Gå til innhold

mangel av ledninger til CD-spiller?

Ranger emnet


tor-92

Anbefalte innlegg

har nettopp kjøpt meg en Audi 80 1993.

Forrige eier har klippet ledningene til Radio/cd-spilleren så jeg tenkte å koble det opp igjen, men føler jeg mangler noe. her er vertfall de ledningene som kommer i fra bilen:

 

har funnet ut av hvis eg fester rød/svart og Rød/blå sammen så kommer lysene på i instrumentpanelet uten at de går av igjen...

 

Hvit

Rød/svart

Rød/blå

Brun

og selvsakt høytaller ledninger.

 

Hva mangler jeg? noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min mener jeg å huske at lys blå/rød er strøm ledning, og brun er minus/jording.

 

Jeg koblet strømkabel ti ei gul ledning på min for å kunne skru på uten at tenningen er på også.

håper du finner ut av d, uten å kortslutte som jeg gjorde med instrumentlys da jeg dreiv på baki der:P

 

 

Takker, men Fant ut av det :P men vet ikke hvordan eg skal få instrumentlyset til å virke.... det virker når eg tar å kobler den i pluss men da går det ikke av igjen etter at eg har tatt av tenningen :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Varierer fra modell til modell:

Rød/blå - Spenning fra batteriet (rød)

Rød/Svart - Triggerspenning fra tenningslåsen (gul)

Brun - Jord (Svart)

 

Hvis instillingene ikke blir lagret på spilleren, er det bare å bytte om på rød og gul.

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det Arius skriver, men det er +12V på rød/svart så lenge nøkkelen står i tenningslåsen.

 

Den tynne hvite skal ha +12V fra spilleren når den er på, dette er til antenneforsterkeren (antenne i bakruta). Om denne er riktig koplet vil summeren gå på når du åpner førerdøren og spilleren står på samt nøkkelen er tatt ut av tenningslåsen.

 

Den ledningen du sier er mørk og lys blå er vel grønn/blå? Dette er belysningsspenning inn til spilleren slik at belysningen i spilleren kan dimmes med dimmeren i instrumentpanelet.

 

Det du burde gjøre er å hente en ny pluss direkte fra batteriet som du kopler via et relé som har styrespenning fra tenningslåsen. Legg også opp en ny skikkelig jording! Av de originale ledningene trenger du da kun bruke styrespenning fra tenningslåsen, konstant pluss for memory og hvit til antenneforsterkeren/lysvarsleren.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har koblet det opp slik som du skrev det og byttet koblingene om det ikke virket, men da virket ingen ting uansett :S noen som har prøvd å stjele bilen før så alle lendingene til tenningslåsen har vert kappet av, men tenningslåsen og kobling av ledninger ble fikset av et merke verksted. er det muligt at feilen ligger der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du +12V på en ledning når nøkkelen er i tenningslåsen (inntrykket/i posisjon 1) og ikke spenning når nøkkelen er tatt ut? Det er denne ledningen som skal brukes til styrespenning til reléet. Om denne er tilkoplet tenningslåsen (noe den er originalt) så skal summeren gå på når lysene er på, førerdøren er åpen og nøkkelen er tatt ut av tenningslåsen.

Konstant +12V finner du over alt i bilen, da spesielt i relesokkelen overpedalene.

Ledningen med belysningsspenning trenger du ikke, er heller ikke alle spillere som støtter denne funksjonen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har vært koplet feil/ kortsluttet, kan det være at tenningsbryteren er defekt. Min 80Q ga kun ut 12V til radio så lenge denne ikke var på. Mens med en gang radio skrues på, detter spenningen fra tenningslås til radio til 2V.

Sikkert fordi tenningslåsen ikke er dimensjonert for høye strømtrekk over tid, man får brente kontakter/ overgangsmotstand i bryteren...

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de elektriske kontaktene på baksiden av tenningslåsen også nye..?

Ser sånn ut.. http://www.norskbildelsenter.no/?Forside=Innholdsfortegnelse&ASP=1896787&Random=611143138&R_Time=004831

På min styres noe av instrumentlysene av tenningsbryteren, og noe går på lysbryteren. Men nå er min import, så denne er ikke utstyrt med automatiske kjørelys, man må slå på bryteren selv...

Kan titte i "boka" imorgen, og se om jeg har noe mer å foreslå...

2000 Pajero 3.2DiD familiebil

1992 Jeep Wrangler YJ 4.0 High output, på vei opp fra bakken :o) (35" hjul og 4" suspension-lift)

1990 Audi 80Q til/ fra-jobben bil

1978 Suzuki AC50, venter på shining

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår