela frontruta og skadet taket. Får håpe at du får fikset opp i dette. :)

 

Ja det var synd, men skal hente meg ett nytt panser nå, ruta får bli senere en gang :)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der snakker du et språk jeg liker. Sierra har jo blitt levert med med XR 4 I motor (2.9 I). Men at Sierra har blitt levert med V8 originalt var jeg ikke klart over. En buldrende V8 i en Sierra hadde blitt noe det. :D :D

 

Sierra kom med 5.0 liter, og het XR8. Ble kun solgt i Sør Afrika...

 

 

 

Endret av Deltaone

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du fortalte nå visste jeg ikke. Takk for opplysningene. :) :)

 

Det er derfor vi er her, for å hjelpe og samtidig dele erfaringer og meninger ;)

 

Der snakker du et språk jeg liker. Sierra har jo blitt levert med med XR 4 I motor (2.9 I). Men at Sierra har blitt levert med V8 originalt var jeg ikke klart over. En buldrende V8 i en Sierra hadde blitt noe det. :D :D

 

Jeg har også hørt noe om dette en gang i tiden. Men igjen så er det slik da at biltilsynet kan slå seg på bakbeina om man putter denne motoren i en Sedan hvis denne motoren kun ble levert i coupe utgaven. Ja, Norge er vanskelig på ombygging. Forstå det den som kan :wonder:

 

s� da vil det være mulig å få godkjent sierra med v8?

Ja, om du bygger p� samme karosseri. Men om jeg ikke tar feil så er Sierra xr4i 3dørs og xr4x4i 5 dørs?

 

Sierra XR4X4i

SierraXR4x4i.jpg

 

Sierra XR4i

SierraXR4i.jpg

 

Info om Sierra XR8:

 

Ford Sierra XR8 Sedan

Background

 

Built in South Africa 1984 by Ford South Africa (F.S.A.)

Built to support homologation for local saloon car racing, only 250 were built.

 

Specifications

Axle, rear

 

Type: Centrally located hypoid differential assembly with independant open drive shafts

Ratio: 3.5:1

Capacity (litres): 1.5

Brakes

 

Description: Hydraulic - dual line - servo assisted

Front type: Ventilated discs with self adjusting sliding caliper

Disc diameter (mm): 280.0

Rear type: Disc brakes

Disc diameter (mm): 270.0

Clutch

 

Type: Cable operated, self adjusting, with single dry plate

Diameter (mm): 255

Total frictional area (cm2): 284

Release bearing: Pre-lubricated

Cooling system

 

Type: No loss system

Capacity (litres): 12

Radiator type: Pressurized fluid circulation

Fan: Two electric fans, 11 blades each, diameter 305 mm

Drive line

 

Type: One piece articulated

Propeller shaft number: 1

Universal joints (front & rear): Needle roller

Electrical system

 

Battery: 440 A/75 RC low maintenance polypropylene

Alternator: 60 A

Ignition: New breakerless, thick film module

Engine

 

Type: V8 cylinder OHV

Bore and stroke (mm): 101.6 x 76.2

Displacement (cm3): 4942

Output (kW at r/min, SABS): 150.0 @ 4800

Torque (Nm at r/min, SABS): 330.0 @ 3400

Compression ratio: 9.0:1

Fuel system

 

Fuel pump: Mechanical

Carburettor: Ford/Holley 4 venturi

Choke: Auto choke

Fuel filter: Gauze screen in pump

Air cleaner: Replaceable dry paper element

Tank capacity (litres): 60.0

Lubrication

 

Engine: Full pressure feed to main, big end and camshaft bearings

Crankcase capacity (litres): 7.0

Oil cooler: Oil to air type

Suspension

 

Front:

 

type: Independent McPherson struts

description: McPherson strut front suspension with 15 mm static scrub radius, forged TCA and rearward mounted 24 mm stabiliser bar and parallel front spring design

 

Rear:

 

type: Independent semi-trailing arms

description: Frame mounted semi trailing arm and IRS with variable rate coil springs, including rear stabiliser bar

 

Steering

 

Type: Rack and pinion

Steering wheel diameter (mm): 382

Turning circle (kerb to kerb, m): 10.00

Ratio: 19.88:1

Transmission, manual

 

Type: Manual gearshift

Synchromesh: 5 forward gears

Ratios: 1st 2.95, 2nd 1.94, 3rd 1.34, 4th 1.00, 5th 073, reverse 2.76

Capacity (litres): 1.9

Wheels

 

Type: Cast aluminium

Size: 6.0J x 15

Tyres

 

Standard: 195/60 VR 15 Steel belt radial ply

Measurements

 

Weight (kg): total 1279 (front 683, rear 596), payload 400, total weight 1679

Wheelbase (mm): 2608

Rear track (mm): 1468

Front track (mm): 1452

Height (mm): 1406

Length (mm): 4425

Width (mm): 1725

Changed components

ITEM SOURCE REMARKS

Radiator grille Unique F.S.A Source: Trek Plastics

Front body crossmember Unique F.S.A

Front & rear

suspension crossmember - " - Reworked standard component

Rear suspension arms - " - Reworked standard component

Engine - " - Ford U.S. sourced, 302 cid V8. Build code EX-303,

as Mustang minus emissions, power steering and airconditioning.

Uses unique camshaft, water pump and carburettor (Holley 780 cfm)

Radiator Unique F.S.A.

European vendor SERK UK sourced

Radiator support Unique F.S.A.

Cooling fans Two Granada, with air conditioner, fans

Exhaust system - " - Manufactured by Bosal, including engine manifolds

Clutch cable - " - Low friction design, manufactured by Repco

Clutch and transmission Ford U.S. Carryover 1984 Mustang. Transmission - Borg Wagner T5G

(Ford Part No. E3ZR-7003-CA)

Driveshaft Unique F.S.A

Rear axle

(Differential) - " - As used in F.S.A. Granada, 3.5:1 ratio, with new rear

and uprated side shafts

Axle shafts - " - Granada C.V. joints with new shafts

Stub axles - outer - " - To suit Sierra hubs and Granada C.V. joints

Brakes - Front European vendor AP Racing - Leamington Spa sourced, four pot caliper type

Brakes - Rear - " - A Teves Germany-sourced

Alternator and regulator Ford U.S. Part No's: Alt E12F-10300-CA, Reg E2PF-10316-BA

Wheels Unique F.S.A.

European Vendor Ronal wheels - Germany-sourced,

Ford Part No. 84BC-1007-AA

 

Informasjonen er hentet fra http://users.tkk.fi/kimmo/xr8.html

 

BTW: Man får visstnok også tak i Sierra XR6. Hvor i verden skal jeg ikke si noe om, men søket etter Sierra XR6 er visst ganske vanlig i google. Dette kom opp som forslag når jeg skrev "Sierra XR" :wonder:

Endret av ZyNTeX

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår