Gå til innhold

Turboproblem Audi A6 2.5tdi R5.

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Turboen har jeg nettopp bytta, og den funka som bare det inntil nå plutselig.. Før hørte jeg jo som sagt turbosusen lenge og hele tiden, men nå er det kun i ett par sekunder før den stopper opp, og da har jeg ca 0.2bar.. Varierer mye igrunn.. Av og til er det ikke bevegelse i trykknåla, og enkelte ganger går den opp mot 0.4-0.5..

 

Tror ikke det er WG på denne nei. Kan ikke huske å ha sett noe når jeg demonterte og bytta turbo ihvertfall.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke sjekka turboen? Du går bare ut ifra at den er i orden iogmed at du nylig byttet den?

 

Nei, anbefaler deg å sjekke turboen.

Og hvis det er en bypass ventil på den, så sjekker du hvordan den er koblet. Høres ut som den slipper ut trykket der, så turboen ikke spooler opp.

 

Så lenge du har sjekka at det ikke er lekasje noe sted så er det ikke så mange stedene feilen kan ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka turboen ja.. Var noe av det første jeg sjekka etter jeg hadde sjekket etter lekkasjer.. Turboen spoler fint opp på turtall, og kjenner med handa at den leverer luft ut, samt suger luft inn.. Er null slark noen veier i turboen.

Og som sagt, så trur jeg ikke at det er bypass-ventil på denne.. Men det er en ladetrykksføler ellernoe slikt etter hva jeg har lest meg frem til på VACN..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bypass ventil er noe annet enn wastegate.

På en eller annen måte må turboen slippe ut eksosen når ønsket ladetrykk er oppnådd, det er her bypass ventilen kommer inn. Jeg tenkte at den kanskje var slarkete, eller koblet til feil.

 

Men, det kan du se bort fra, iogmed du sier at den leverer luft nå!? Kjenner du et trykk ut fra turboen, så må det være lekasje et sted. Ett sted må jo lufta den komprimerer bli av=p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig da at du har rett ang den bypassventilen da.. For turboen leverer luft ut ihvertfall, men hvor mye den leverer klarer jeg ikke å kjenne på bare hånda, da det kun er der jeg kjenner luft i det hele tatt.. Dersom LMM er gåen,og leverer for lite luft til turboen, kan dette være årsaken??

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har forresten bilen plutselig funnet ut at den ville fikse seg selv, så nå har jeg fått turbotrykk.. Har ca 1.4 ellernoe slikt i trykk, men den holder liksom ikke på trykket ved full gass.. Forsvinner sakte men sikkert etterhvert som jeg holder gassen i bunn.. :(

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår