Gå til innhold

Gebyr for parkering foran egen privat innkjørsel, er det lov?

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg parkeringsgebyr når bilen min stod foran porten på et lager jeg leier.

På tvers foran porten går en kommunal vei. Det er kun et fortau mellom porten og veien. Bilen stod langs veien med siden mot porten. Er det trafikkreglenes §17-2a "det er forbudt å parkere foran inn- eller utkjørsel" som gjelder her, eller gjelder ikke den regelen for private porter?

Har det kommunaleigde parkeringsselskapet lov til å bøtelegge biler for å sperrer adkomst til min private port?

 

Håper noen har fasiten og gjerne referanser til lovdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det trafikkreglenes §17-2a "det er forbudt å parkere foran inn- eller utkjørsel" som gjelder her, eller gjelder ikke den regelen for private porter?

De fleste inn- og utkjørsler er private. De offentlige "inn- og utkjørslene" er som oftest veikryss. Veitrafikkloven gjelder overalt i hele kongeriket, også på privat område, og trafikkreglene er en del av veitrafikkloven. Som et eksempel på veitrafikklovens gyldighet overalt, så regnes det som fyllekjøring å flytte bilen et par meter inne på din egen gårdsplass hvis du er beruset.

 

Så du er nok bøtelagt etter $17-2a ja. Lovdata: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har ikke mulighet å skrive på deg foran din utkjørsel. Så fremt ikke eier av bygget har ringt kommunen å gitt de beskjed at det står en ukjent bil foran bygget sitt (utkjørsel)

Men er du sikker på at du ikke har fått for fortaus parkering??

 

Han lurer på et seriøst spørsmål her, og det har med penger å gjøre. Da vil han selvfølgelig ha svar fra noen som vet hva de snakker om, og ikke tastaturryttere som bare drar svar ut av rævva. Gjør litt bakgrunnssjekk da, se på lovdata først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Det stemmer nok at å parkere foran porten min er et brudd på paragraf 17-2a. Bøtlegging av parkeringsovertredelser er en jobb for politiet som kan delegeres til et parkeringsselskap. Det jeg ikke har funnet svar på er hvordan man finner ut om et parkeringsselskap har myndighet til å håndheve brudd på private overtredelser i tillegg til offentige. F.eks på parkeringsplassen til høgskolen i samme kommune hadde ikke parkeringsselskapet mydighet til å bøtlegge parkeringsovertredelser før høgskolestyret gav selskapet tilgang. Det burde vert en kontakttelefon for innrapportering av parkeringsovertredelser, slik at de ikke ble bøtlegging uten at noen er plaget av parkeringen eller et krav om at innkjørselens eier må opplyse om parkeringsforbudet med skilt for at parkeringsforbudet skal gjelde. Tenk f.eks om en eier av en garasje vet at den vil stå ubrukt i flere år og garasjen munner ut i en veg med soneparkering. Da kan garasjeeieren frigjøre en ekstra plass for parkering til sine naboer.

 

En kveld etter at dette hendte hadde jeg svigerfar på middag. Mens vi satt og spise begynte det å ule i alarmen i en bil utenfor leiligheten. Det var skikkelig irriterende. I området er det 30 minutts parkering. Jeg ringte politiet (siden parkeringsselskapet ikke hadde kontaktinfo) og rapporterte dette. De kunne ikke gjøre noe, selv om det forstyrret sent på kvelden. Etter en time ringte jeg på nytt og sa at nå kan dere taue den vekk, for den står på 30 min parkering og har stått der i en time. Fortsatt ville de ikke gjøre noe. De ville kun fjærne bilen om den var til hinder for ambulanse eller brannbil. Først etter 3 timer kom eieren og kjøre bort, uten så mye som en bot. Snakk om unyttige lover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår