Gå til innhold

Batteriet lader seg ut på en 92, 230ce


Positiv

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har montert ny dynamo som lader som den skal, men ved bruk av div. enheter på bilen lader batteriet seg ut.

 

Spørsmålet er:

 

Når man har på nærlys, musikk og varme på nivå to. Hva burde volten ligge på ved tomgang og normal kjøring.

 

Og hva er verdien av laveste volt over tid før batteriet lader seg ut.

 

 

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de tingene påslått bør du likevel ha rett over 14 volt på batteriet. Ihvertfall ved normal kjøring/litt høyere turtall enn tomgang.

 

Lader batteriet seg ut når bilen står parkert, eller lader det seg ut når du kjører? 230'en jeg hadde, lada seg ut over natta pga diverse feil i det elektriske.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JChE

 

Batteriet lader seg ikke ut over natten, det er at spenningsfallet blir for stort.

 

Da jeg har voltmeter i bilen, kan jeg følge med på hvordan spenningen forandrer seg. Så med det forbruket som nevnt ovenfor faller spenningen fort ned til 11,5 ved tomgang og ved pådrag opp til 12.7 Har prøvd og skru av og på de forskjellige enhetene, og det er ved bruk av tåke/nærlys og stereo når denne skrus opp at fallet er så stort at det går under ca. 13 Det er vanskelig og gi noen spesefike verdier, da verdiene spretter mye opp og ned.

 

 

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Men hvilken spenning måler du når bilen står på tomgang og alt er avslått?

 

Høres ut som du bør gå over kabling mellom dynamo og batteri, og det samme med jordingene i motorrommet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg starter bilen på morgenen, ligger spenningen på 14.5 Men etter jeg har kjørt en tur og lar bilen gå på tomgang med alt avskrudd, går ladningen mellom 14.06 og 14.13 kun disse to verdiene da som kommer opp. Ingen forandring ved økt turtall, men de samme verdiene.

 

Dynamoen er ny, og det er byttet strømkabel mellom dynamo og kontaktpunkt før batteri. Dynamoen ble byttet for to uker siden hos trionor, og da hadde ladingen de riktige verdier, så de sa et ting var i orden. Men med en gang jeg kjørte der ifra og satte på tidligere nevnte strømforbruk, dalte verdiene.

 

Kan du gi meg en forklaring på hvor de andre jordingspunktene sitter, foruten dynamoen.

 

Etter at man har ladet opp et batteri med hjemmelader, og det har gått, si fire timer. Hva skal det da vise på voltmeteret.

 

 

Mvh

Bent

Endret av Positiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var hos triconor i dag (spesialister på bilelektro i Oslo) Og det ble da konstatert at dynamoen de satte inn på 75amp ikke var nok. Så han mente at jeg trengte en større. Eventuelt en 90amp. Men da han kun har en 115amp, vil jeg bytte den ut med den på 75amp.

 

Men for og få bilen til og lade som den skal, tok han av en kontakt til en bryter som sitter på innsugsmanifoilen. Som er for kaldstart. Den gjør at manifoilen blir varmet opp ved oppstart, slik at ikke bilen forurenser så mye på kald motor. Men skal vist ikke ha noe annet formål.

 

Grunnen til at jeg setter inn en 115amp er for at ting skal være som det skal.

 

 

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115A passer rett i den, jording sitter mellom motor og girkasse, og til travers på førersiden, sees lett undenifra.

 

men du bør ha grovere pluss på 115A, jeg har det med orginalkabler i gamlebilen, den minka spenninga på når jeg brukte mye, strømmen blir for stor for orginalkabelen vil jeg tro. Legg opp en ekstra 4 mm2 ved siden av det orginale.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

115A passer rett i den, jording sitter mellom motor og girkasse, og til travers på førersiden, sees lett undenifra.

 

men du bør ha grovere pluss på 115A, jeg har det med orginalkabler i gamlebilen, den minka spenninga på når jeg brukte mye, strømmen blir for stor for orginalkabelen vil jeg tro. Legg opp en ekstra 4 mm2 ved siden av det orginale.

 

Hei Einar

 

Som sagt er det sensoren som sitter på innsuget som er synderen, så da hjelper det ikke om jeg setter på en større dynamo. Da varmesensoren står på konstant. Men etter at jeg tok av kontakta til sensoren, lader bilen som den skal. Ved 1500 omdreininger, ligger jeg på 14v pluss, uansett hva jeg enn har av tilkoblet strøm.

 

Og her er litt om hva den sensoren gjør.

Da viser det seg at det som trekker strømmen er forvarmeren til innsuget, som står på konstant. Den har det formålet å varme opp innsuget ved kald start slik at det ikke forurenser på samme måte som uten enheten. På den kontakten sitter det en plugg som jeg har tatt av. Slik at nå går den ikke under 14v ved 1500 omdreininger, uansett hva jeg har på av strøm.

 

Er fortalt at bilen kan være noe urolig ved kaldstart, noe jeg ikke har merket noe til, i mitt tilfelle. Om jeg skulle velge og bytte kontakten, må innsuget av, så da blir det som det er.

 

 

Mvh

Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så ikke det med den forvarminga av innsuget jeg, beklager, men tenkte litt på det, men forsto det som bilen ikke trekte strøm når den sto stille, så utelukket det i mitt hode.

 

Kjempebra feilen er funnet, forøvrig så er det mange som kjører uten den forvarminga.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår