Gå til innhold

Diverse spm. ang Omega B, Turbo og radiatorvifte

Ranger emnet


forgot10

Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg har noen spørsmål ang. Opel Omega B 2.5TD '95..

 

- Radiatorviften går sammen med turtallet, som en god gammel Volvo.. Er dette normalt? Høres jo ut som en buss!

 

- Turboen suser veldig mye fra 1250-3000rpm (det høres også ut som en buss..), Fra 3000rpm høres det normalt ut... Jeg har et konfilter fra Torshov.. Når jeg tar inn clutchen høres det ut som en dumpventil..

 

- Ved fullt gasspådrag tar bilen å durer når turboen lader for fullt, hva er det da?

 

- Er det original sperre på disse? Jeg føler at ræva kommer utrolig fort ut i svinger.

 

- Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta skal ikke gå hele tiden. Mange av dem som har satt seg. Bare og bytte viskosekoblinga.

 

Suser jo en del med filter. Min suser hele tiden. Men lader jo som sagt nesten max av det turboen klarer.

 

Vibrasjon er jeg usikker på.

 

Sperre fra 95 vis bilen er solgt i norge. Tilegg i utlandet vel.

-94 Omega 2,5 TD dieseldyret

-98 Omega 2.5 TD CD Delebil. Selges i deler. Rustfri!!

-95 Omega 2.0 Stv. Skinn osv. Selges.

-90 200sx Stage 3

-92 200sx drift/isbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som clutchen til radiatorvifta di er gåen. Denne heter viskosevifte og har en clutch som gjør at den skal slå inn når motoren blir varm.

 

Kjent problem på disse at denne clutchen går og at vifta går hele tiden. Da får du Volvo-lyd og denne stjeler MYE effekt. Jeg fjerna hele dritten jeg. Bruk en 24 mm fastnøkkel (tror jeg) og skru den av. Motoren blir ikke varm uansett, ikke på denne tiden av året i hvertfall.

 

Jeg skal se om min blir varm til sommeren, da kjøper jeg i såfall ny viskosevifte, vil ikke ha denne som går konstant.

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok! takker for alle svar, de var veldig nyttige, skal prøve å få kjøpt og byttet viskositetkoblingen imorra, da skal jeg bytte multireim også.. den klarte jeg å vrenge etter et møte med en brøytekant i natt :p

hvis ikke skrur jeg av hele vifta.. er det ikke en elektrisk og? eller har jeg sett helt feil :p

 

Det sitter 2 elektriske vifter bak radiatoren, det er ikke disse som lager volvolyden. Viskosevifta sitter foran radiatoren og er ganske stor og sitter festet med 24 mm bolt eller noe.

 

Bare fjerne hele greia, du kan i allefall prøve det.. Min ligger stabilt og fint på 88 grader uansett.

Omega 2,5TD Stv Automat - Chip + MV6 Girkasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er ikke det de elektriske er til? hva er vitsen med sånn viskosekobling..? bare noe tull som skaper problemer :P

 

Tok en kikk på det igår, og det så ut til å være kjempevanskelig å komme til får å fjerne den uten å ta ut radiatoren, eller er det mulig?

Jeg fant noe bak vifta som var 32 mm, men den roterte bare hele reimen og vifta stod stille..

 

Nytt spørsmål: Er det meningen at "Turbo Diesel"-plastrøret skal ha olje i seg? det var ikke snakk om mye, men nok til å bli bekymret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er ikke det de elektriske er til? hva er vitsen med sånn viskosekobling..? bare noe tull som skaper problemer :P

 

Tok en kikk på det igår, og det så ut til å være kjempevanskelig å komme til får å fjerne den uten å ta ut radiatoren, eller er det mulig?

Jeg fant noe bak vifta som var 32 mm, men den roterte bare hele reimen og vifta stod stille..

 

Nytt spørsmål: Er det meningen at "Turbo Diesel"-plastrøret skal ha olje i seg? det var ikke snakk om mye, men nok til å bli bekymret..

 

"Turbo Diesel" - røret, er det innsugsrør eller?

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk att den vifta/viskosekoblingen sitter skrudd lings da.

Så må dra "stramme veien" for å løsne den.

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår