Gå til innhold

Angående spenningsfall fram til lyspæra

Ranger emnet


poliq

Anbefalte innlegg

Ettersom det (selv på disse moderate breddegrader) kan bli veldig mørkt store deler av døgnet nå på vinteren, og ingen av bilene på tunet her er av sorten med kjempegodt lys orginalt, tenkte jeg å se litt nærmere på dette temaet.

 

Her kommer en oversikt over målte verdier:

Seat Leon:

Lading: 14,62V

Nærlys: 13,60V <-H7

Langlys:13,22V <-H1

 

Toyota Corolla:

Lading: 14,60V

Nærlys: 13,88V <-H4

Langlys:13,74V <-H4

 

Incandescent lamps are very sensitive to changes in the supply voltage. These characteristics are of great practical and economic importance.

 

For a supply voltage V near the rated voltage of the lamp:

 

* Light output is approximately proportional to V^3.4

* Power consumption is approximately proportional to V^1.6

* Lifetime is approximately proportional to V^−16

* Color temperature is approximately proportional to V^0.42 [66]

 

This means that a 5% reduction in operating voltage will more than double the life of the bulb, at the expense of reducing its light output by about 20%. This may be a very acceptable trade off for a light bulb that is in a difficult-to-access location (for example, traffic lights or fixtures hung from high ceilings).

 

Om jeg nå bruker formelen som sier at lysmengden er omtrent proporsjonal med (spenningen,V)^3,4 på eksempelet fra langlysa på seaten, får jeg følgende tall:

 

13,22V^3,4=6489[?]

14,62V^3,4=9094[?]

 

Ettersom,

 

13,22V(14,62V/100)=90,42%

6489[?](9094[?]/100)=71,35%

 

fører jo dette til at selvom jeg har tapt "bare" 9,58% av spenningen frem til pæra, har jeg likevel tapt så mye som 28,65% av lyset!

 

Om noe av dette er i nærheten av å være korrekt vites ikke, så du må gjerne fyre løs om jeg tar feil! Grunnen til at jeg poster er jo forsi jeg lurer på dette selv! Indisiene hittil er i alle fall gode nok for meg, så dette kommer jeg til å forske videre på!

 

Jeg vil tro at det er relativt enkelt å fikse dette, med tykke nok kabler, og et relè, samt kanskje en sikringsfolder! Clash Olsson holder til borti høgget her, og han har nok alt jeg trenger!

 

Rettelser, innspill, grafer og linker er mer enn velkomment!

 

To be continued.. kanskje.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bil som ikkje har pæresjekk på lysa, er det berre å bruke eit relé som får styrestrøm ifra originale spenningen til pæra.

Relét får spenning ifra batteriet og gir denne spenningen til lyspæra.

 

Du vil da få eit litt bedre lys.

 

Er spenningene dine rette, (ladespenningene dine er iallefall høge nok) so er spenningene til lyspærene ikkje so gale.

 

Du kan og få litt bedre lys med å bytte til pærer som skal lyse litt bedre.

 

Rett justering av lysa har jo og noko å sei.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg hadde tenkt å gjøre! Har et lite håp om å få det til relativt enkelt og greit, men har ikke studert det så nøye enda. Det er nemlig ganske trangt, men får håpe det lar seg gjøre uten grovere innhogg i orginalkonstruksjonen.

 

Har ikke regnet på det, men går ut i fra at 2,5mm^2 på den nye strømsløyfa holder? Husker ikke formelen for å regne ut ressistansen til en kabel heller. "ro" x l x A ?

 

Jeg har nettopp byttet til et sett med 55w H1 Osram Nightbreaker Plus i fjernlysene, uten at dette hadde noe særlig merkbar effekt. Det sto riktignok osram på de jeg tok ut også, men noe mer klarte jeg ikke å tyde.

 

Lysene mine er riktig innstillt, kanskje ikke 100%, men kan ikke være langt ifra! Ser dessuten dybvik trading har en reklame på sida her for 75w xenon kit. :sombrero:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert relèsett på begge bilene mine, på bruksbilen ligger nærlysene på 14,30. Kjøpte ett sett Xtreme Power i 2009, disse fungerer enda, så veldig stort pæreforbruk blir det nok ikke.

Men bruk tåke/park på dagtid så slipper du den "unødvendige" slitasjen :)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett. Mange biler har mer eller mindre kun "skytestreng" frem til hovedlyktene, og her er det spenningsfall i massevis :)

Rigg opp med strøm direkte fra batteriet via rele. Bruk 2,5mm2 eller 4mm2 kabler. Dette vil ha mye større virkning enn dyre pærer. De selger blant annet ferdig kabelkit med rele til dette på biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett. Mange biler har mer eller mindre kun "skytestreng" frem til hovedlyktene, og her er det spenningsfall i massevis :)

Rigg opp med strøm direkte fra batteriet via rele. Bruk 2,5mm2 eller 4mm2 kabler. Dette vil ha mye større virkning enn dyre pærer. De selger blant annet ferdig kabelkit med rele til dette på biltema.

AHA! Perfekt! Spørsmålet blir jo bare hvor man skal plassere releet etc., men det finner man vel ut etter litt forsking.

 

Men dersom jeg gjør dette korrekt, med kabelsko/loddinger og egen sikring på hver kurs, burde det vel gå greit mtp. eu også da?

 

PS: Det var snodig JChE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHA! Perfekt! Spørsmålet blir jo bare hvor man skal plassere releet etc., men det finner man vel ut etter litt forsking.

 

Men dersom jeg gjør dette korrekt, med kabelsko/loddinger og egen sikring på hver kurs, burde det vel gå greit mtp. eu også da?

 

PS: Det var snodig JChE.

 

Syns du det? Det syns ikke jeg. :) Det var vel hvis jeg ikke husker feil, rundt 11 volt inn på pærene. VW hadde jo allergi mot releer til langt ut på 2000-tallet, så de tynne ledningsslintrene går jo fra batteri, inn i kupe, gjennom en masse brytere og tilbake til pæra. Når relesettet var montert, var det samme spenning på pæra som på batteriet(14,4). Jeg loddet alle forbindelser og brukte krympestrømpe, så ble det fint også.

 

Dette er ikke noe problem ved eu så lenge man gjør alt riktig, alle originale funksjoner ivaretas og pæra lyser faktisk med den styrken den er ment for.

 

Det var forresten en liten funksjon jeg mista, og det var redusert lysstyrke på automatiske kjørelys. Ihvertfall på golfen var det slik at lysene lyste svakere når lysbryter var av(og motor var i gang), enn når lysbryteren var på. Dette er vel for å spare pærer, men det hadde ingen praktisk betydning for meg å miste denne funksjonen. Bedre med godt lys hele tida da.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillatt totalt spenningsfall sies å være 5%, og da maksimalt 2,5% på hver polaritet.

 

Det vil si henholdsvis 0,6 og 0,3 Volt ved 12V spenning, litt mere ved 14,4v ladespenning på batteripolene.

 

Om du har 14V på batteriet, så tillates da 13,3V spenning på pæra.

 

Om du ikke har noe lysvarsling, fikses dette lett med 2 relèer og 4 sikringsholdere(det er lovpålagt at lys skal ha sikring for hver side i Norge), bruk 2,5 mm2 til hvert relè, og 1,5 mm2 fra relè til hver lykt.

 

 

utifra målingene dine, så er vorolla innenfor normalen, mens fjenlyset er utenfor normalen på Seaten, har du målt nærlyset når fjernlys står på?

Regner med at disse lyser sammen, og at problemet på fjernlysdelen kommer av for svak jording til lykta eller for svak strømforsyning til hovedlysbryteren.

 

Så igjen høyere spenning, mere lys og kortere levetid, lavere spenning gir mindre lys, og lenger levetid på pæra.

 

Det sies også at lyspærer til bil er laget for 13V spenning

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår