Gå til innhold

Startproblemer VW GOLF 1995 TDK

Ranger emnet


Techno

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I dag opplevde jeg noe merkelig, jeg dro for å hente en kompis av meg på skolen, jeg skulle kjøre han på jobb, men han måtte hjem en tur å hente noe... han sa jeg skulle bli med inn så det gjorde jeg... jeg skrudde av bilen og er HELT sikker på at jeg ikke glemte å skru av noe som helt elektronikk i bilen!!

Vi gikk tilbake til bilen etter 20 min ca.. da jeg skulle vri om tenningen lyste alle lamper og alt virket som det skulle bortsett fra at det bare kom noen rare lyder når jeg skulle starte bilen?

Jeg ringte en kompis å fikk han til å komme å hjelpe meg med å starte med startkabler...

 

Jeg kjørte rundt i en times tid for å lade batteriet hvis det var det som var galt, vi stoppet for å se om den ville klare å få start på egenhånd, men da skjedde absolutt ingenting!

 

Er det noen som kan ha peil på hva som er galt? kan dynamoen være gåen? batteriet være dårlig? (er bare 1 år gammelt)

Jeg har tatt med batteriet inn for å lade det over natten å se om det hjelper!

 

Tusen takk for svar jeg eventuelt måtte få =)

 

Mvh ARV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjapt å sjekke om det er dynamoen som er gåen. Få start på bilen, og mål på batteriet med et voltmeter. Om dynamoen virker, så skal du måle ca. 14 V. Om du måler 14 volt er det sannsynligvis batteriet som er gåent.

 

Jeg tror ikke du kunne kjørt i en time uten at dynamoen hadde fungert da biler med innsprøytning bruker en del strøm. Med andre ord er det stor sannsynlighet for at det er batteriet.

'98 Nissan Almera 1.4S - '97 Nissan Almera 1.6 (delebil) - 86' Volvo 740 (solgt) - '92 VW Golf VR6 (solgt) - '87 Volvo 745 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TDK-motoren har da vel ikke elektronisk innsprøytning? Er ikke alt mekanisk på den da?

 

Jeg ville målt ladespenninga først av alt. Gjør det slik som kivlos skriver.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TDK-motoren har da vel ikke elektronisk innsprøytning? Er ikke alt mekanisk på den da?

 

Jeg ville målt ladespenninga først av alt. Gjør det slik som kivlos skriver.

 

Ja stemmer det. Pumpa går på regreima. Dynamoen min tok kvelden for noen år siden på vei til jobb. Bilen gikk som normalt hele veien. (Ca 30 min kjøring):D

Octavia MK2

Golf MK4

RX7 FC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjapt å sjekke om det er dynamoen som er gåen. Få start på bilen, og mål på batteriet med et voltmeter. Om dynamoen virker, så skal du måle ca. 14 V. Om du måler 14 volt er det sannsynligvis batteriet som er gåent.

 

Jeg tror ikke du kunne kjørt i en time uten at dynamoen hadde fungert da biler med innsprøytning bruker en del strøm. Med andre ord er det stor sannsynlighet for at det er batteriet.

 

Hei, gjorde som du sa, jeg fulladet batteriet mitt i natt, satt det i bilen å startet den... den var litt merkelig, men når bilen sto på tomgang målte jeg rundt en 12.4v og når den var skrudd av målte den 12.6 ca. :S vil det si at dynamoen er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stemmer det. Pumpa går på regreima. Dynamoen min tok kvelden for noen år siden på vei til jobb. Bilen gikk som normalt hele veien. (Ca 30 min kjøring):D

Trenger ikke værra mekanisk innsprut bare fordi pumpa går på tannreima.. Pumpa går på tannreima på common rail motorer også, og de er definitivt direkte innsprøyta.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, gjorde som du sa, jeg fulladet batteriet mitt i natt, satt det i bilen å startet den... den var litt merkelig, men når bilen sto på tomgang målte jeg rundt en 12.4v og når den var skrudd av målte den 12.6 ca. :S vil det si at dynamoen er gåen?

 

Ja. Du kan like gjerne koble bort hele dynamoen.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Du kan like gjerne koble bort hele dynamoen.

 

Har nå kjørt en del i kveld, har også vært borte fra bilen noen stunder... har målt med voltmeter hver gang jeg har parkert bilen både med motoren av og på, den holder det samme spenningen fortsatt... den blir litt høyere, da må vel dynamoen funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres definitivt ut som dynamoen din er dårlig. For å være mer korrekt, det er vel heller snakk om slitte børster i dynamoen. Regner med du har bosch-dynamo, da er det en smal sak å bytte børster og regulator i ett. Koster ikke mye heller.

 

Forskjellen mellom 12,5V og 14.4V er enorm i denne sammenheng. Bilen din lader ikke, rett og slett.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår